Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 12:45 Der er 61 kommentarer og
1 løsning

Har jeg virus?? Jeg har meget brug for hjælp!

Hejsa!

Jeg kan ikke åbne nogle programmer på min computer! Jeg kører med XP og servicepakke 2. Når jeg tænder for computeren og den kommer ind i windows, så kommer der nogle fejl op på skærmen. Det varrierer lidt fra gang til gang.

Det startede med en fejl i wmiprvse.exe, som jeg tror har noget at gøre med mit trådløse internet. Så kom fejlen "Generic host process for Win32 Services". "Rundll32.exe" har også lavet en fejl. XAUpdate. exe og sndmon.exe har også lavet fejl. Hvad kan alle disse fejl skyldes?? Jeg har desværre ikke noget virusprogram, men jeg har en firewall fra Norton. Kunne man evt. hente et virusprogram på en anden computer og så smække det over på min?? Eller vil det ikke hjælpe en disse?!?!?
Avatar billede peet49 Nybegynder
18. september 2005 - 12:58 #1
Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 13:01 #2
Jamen... jeg sidder ikke ved min egen computer! Så nytter det vel ikke noget?
Avatar billede peet49 Nybegynder
18. september 2005 - 13:05 #3
Nej-du er nød til, at gøre det på den PC, der skal tjekkes.
Avatar billede peet49 Nybegynder
18. september 2005 - 13:05 #4
House call kan tjekke for virus og spyware.
Avatar billede gratis Nybegynder
18. september 2005 - 13:06 #5
kig på spywarefri's pakkeløsning under afsnittet "Freeware sikkerhedsløsning"
http://www.spywarefri.dk/manualer/sikkerhedspakke.htm
Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 13:07 #6
For under en uge siden hentede jeg en ny version af Ad-Aware, Regclean og et til program. Så jeg kunne få fjernet spyware o.lign.
Avatar billede peet49 Nybegynder
18. september 2005 - 13:09 #7
OK-som du vil
Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 13:11 #8
Jamen.. hvis jeg scanner, så finder den vel ikke vira, men kun spyware og unødvendlige filer. Eller har jeg misforstået det hele? Skal jeg hente et anti-virus program? Hvilket et kan i så anbefale? Jeg har tidligere haft Norton Antivirus, men det er ca. 2 år siden!
Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 13:54 #9
Er der slet ingen der kan hjælpe?? Jeg har virkelig brug for hjælp. Jeg ville blive utrolig glad, hvis der var nogle der kunne hjælpe. Jeg kæresten skred igår + min computer gik i ged :(
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2005 - 14:25 #10
Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 15:14 #11
Er det et godt antivirus program? Kan jeg lægge nogle ting over på en ekstern harddisk f.eks. dokumenter, spil og andet, og så formatere computeren?! Eller er der en anden vej udenom!??!?! Jeg har virkelig brug for hjælp!!
Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 15:21 #12
Jeg kan ikke åbne nogle programmer dvs. at jeg heller ikke kan åbne Ad-Aware. Tror I så, at jeg kan åbne anti-virus programmet??
Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 15:50 #13
Jeg kan IKKE åbne VIRUSfighter på min pc. Jeg har prøvet med systemgendannelse, men uden held :( Er der slet ingen der kan hjælpe?!?!?
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 16:34 #14
Kør en tur med denne viruscanner:  http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe - Aktiver det hele i opsætningen, så den kan skanne alt igennem.
Den kan finde en hel del filer, som den ikke kender og som IKKE er virus - her vil den skrive "no action taken" og de slettes selvfølgelig ikke.    (Kan tage et par timer at kører alt)
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 16:38 #15
Hvis du kan komme i Windows og har din cd:
Rep. af ødelagte og fejlbehæftede systemfiler samt en erstatning eller rep. af dem:
Klik på START, Klik på KØR  skriv sfc /scannow og tryk OK. (husk mellemrum efter sfc)
Du skal have din XP-skive i Drevet.

Ellers en Repair af Windows XP:
Hvis du har din XP cd og din Cd-Key klar, kan du lave en repair. Du mister ikke noget ved det.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;
2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)
3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 19:28 #16
Okay det kan være at jeg skulle prøve det, men ville lige høre først... Der kom en besked om, at windows update havde en ny download klar. Den installerede jeg... det var åbenbart noget med fjernelse af skadelig software. Efter jeg havde installeret det, så fandt den en masse skadelige filer og dem slettede jeg selvfølgelig. Herefter skulle jeg genstarte, og da det var sket virkede windows fint igen, MEN! internettet virker stadig ikke. Tidligere kunne jeg ikke åbne f.eks. winamp eller word, men det kan jeg godt nu.

