Avatar billede Slettet bruger
20. september 2005 - 23:53 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan Canon Pixma MP780 sættes til printserver?

Hej Eksperter.

Kort og godt.

Ved I om en Canon Pixma MP780 multi-funktionsprinter kan skrive ud via en printserver (USB-tilslutning).
Jeg har læst en del tråde på eksperten og kan se, at langt fra alle blækprintere kan køre via netværk, der er dog ikke fundet noget konkret på at netop denne printer ikke kan køre netværk via printserver.

NOTE: Ole Madsen: Hvis du ser denne tråd Ole - må du gerne smide en kommentar, hvis du har erfaringer med Canon printere på printserver. Det ser ud til, at du har masser af erfaring med tilslutning af printere via netværk :-)
Avatar billede jxhello Nybegynder
21. september 2005 - 10:03 #1
Hvis du har en Windows XP/2003 (vel også 200)og din printer kan køre "lokalt" på disse PC´er, så er det i princippet at "share" denne printer til netværket.

Hvis der kræves specielle drivere til din printer, kan disse installeres på den PC hvor printeren er tilsluttet, og herefter vil de andre PC´er der ønsker at tilslutte sig printeren få disse drivere installeret.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2005 - 12:58 #2
Den skal ikke shares via en PC!
Den skal derimod køre via en printserver da, de forskellige PC'ere skal kunne tilgå printeren til enhver tid, og ikke være afhængig af, at den PC som sharer printeren er tændt!
Avatar billede smikkel Nybegynder
21. september 2005 - 17:30 #3
Det kan lad sig gøre at bruge en printserver til din printer. Bruger selv en på min Canon printer og den har kørt i par år nu.. Skal dog lige sige den printserver jeg er en Axis og til LPT. porten, har aldrig haft nogle fejl på den.
Mvh.
SørenM
Avatar billede smikkel Nybegynder
21. september 2005 - 17:43 #4
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=73327
Du kan osse lige kigge på denne her printserver fra Axis
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2005 - 20:19 #5
Lidt mere info:

Jeg har købt denne printserver fra TrendNet: http://trendnet.dk/home/specs.asp?376
Jeg har denne printer: Canon Pixma MP780:  http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=620688

Mit spørgsmål går specifikt på denne printermodel, og ikke så meget om en tilfældig Canon kan bruges via en printserver.
Jeg har set i andre tråde her på eksperten, at blækprintere generelt er svære at få til at fungere via printserver, og er derfor meget interesseret i om denne Canon er "god nok"
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2005 - 12:41 #6
Hmmmm... den bestilte printserver var defekt... så det jeg er ikke kommet nærmere en konklusion.
Avatar billede lmmh Nybegynder
17. oktober 2005 - 16:36 #7
Hej Steyr

jeg har lige købt en printserver fra D-link til USB og det er nemt a sætte op, dog kan jeg ikke få et printer status frem. men udover det så virker det perfekt.

MVH

Martin
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
17. oktober 2005 - 18:11 #8
Svaret er Både ja og nej.
Du kan godt sætte den til en printerserver og få den til at virke, men så kan du ikke bruge scanneren fra din pc, kun fra kontrollen på selve printeren.
jeg har selv en MP760 og havde det problem, at jeg ikke kunne operere min scanner fra min pc, så jeg ringede til canon suport og fik den besked at det ikke kunne lade sig gøre, forde at det er en maskine beregnet til privat brug, og det derfor ikke er understyttet.

Men du kan godt få den til at printe via en server.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2005 - 07:46 #9
Hej lmmh og marlboro-man.

Tak for indspillet - selvom jeg har lukket tråden :-)

lmmh -> Jeg tog chancen og lukkede op for printeren da den blev leveret. Efter at have skimmet et par af manualerne igennem kunne jeg se følgende kommentar (så godt som jeg nu husker det..)

Printeren kan sættes til at udskrive via netværk - dog vil man ikke kunne se printerstatus på den enkelte computer som udskriver til printeren.

Det lyder til, at det er der du står lmmh.

marlboro-man -> Den med scanneren var jeg ikke klar over. Jeg har dog ikke afprøvet i praksis, om det forholder sig som du skriver. men MP760 og MP780 er vel den samme maskine blot MP780 er m. fax.
Det er dog også af mindre betydning. Printeren skal hovedsagligt bruges til udskrift i firmaet.
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
18. oktober 2005 - 08:28 #10
ingen problem, det er jo det er jo rart at man selv kan komme med et indput en gang i mellem.
Og det med at man ikke kan se printerstatus når man bruger printeren på netværk det stemmer, hvis man åbner for printerstatus står der at printern er offline også selvom den er midt i at skrive ud.
så jeg har sat printeren til min egen PC, så jeg kan kontrolere alt og så bare delt den på netværket med de øverige således at de kan printe fra den, de kan jo så kun bruge printeren når min maskine er tændt men det er den næsten konstandt så det er ikke det store problem, og når man gør det på denne måde så sørger Win XP selv for at instalere de driver der skal bruges på de maskiner der får tilgang til printeren.
Elers så er det nogle dejlige maskiner og kan kun anbefale dem.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2005 - 10:03 #11
//marlboro-man.

Som jeg plejer at sige: Vidensdeling er en god ting!

Min første idé var også at dele den via en PC, så print-serveren kunne "spares" væk.
Det var dog et specifikt ønske fra kundens side, at printeren ALTID er tilgængelig, og ikke afhængig af om PC'en som deler printeren er tændt eller ej.

Anyways - vigtigst er det at skidtet virker sammen med en printserver :-)