Avatar billede gunga Nybegynder
19. september 2005 - 16:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

RAM til motherboard?

Hey,

Jeg har følgende setup.

CPU: P4 - 2.40 GHz
MB: ASUS P4PE (3 RAM slots)
GFX: ASUS GEFORCE 4 TI4200
RAM: 2 x 512 MB Kingston

Mit problem er følgende:

Jeg vil gerne have 2 GB RAM i min PC og har derfor købt en
GB Kingston RAM klods til den tredje slot. Jeg har nu sat ialt 2 GB RAM i min PC men den vil ikke starte op. Jeg har prøvet at skifte rundt på RAM klodserne uden held. Jeg kan max få 1,5 GB RAM (1 GB + 512 MB).

Hvor meget RAM kan jeg sætte i min PC, og er der en bestemt måde de skal sættes i på?
Avatar billede trold1 Nybegynder
19. september 2005 - 16:18 #1
Dit bundkort understøtter iflg. Asus 2 GB ram. Har du prøvet at sætte en klods i af gangen og så se hvornår du får problemet. Jeg sætter normalt den største ramklods i slot 1.
Avatar billede ni Nybegynder
19. september 2005 - 17:01 #2
Dit motherboard kan godt tage 2GB, men er den nye klods du har koebt af samme type? Du kan se paa din ramklods eller paa indpakningen hvis det er retail, hvad nummeret er KVR..

Virker din 1GB ramklods naar du saetter den i alene?
Avatar billede gunga Nybegynder
19. september 2005 - 18:03 #3
Jeg har prøvet at sætte 1 klods i af gangen og får først problemet, når alle 3 er sat i. Min 1GB ramklods virker fint alene og sammen med 1 512MB ramklods.
Alle  klodser er af samme type: KVR333X64C25/512 + KVR333X64C25/1G
hmmm......
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. september 2005 - 19:37 #4
Prøv at sætte 1 GB i DIMM 1, og de 2 andre i DIMM 2 og 3
Avatar billede ni Nybegynder
19. september 2005 - 19:50 #5
er du sikker paa at dit bundkort kan finde ud af ramklodser i forskellige stoerrelser?
Avatar billede gunga Nybegynder
20. september 2005 - 10:45 #6
dragonknight: Har jeg prøvet - uden held.
ni: Jeg aner ikke, om mit bundkort kan klare ramklodser i forskellige størrelser. Det kunne måske være problemet. Hvordan finder jeg ud af dette?

Jeg har iøvrigt også prøvet at bytte rundt på ramklodserne samt afprøvet de forskellige slots. Problemet opstår først, når alle 3 ramklodser er sat i.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. september 2005 - 11:12 #7
Det kan godt klare RAM klodser i forskellig størrelse
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. september 2005 - 11:18 #8
I manualen står også, at DIMM 1 kan håndtere både double sided (DS) og single sided (SS) RAM klodser.

Det samme er tilfældet med DIMM 2, men DIMM 3 KAN kun håndtere single sided RAM klodser.

Der står "DIMM 2 og DIMM3 deler samme rækker, så hvis du installerer DS RAM i DIMM 2, så skal DIMM 3 være tom."

Så min mistanke er, at du har double sided RAM.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. september 2005 - 11:49 #9
Og på kingston's side http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/modelsinfo.asp?SysID=12927&mfr=ASUS&model=P4PE+Motherboard&Sys=12927-ASUS-P4PE+Motherboard&distributor=0&submit1=Search står der:

This motherboard only supports 4 banks of memory. If double-sided DIMMs are used the 3rd socket is disabled.

Så du har 2 muligheder:

1 Anvend kun DIMM 1 og DIMM 2, som giver dig 1,5 GB RAM på bundkortet.
2 Køb et nyt bundkort, som understøtter dine 3 RAM klodser.
Avatar billede gunga Nybegynder
27. september 2005 - 11:34 #10
Dragonknight: Det ser ud til, at du har fundet svaret, så hvis du sender svar vil jeg acceptere.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. september 2005 - 13:16 #11
Joda, men hvad var svaret så ?
Avatar billede trold1 Nybegynder
18. december 2005 - 20:09 #12
hvad med at få gjort som skrev den 27 09 05 kl. 11 34
Avatar billede gunga Nybegynder
18. december 2005 - 21:10 #13
SVAR: This motherboard only supports 4 banks of memory. If double-sided DIMMs are used the 3rd socket is disabled.

Så du har 2 muligheder:

1 Anvend kun DIMM 1 og DIMM 2, som giver dig 1,5 GB RAM på bundkortet.
2 Køb et nyt bundkort, som understøtter dine 3 RAM klodser.