Spørgsmålet er så om jeg skal gøre som haverslev skriver, eller om det er noget helt andet jeg skal gøre?!?!
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 19:31 #17
Prøv lige dette:
Hvis nettet ikke virker, hent de her to programmer:

http://cexx.org/lspfix.htm - eller som zip fil:  http://cexx.org/lspfix.zip

http://danborg.org/spy/Newnet/winsockxpfix.exe - Winsockfix.

Kør først LSPfix, sæt flueben i "I know what I am doing" klik på finish, genstart så burde det virke.
Virker det ikke (kan måske ikke få forbindelse til nettet igen)
Så kør det andet program, klik først på Reg-backup, og gem en kopi af din regdatabase, når det er slut klik på Fix, når den er færdig genstart og så skulle du gerne kunne komme på nettet igen.

(lspfix og winsockfix er ikke destruktive, De ødelægger ikke noget)  (kan være på disketter, hvis nødvendig)
Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 20:23 #18
Jeg har hentet begge programmer ned på en cd.
Når jeg åbner Winsock, så kommer der følgende filer frem med disse beskrivleser.

mswock.dll    ---  Tcpip
winrnr.dll    ---  NTDS
nwprovau.dll  ---  NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transport Protocol
rsvpsp.dll    ---  (Protocol handler)

De står under Keep, skal de flyttes til Remove???

Jeg har prøvet at køre det andet program, men det virker ikke.
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 20:38 #19
De skal blive stående i keep.
Sæt flueben og klik på knappen Finish (nederst)
dette program skal køres først
Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 20:43 #20
Ja, det har jeg gjort, men det sker der ingen ting ved...
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 20:56 #21
Hent og installer programmet Spybot:
http://www.safer-networking.org/en/download/index.html
og opdatere det, kører programmet ved at klikke på "Check for problems". Den finder helt sikkert en del "snavs", hvis det er første gang, det bliver kørt på pc`en.

Det Spybot finder af "snavs", klikker du på "fix selected problems", klik "Yes" og der vil komme grønne flueben udfor hver enkelt linie, efterhånden som den "fixer" dem.
Der kommer så en boks "XX antal fixed" - Klik OK.
Herefter klikkes på knappen "Immunize" i venstre side, og den checker alle "bad products", klik på "+ imunnize", og du kan lukke programmet spybot.

Hvis ikke det hjælper, så prøv at oprette et nyt spørgsmål i virus kategorien:
http://www.eksperten.dk/spm/Sikkerhed/Virus/

hent programmet HiJackThis, installer det, kør en scan, gem loggen i en nyoprettet mappe. DU MÅ IKKE SLETTE NOGET SELV.
Kopier hele loggen fra HJT og læg den ind i dit nye spørgsmål - en "log" ekspert vil så kigge på den og sige hvad du skal gøre.
http://danborg.org/spy/HJT/hijackthis.exe
Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 20:57 #22
Hvad kan jeg ellers gøre?? Jeg kan ikke helt forstå hvad Winsock gør! Men det er vel også lige meget - bare det virker! Men det gør det jo desværre ikke.
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 21:03 #23
Inden du køre en evt. repair, så få lige en til at checke den HTJ log - det kan være en simpel ting der spærrer
Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 21:08 #24
Mener du, at jeg skal smide den herind??
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 21:28 #25
Nej, tror du skal oprette den i virus kategorien, der er flere "log hajer" som kan hjælpe dig ;)
Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 21:28 #26
Den kunne ikke køre Spybot! Den skrev "You need to install the detection updates first by using the integrated update or the manual updater". Da jeg prøvede at finde en update, så kom der en error. Det er vel fordi den ikke kan komme på nettet?! Jeg har kørt HJT og fået en log. Hvor skal jeg ligge den ind?!
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 21:32 #27
Opret et nyt spørgsmål her: http://www.eksperten.dk/spm/Sikkerhed/Virus/
Og kopier loggen derind
Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 21:34 #28
http://www.eksperten.dk/spm/649103 her er mit nye indlæg.
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 21:38 #29
Fint, det er lige efter bogen, så kan man se hvad der er foregået osv.
Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 21:42 #30
Men der er desværre ingen, der er lige så hurtig som dig til at svare derinde :(
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 21:46 #31
Hmm, de ser måske fjernsyn osv.
Der er en del i den log, men jeg vil helst ikke råde dig - får måske lavet noget Lo*t
Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 21:55 #32
Det er jeg da så taknemmelig for :D Det er sgu belastende, at lortet ikke virker :(
Avatar billede gardengate Nybegynder
18. september 2005 - 22:39 #33
ingen hjælp :(
Avatar billede fromsej Praktikant
20. september 2005 - 17:50 #34
Loggen er renset og er ren nu, problemet ligger et andet sted.
Avatar billede haverslev Novice
20. september 2005 - 18:52 #35
fromsej > OK, arbejder videre her

