Avatar billede hanseman Nybegynder
16. april 2001 - 19:06 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Win2K prof. deling af filer på LAN

Jeg kører et netværk i mit hus med 11 forskellige maskiner + router og 3xswitch!
Dengang vi blot nossede rundt med WinME kunne vi sagtens dele filer med hinanden! Nu er der imidlertid 3 af os der er gået over til Win2k og 1 til NT4 og nu kan vi ikke længer dele filer med hinanden! :o(

Jeg er klar over at det er pga. noget sikkerhedsopsætning i Win2K, men jeg er ikke klar over hvor henne i administration det skal ændres!

Jeg kan personligt ikke se andre PC\'er i Workgroup, men WinME maskinerne kan se min PC, men kan ikke få adgang til de delte mapper!
Ingen af os der har Win2K kan komme ind på andre maskiner!

Hvordan skal netværksopsætningen være for at vi igen kan dele filer og mapper på vores LAN - hvad skal stå hvor og hvorfor?

Svar bliver kun accepteret, hvis der er udførlig instruktion og det virker!!!
Avatar billede perla Nybegynder
16. april 2001 - 19:25 #1
Aktiver gæstekontoen:

I win2000 højreklikker du på Denne computer >> Administrer(manage) >> Lokale brugere og grupper(local users) >> højreklik på gæst(guest). Her kan du aktivere gæsten ved at fjerne fluebenet i \'Kontoen er deaktiveret\'.

Eller opret

win98 login\'ene samme sted. Det du bruger til af logge på win98 med

-Per
Avatar billede hanseman Nybegynder
16. april 2001 - 23:17 #2
Skal hver gæst så logge på med et password?
Er det et password jeg skal definere?
Avatar billede perla Nybegynder
16. april 2001 - 23:26 #3
Ved gæstekontoen sæt passwordet til ingenting

eller

ved oprettelse af brugerne sæt brugernavn og passwordet til det de logger ind med i win98

Avatar billede hanseman Nybegynder
17. april 2001 - 00:09 #4
Det virker stadig ikke!
Avatar billede perla Nybegynder
17. april 2001 - 00:15 #5
Har lige afprøvet det på dine 2 maskiner en win98 og en win 2000. Virker fint

Hvordan har du afprøvet det ?
Avatar billede hanseman Nybegynder
17. april 2001 - 15:10 #6
Der må være noget underligt ved min maskine, så! fordi netværksopsætningen er lavet NØJAGTIGT som Perla siger! Og resultatet er at WinME maskinerne kan se Win2k maskinen i workgroup, men de kan ikke gå ind i de delte mapper og Win2k maskinen kan ikke se de andre maskine i Workgroup!
Avatar billede perla Nybegynder
17. april 2001 - 16:38 #7
Logger du ind win98 maskinerne, altså taster brugernavn og password. Det er min erfaring af cancler man en gang skal sige logoff og login igen for at få lov til at indtaste brugernavn og password.

Sætte du gæste passwordet til ingenting

Er de samme protocoller installeret på begge PC\'er og hvis ip er det samme ip-serie og submask ?

Puha -- En masse spørgsmål :-)

-Per
Avatar billede hanseman Nybegynder
17. april 2001 - 17:39 #8
Ja
ja
og ja

:o) jeg kender det der med de mange spgsml!

/Hans
Avatar billede perla Nybegynder
17. april 2001 - 20:14 #9
Har du mod på mere ?

Nu er det vel shares du selv har oprettet, og ikke c$ , d$, disse kan nemlig kun accesses med administrator.

Ping fra win98 til w2000, virker det. Så prøv at connecte til ip adressen + sharenavn ig stedet for netbios navnet dvs.

net use f: \\\\10.0.0.1\\test eller brug stigfinderen..

gr... det skal sku virke :-)

-Per
Avatar billede hanseman Nybegynder
17. april 2001 - 23:48 #10
De shares jeg har delt er delt som d:\\blabla og d:\\mp3

c$ og d$ eksisterer også, men de er jo standard i Win2K!

