Avatar billede lassebm Nybegynder
16. april 2001 - 14:20 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

ATA-100 Boot problemer!

Har købt mig et asus A7v133 bundkort, hvor at der er ata-100 controllere på. Men når jeg så sætter min ibm HD på ATA-100 primary controlleren så vil den ikke boote windows op. Den kan sagtens på den almindelige controller..

Den finder den også under \"UDMA ATA-100 bios detection\", eller hvad de nu kalder den. Men den vil bare ikke acceptere at der er et OS på hd. \"Non system or boot error\" tror jeg det er den skriver..

Kabler er vendt rigtigt og det er ata-100 kabler jeg bruger.

Nyeste bios opdatering er lige installeret!

Hvad er der galt!??
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
16. april 2001 - 14:22 #1
Har du sat den til at boote på ata/100 controlleren i bios?
Avatar billede top Nybegynder
16. april 2001 - 14:27 #2
Sæt evt boot sekvensen til scsi først, det hjælper på ikke-onboard controllere .-)
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
16. april 2001 - 14:31 #3
top:> Nu er det så\'n at den er indbygget på bunkortet! :-)

zyphon:> Du skal finde noget der hedder boot-sequence, og vælge ata/100 controlleren, men husk at slå de andre fra (diskette, cd-rom osv)
Avatar billede andersberg Nybegynder
16. april 2001 - 14:35 #4
Hva daugaard, er du sikker på du har styr på det? :)
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
16. april 2001 - 14:43 #5
andersberg:> He he... JA! :-)
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. april 2001 - 14:49 #6
hmm... har ellers prøvet men kan da godt prøve igen...
Skal jeg slå det hele fra? Også IDE boot osv..?? Og så skal jeg vil bare flytte ata100 boot helt op, eller hvad??+

prøver lige og melder tilbage!! =)
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
16. april 2001 - 14:52 #7
Jepz... den må jo ikke boote på den almindelige controller, hvis den sidder på ata/100 controlleren!
Jeg har selv et A7V, men jeg ved ikke om det er helt det samme som på A7V133...
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. april 2001 - 15:04 #8
jdaugaard> Tror at det er det samme....

Stadig samme problem. Den fatter ikke en skid...
den skriver:
Invalid system disk
Replace the disk. and then press any key.

Men den finder harddisken under detection i ata-100 bios. WEIRD!
Avatar billede makse Nybegynder
16. april 2001 - 15:05 #9
Lav en startdiskette til fra dit OS.
Boot op på den og skriv Sys C:

Anden mulighed er at sætte \'Reset Data Configuration (ESCD)\' til enabled i bios.
Ligger i menuen PCI/PNP Configuration.
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. april 2001 - 15:07 #10
men prøv at kigge på side 86-87 osv. videre der står der noget om raid 0 og ata 100.

Kan være heldige at det står på samme side i vores mobo manualer jo...

Men ved ikke lige om man skal have gang i alt det haløj de beskriver.. Kan ikke få det til at give mening nemlig!
Avatar billede steep30 Nybegynder
16. april 2001 - 15:08 #11
Prøv at disable Virusdetection i Bios. Det hjalp på min A7V!
Avatar billede ovek. Nybegynder
16. april 2001 - 15:10 #12
Jeg har selv sådan et bundkort, og når jeg skal installere Win ME er der ingen problemer, men når det gælder win 2000, så skal du først sætte dit IDE kabel på ata 66 controlleren, og når du har installeret Win 2000, så kan du installere promise
controlleren og flytte kablet over, og så kører det.
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. april 2001 - 15:11 #13
makse>
sys C:, hvad gør det? at den formatere lortet og laver et boot sector på drevet eller hvad....

For jeg kan jo godt boote op på den almindelige controllere. Det er det der er lidt weird!!
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. april 2001 - 15:12 #14
steep30>Er gjort. Ellers fatter windows ikke så meget i forevejen!

(men kunne godt være jeg lige skulle checke for en sikkerheds skyld!)
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. april 2001 - 15:14 #15
havde før win98SE, der kunne den ikke. Nu har jeg lige installeret winme, og det er stadig samme problem....

Promise controlleren er installeret i winme nu...
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
16. april 2001 - 15:15 #16
Altså du har disabled de 3 første boot-devices ik\'? Og den 4. har du sat til onboard ata/100 controller ik\'? :-)
Avatar billede makse Nybegynder
16. april 2001 - 15:16 #17
Nej, det er ikke en format.
Sys C: lægger Operativsystemets bootsektor ned på harddisken.
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. april 2001 - 15:29 #18
jdaugaard>>
præcis, men den fatter ikke så meget..

makse>>
ok, sletter den så ikke noget??
Avatar billede makse Nybegynder
16. april 2001 - 15:45 #19
Nej den sletter ikke noget.
Men det skal være en WinME bootdisk.
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. april 2001 - 15:54 #20
takker makse. NU virkede det sq. Det er BARE KANON! =)

bootede bare op med min winme bootdisk og skrev
sys C:
fra a:, mens at drevet var tilsluttet til ata-100 controlleren!
Takker mange gange. =)
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. april 2001 - 15:55 #21
og det var bare mig der var lidt langsom, den sletter s\'følig ikke noget når man bare overskriver boot sectoeren.. Var lige lidt langsom i hoved. Det er sq alle de øl fra i går! *LOL*
Avatar billede makse Nybegynder
16. april 2001 - 16:03 #22
Selv tak. :)