Avatar billede koxxx Nybegynder
21. september 2005 - 19:14 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Harddiske brændt af!

Hejsa

Har været lidt uheldig i min ferie. Da jeg kom hjem fra ferie var begge mine harddiske brændt af da der havde været lynnedslag.
Har jeg nogen mulighed for at få mine data igen udover at betale for at få et firma til at gøre det for mig? Har snakket med forsikringen, men det redder jo ikke mine data.

Er der noget jeg selv kan gøre?

Venlig hilsen
koxxx
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 19:23 #1
måske (hvis du er heldig, da selve læse / skrive hoveder kan være brændt af), men det kræver at du kan finde nogle diske med præcis samme model og produktions kode (i langt de fleste tilfælde.

Hvilke diske drejer det sig om ?
Avatar billede nielle Nybegynder
21. september 2005 - 19:32 #2
Er du sikker på at det er harddiskene som er gået? Normalt plejer den slags nemlig at gå ud over strømforsyningen.
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 19:41 #3
nielle jeg tror gerne på diskene er brændt af, du aner ikke hvad / hvor meget et lyn kan skade (og en ting er de skalder der opstår me det samme, en anden ting er de følge skader som næsten altid komemr efter noget tid.), og så derfor at elektronik næsten altid bliver skrottet og kunden får nyt i sådanne tilfælde (har siddet som tekniker på diverse former for eletronik)
Avatar billede nielle Nybegynder
21. september 2005 - 19:49 #4
Det er da ikke fordi at jeg tvivler på at HD'erne rent faktisk kan være brændt af. Men det er nu altid en god ide at først at udelukke de simple muligheder først.
Avatar billede koxxx Nybegynder
21. september 2005 - 19:52 #5
Er helt sikker på at det er diskene, da computeren fint kan starte op, men jeg får så system disc error, og jeg kan heller ikke se harddiskene i bios.
Avatar billede nielle Nybegynder
21. september 2005 - 19:57 #6
Mystisk at PSU'en har overlevet mens HD'erne ikke har... Har du mulighed for at sætte dem over i en anden maskine og så se om du kan få liv i dem der?

Eller du kan tage dem fra en af gangen og se om dette giver nogen forskel...
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 20:31 #7
jeg melder fra, jo længere tid du prøver at sætte diskene til diverse systemer, jo større risiko er der for der brændes mere af, held og lykke med genskalbelse af dine diske ;)

nielle nej det er IKKE mystisk, en PSU er lavet af mere robuste komponentet end en harddisk er.

TIl spørger når alt er gåpet galt kan du evt, kontakte min gamle arbejdsgiver, et lille firma i Norge kaldet IBAS (HTTP://www.IBAS.dk), de har lidt viden om rekonstruering af data...
Avatar billede zordrack Nybegynder
24. september 2005 - 02:12 #8
Simpelt svar hvis diskene rent faktisk er brændt af pga overspænding.

I det tilfælde er det næsten med 100% sikkerhed controlleren på diskene der er stået af mens selve mekanikken og de fysiske dele er helt fine.

Måden at løse det problem på er at få fat i diske der er helt magen til (ikke bare samme fabrikat og størrelse men også samme model og helst samme modelnummer) og simpelthen flytte controller delen (det print der sidder under disken) fra den nye og funktionelle til den gamle defekte.

Derefter burde du kunne hive alle dine data ud af diskene for derefter at få dem erstatet af forsikringen.

De eneste to ting du skal passe på med ud over at få fat i de rigtige controller kort er statisk elektrisitet (da controlleren løst er meget mere følsom end når den sidder på en disk) og fladkablerne der går mellem controlleren of hovederne samt motor på disken. Disse kan være ekstremt nemme at beskadige og sker det først er det en meget mere kompliceret operation.

Held og lykke.
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 00:21 #9
brug for mere hjælp ?