Avatar billede lisa99 Nybegynder
21. september 2005 - 09:58 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

FAT32 og NTFS opgave

Jeg har stillet mig selv en opgave som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal løse.
Derfor håber jeg at der er nogle her som enten kan svare eller forklare hvordan jeg finder ud af det.

Lad os sige vi har en harddisk på 20Gb som vi formatere den til FAT32

Og der efter installere WIN XP PRO.
Hvor bliver filerne langt hen?
Hvor meget fylder operativ systemet ?
Hvis jeg gemmer et billede hvor bliver det langt hen ?
Hvis jeg gemmer en tekst fil hvor bliver den langt ?
Hvor meget spild plads er der ?

Hvor mange sektorer og klynger er der og hvor store er de?
Harddisken er større end 16Gb, og mindre end 32 Gb derfor er der 3 sektorer pr. klynge af 4Kb.
20000Kb (20Gb) divideret med 4 Kb =  6666,66666 afrundes til 6667 Klynger er der plads til

Lad os nu sige vi har den samme harddisk på 20Gb og vi formatere den til NTFS.

Og der efter installere WIN XP PRO.
Hvor bliver filerne langt hen?
Hvor meget fylder operativ systemet ?
Hvis jeg gemmer et billede hvor bliver det langt hen ?
Hvis jeg gemmer en tekst fil hvor bliver den langt ?
Hvor meget spild plads er der ?

Hvor mange sektorer og klynger er der og hvor store er de?
Harddisken er større end 2049Mb derfor er der 4 sektorer pr. klynge af 4Kb.
20000Kb (20Gb) divideret med 4 Kb =  5000 Klynger er der plads til

Hvad er forskellen på de 2 harddiske hvor er der mindst spild plads og hvorfor ?
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 10:14 #1
det er umuligt at svare på, både NTFS og FAT32 har en default cluster size på 4Kb hvilket betyder at den mindste blok der kan skrives til disken er ¤kb (hvis filen så er på kun 1 byte, er der næsten 4Kb spild plads, men er filen på ca 4Kb er der faktisk ingen spild plads.

det er ikke til at sige hvad dit OS fylder, kommer and på valgte (fra valgte) apllicationer, men ca 1GB skal du regne med.

Det er ligeleges heller ike til at sige hvor på disken et billede gemmes, det styrer elektronikken på disken.

Kort fortalt har du en speciel grund til at vælge FAT32, så gør det, hvis ikke du har det, så skal du vælge NTFS, pga større sikkerhed, bedre udnyttelse af diske, og mange andre felre ting.
Avatar billede lisa99 Nybegynder
21. september 2005 - 10:16 #2
det er ikke uddybenede nok
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 10:44 #3
så skal du komme med mere præcise oplysninger (eksempler, ellers er det UMULIGT at svare bedre!)
Avatar billede thov Forsker
21. september 2005 - 13:24 #4
Lærer du ikke bedre, ved selv at lave dine skoleopgaver ?
Søg på nettet, og du skal finde...

Klyngestørrelsen for en 20Gb FAT32 disk er altså 16Kb, læs mere her:
http://www.netexplorer.dk/MICROSOFT/ms-04.php

NTFS:
http://www.netexplorer.dk/MICROSOFT/ms-06.php
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 13:36 #5
bemærk antal af spørgsmål hvor der beholdes point http://www.eksperten.dk/list.phtml?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&status_3=on&spm_creator=lisa99&spm_part=&spm_answer=lisa99&find=&engine=exp

Spild af tid at hjælpe når folk beholder point selv.
Avatar billede lisa99 Nybegynder
23. september 2005 - 08:18 #6
Jeg sprugte om :
Derfor håber jeg at der er nogle her som enten kan svare eller forklare hvordan jeg finder ud af det.
Det synes jeg  thov har gjort derfor vil jeg gerne give ham pointe
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 10:58 #7
fair nok *G*
Avatar billede thov Forsker
23. september 2005 - 13:00 #8
Ok, takker - held og lykke med opgaven...
Avatar billede ksoren Nybegynder
23. september 2005 - 13:11 #9
Mht klyngestørrelse, så er de oplyste tal standardstørrelser. Med andre ord, kan man godt køre med 20 Gb i FAT32 og klynger på 8 Kb
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 13:16 #10
ja eller 512byte, men spørgsmålet mangler jo informationer :/
Avatar billede thov Forsker
23. september 2005 - 14:07 #11
FAT32 kan addressere ca. 524000 klynger - klyngerne bliver derfor på 16kb når partitionen er mellem 16Gb og 32Gb.
8kb klynger på en 20Gb partition er derfor en umulighed.
Her er mere: http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/partFAT32-c.html
Avatar billede ksoren Nybegynder
23. september 2005 - 18:03 #12
Hvor finder du den oplysning?

FAT32 bruger 28 bit til at adressere klynger med. Dvs har vi en klyngestørrelse på 8 Kb, kan vi i teorien have op til 8 Kb * 2^28 = 2 Tb

Det vil dog ikke fungere i praksis, da FAT-tabellen vil blive alt for stor.

524208 klynger er et eksempel, når FAT32 er 2 GB med klyngestørrelse 8 Kb