gardengate >

Vi prøver lige først at checke din Norton og ser hvad det medfører:
Dobbeltklik på Norton globusen, nede ved uret, klik på linien "personlig firewall",
klik herefter på knappen "konfigurer"
Klik på Faneblad "programkontol", klik på knappen "programscanning"
Nu søger den hele computeren igennem, for programmer der vil/skal have adgang til nettet - nogen vil der står "automatisk" i og det er f.eks windows.
Når den er færdig med scanningen, er opgaven så at checke om alle programmerne der er fundet, skal have adgang til nettet.
Hvis man har nogle programmer, som man ikke ved hvad er og hvad de gør, så lad være med at give adgang.
Nu ved vi jo, at du ikke har snavs idet fromsej har checket din pc i hoved og r*v - dvs. den er ren - så sæt blot flueben i dem, ved at klikke på knappen "marker alle", Klik på knappen ”Udfør”
Avatar billede gardengate Nybegynder
20. september 2005 - 22:38 #36
Min Norton Firewall er åbenbart udløbet! Når jeg går ind på den, så står der bare, at jeg ikke har rettigheder til at gøre noget (nok fordi  den er udløbet). Var det en idé at slette den? Og så hente firewall, som fromsej har henvist til? Kan det have noget med Ewido at gøre??
Avatar billede haverslev Novice
21. september 2005 - 07:45 #37
Hvis den er udløbet, så er den ikke opdateret osv.
Så du kan roligt slette Norton i tilføj/fjern programmer og lige køre tur med regcleaner: http://www.webmasterfree.com/regcleaner.html
Hent herefter den firewall som fromsej henviser til og installere /konfigurer.
Avatar billede gardengate Nybegynder
21. september 2005 - 18:17 #38
Fromsej henviser ikke til én bestemt... jeg starter lige med, at fjerne Norton og køre en tur med regcleaneren!

Har du et forslag til, hvilken firewall jeg så skal hente??

Hvis jeg fjerner Norton, så burde problemet jo ikke ligge i konfigureringen!? Hvis programmet altså er udløbet, så burde det jo ikke have indflydelse på computeren..? Jeg har ikke "pillet" ved konfigureringen i Norton, så det er vel ikke det??

Tror du, du kan klare problemet eller skal jeg oprette en tråd et andet sted?

mvh gardengate
Avatar billede haverslev Novice
21. september 2005 - 18:33 #39
Du kan evt. bruge denne:
http://www.snapfiles.com/get/sygatefw.html

Om jeg kan klare det ??
tja, det ved jeg ikke hvad jeg skal sige til (har da ikke opgivet endnu), idet der kan være mange årsager til dit problem og vi er jo nød til at tage et par skidt af gangen.

Har du prøvet:
Rep. af ødelagte og fejlbehæftede systemfiler samt en erstatning eller rep. af dem:
Klik på START, Klik på KØR  skriv sfc /scannow og tryk OK. (husk mellemrum efter sfc)
Du skal have din XP-skive i Drevet
Avatar billede gardengate Nybegynder
21. september 2005 - 18:50 #40
Jeg henter Sygate firewall.

Det var ikke for at fornærme dig, da jeg stillede dig spørgsmålet.. jeger dybt taknemmelig for hjælpen :)

Nej jeg har ikke prøvet rep. af ødelagte filer... det gør jeg med det samme.

Jeg kørte en tur med regcleanerne og fjernede en del programmer :D
jeg kan ikke fjerne Norton! Når jeg prøver så står der, nisres.dll adgang nægtet?!
Der står nede i højre hjørne af skærmen, at jeg HAR internetforbindelse og der står også, hvor godt signalet er. Er det ikke lidt mærkeligt?!
Avatar billede gardengate Nybegynder
21. september 2005 - 18:51 #41
Forresten... da jeg installerede Ewido (mener jeg det var), så stod der noget om, at den ville fjerne Norton - kan det passe?!
Avatar billede haverslev Novice
21. september 2005 - 18:54 #42
1. Prøv lige at gå i start > kontrolpanel > Netværksforbindelser
Hvad har du af forbindelser der ? (ikoner)