Hvis man pinger fra WinME til Win2K så går pakkerne fint igennem, men TTL udløber!! ?? !!

Mht. den der kryptiske linie - hvad betyder det?
Avatar billede perla Nybegynder
17. april 2001 - 23:55 #11
net use f: \\\\10.0.0.1\\test bruges i dosprompt når man vil connecte til et share på maskinen med ip = 10.0.0.1 og sharenavn test.

TTL = time to live. DA begge maskiner sider i samme ip serie lyder det som om du router pakken til internet eller andet steds. Dette kan ske hvis de har mere en 1 default gateway på w2000 eller w98 maskinen. (måske 2 netkort, eller atm og netkort)

Prøv at trace (ligsom pingen)
tracert ipadresse og se hvad den siger

-Per
Avatar billede hanseman Nybegynder
18. april 2001 - 20:21 #12
Det prøver jeg lige
Avatar billede jens_k Nybegynder
22. april 2001 - 00:45 #13
Hanseman :

Hvis vi lige siger at Pcerne hedder Pc1, Pc2, Pc3 osv...

Og din egen maskine hedder hanse..

Så går du først ned i Start, indstillinger kontrolpanel, brugere og adgangskodere....

Opret Pc1 (Som feks. er WinME)

Under Brugernavn ved oprettelse af Pc1 skal du skrive det navn som PC1 bruger til at logge på WInME med.. Koden kan du sætte hvad du har lyst til...

Nu går du så ind og deler f.eks. c:\\winnt inde under \"egenskaber\" for en mappe, er der et faneblad som hedder Sikkerhed... der inde sletter du lige Alle.. og tilføjer Pc1... og trykker ok ! Så burde PC1 have adgang til din computer.. Sådan gør du også bare med Pc2, pc3, pc4 osv..
Avatar billede perla Nybegynder
22. april 2001 - 00:51 #14
jens_k > ufatteligt, synes jeg gentager mig selv se mit svar 2.. grr..
Avatar billede jens_k Nybegynder
22. april 2001 - 00:53 #15
Det er ikke det samme som dig jeg skriver.. Du forslår at de logger ind som gæst.. det synes jeg ikke at de skal !
Avatar billede perla Nybegynder
22. april 2001 - 00:57 #16
Ved gæstekontoen sæt passwordet til ingenting

eller

ved oprettelse af brugerne sæt brugernavn og passwordet til det de logger ind med i win98

Avatar billede hanseman Nybegynder
22. april 2001 - 16:39 #17
Jeg har dog ikke oprettet politik for hver enkelt pc på nettet, men jeg har generelt sat alle gæstepasswords til \"    \" altså ingenting, men det med at oprette hver enkelt skal da lige prøves!
Hvis det virker får i lov at dele poits ! :o)
Avatar billede jens_k Nybegynder
22. april 2001 - 16:43 #18
Ok.. Det lyder fair nok..
Avatar billede jens_k Nybegynder
05. maj 2001 - 23:11 #19
Var det ikke en ide at få delt de point ud snart ? eller skal vi kontakte en Admin ?
Avatar billede hanseman Nybegynder
06. maj 2001 - 21:30 #20
Det virker tilsyneladende ikke som det skal!
Konklusion - jeg er ikke god nok endnu til Win2K - I er ikke gode nok til at forklare! - Min maskine er underlig, for det virker på 2 andre maskiner!!!

Men Jens_K siden du nu er så pointliderlig tildeler jeg dig kun en lille smule!
Det står mig nemlig frit for HVORNÅ og TIL hvem jeg vil give point! Så den slag spydige kommentarer i et ellers godt forum beder jeg dig undlade fremover!
Avatar billede hanseman Nybegynder
06. maj 2001 - 21:35 #21
Desuden er der ikke noget faneblad der hedder sikkerhed hvis du vælger egenskaber for en delt mappe!