Avatar billede kkd Nybegynder
18. september 2005 - 15:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Elektronikklog søges: Blyakkumulator taber pusten hurtigt!

Hej.

Dette er en fortsættelse af spm 645164: http://www.eksperten.dk/spm/645164 da jeg ikke fik noget svar!

En autoradio er sat op med en PC-PSU, og en 1,2 A 12V blyakkumulator, der skal fungere som "gem-indstillinger-strømkilde" når PSU'en er slukket. (jf, www.akvariedatabasen.dk/radio_setup.gif )

Et par oplysninger:
Når radioen er slukket, trækker den ca. 27 mA (som akkuen så skal levere når PSU'en er slukket)

PSU'en leverer kun 11,7 Volt, på sin 12V udgang (med et tab på 0,7V over dioden bliver det så 11 til radioen og akku...)

Er der nogen der kan forklarer hvorfor akkuen tømmes så hurtigt som den gør?

/kkd
Avatar billede redhat9user Nybegynder
18. september 2005 - 16:07 #1
Du skal lade med noget, der minder om 14V for at få ladet accu'en ordentligt op.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
18. september 2005 - 16:16 #2
Jeg kan se at du tidligere afviste et tilscarende svar fra scb. Har du prøvet med højere ladespænding? Hvor længe holder den når du lader med en rigtig lader? Er batteriet i orden?
Avatar billede kkd Nybegynder
18. september 2005 - 17:53 #3
Jeg har ikke taget tid, på hvor længe den holder, efter den er opladet. Men efter mit bedste skøn, under en dag!

Jeg kan prøve at måle det, hvis det vil hjælpe!
Avatar billede kkd Nybegynder
18. september 2005 - 18:25 #4
Nu har jeg prøvet at udføre en del målinger, når radioen er henholdsvis tændt og standby.

Spændingsfoskelle og strømforbrug kan ses på www.akvariedatabasen.dk/radio2.gif
Avatar billede kkd Nybegynder
18. september 2005 - 18:27 #5
Målingerne er alle udført, mens akku'en har været fjernet fra systemet!
Avatar billede redhat9user Nybegynder
19. september 2005 - 17:36 #6
Du kan som nævnt ikke lade en blyakku med 11V. Bare glem det indtil du kommer op på 13.8V
Avatar billede kkd Nybegynder
17. november 2005 - 19:59 #7
Lukketid