Ewido ?? - det kender jeg ikke, men tror ikke det fjerner norton
Avatar billede gardengate Nybegynder
21. september 2005 - 18:56 #43
Under netværksforbindelser der ligger en LAN-forbindelse der ikke er tilsluttet og der ligger min normale Actiontec forbindelse.
Avatar billede gardengate Nybegynder
21. september 2005 - 19:06 #44
Jeg kan ikke finde min XP cd!
Avatar billede gardengate Nybegynder
21. september 2005 - 19:12 #45
Der var jeg lidt for hurtig... jeg har fundet den og jeg kører scanningen!
Avatar billede haverslev Novice
21. september 2005 - 19:17 #46
"Der står nede i højre hjørne af skærmen, at jeg HAR internetforbindelse og der står også, hvor godt signalet er. Er det ikke lidt mærkeligt?!"

Har du prøvet at slukke/resette din router og se om du kan få forbindelse?
Avatar billede gardengate Nybegynder
21. september 2005 - 19:47 #47
Det med sfc /scannow er ikke muligt... jeg har vist en nyere version af XP end den der er på skiven! Der stod også: "Filer, som er nødvendige, for at Windows, kan køre korrekt, skal kopieres til DLL-cachen. Indsæt Windows XP Pro-cd'en." Jeg har aldrig haft XP Pro!

Jeg har prøvet at slukke for forbindelsen på min pc og jeg har prøvet, at tage strømmen på routeren.
Avatar billede haverslev Novice
21. september 2005 - 19:55 #48
Det med "filer som er nødvendige osv" - siger den fordi din xp cd er en ældre version f.eks med/uden SP1 og din maskiner er jo opdateret til SP2.
Du kan dog stadig kører en sfc /scannow - ved at trykke Enter hele vejen igennem, då den vil spørge efter, om du vil erstatte den "nyere" fil.
Hvis du gør dette, så skal SP2 installeres igen, da det er den filer den erstatter.
Avatar billede haverslev Novice
21. september 2005 - 19:59 #49
Du kan også gå i kontrolpanel > tilføj/fjern programmer og slette SP2 der.
Det kan alligevel være årsagen til de fejl du skriver i spørgsmålet.
Hvis du f.eks har installeret/opdateret med SP2, på en "snavset" maskine fra starten af.
Avatar billede gardengate Nybegynder
21. september 2005 - 20:13 #50
Og når jeg har gjort det, så kan jeg godt køre sfc /scannow ?!
Avatar billede haverslev Novice
21. september 2005 - 20:16 #51
Ja - så skulle din windows install. på pc`en, svarer til den der er på din cd.
Avatar billede gardengate Nybegynder
21. september 2005 - 21:00 #52
Der ligger ikke en fil der hedder SP2! Der ligger en masse opdateringer til windows... der er vel ca. 15 stykker. Der ligger også en del til Windows Media Player.
Avatar billede gardengate Nybegynder
21. september 2005 - 21:03 #53
Ihh... det er godt nok irriterende! Jeg har helt lyst til, at smide computeren ud af vinduet :(
Avatar billede haverslev Novice
21. september 2005 - 21:04 #54
Det forstår jeg ikke ?
Vi er enige om at du har en maskine, der er opdateret med SP2 - altså en opdatering der er hentet via MS update ?
Avatar billede gardengate Nybegynder
21. september 2005 - 21:55 #55
yes sir... det er korrekt. Den står bare ikke inde under "tilføj/fjern programmer"?!
Avatar billede haverslev Novice
21. september 2005 - 22:21 #56
Så tror jeg der er sket et eller andet som er helt galt med den SP2 install.
Hvor lang tid siden er du opdaterede den ?
Hvis dit Systemgendannelse er aktiv, så vil du kunne sætte maskinen ca. 3 mdr. tilbage.

Der er også den mulighed, at "satse" lidt og geninstallere SP2 og se om det kan afhjælpe problemerne.

Eller du skal se om du kan tvinge en sfc /scannow igennem og opdatere med SP2 bagefter.

Ellers skal vi nok til at se på en nyinstallation, men ved ikke om du har noget vigtigt på din pc, som du vil/skal gemme.
Avatar billede haverslev Novice
21. september 2005 - 22:31 #57
Avatar billede gardengate Nybegynder
21. september 2005 - 22:36 #58
Min systemgendannelse er ryddet! Det sagde fromsej, at det var en god idé..! Ja, jeg har da en del, som jeg gerne ville beholde. Det er vel den sidste udvej, sådan som jeg ser det. Problemet ligger vel i selve forbindelsen...?!
Avatar billede gardengate Nybegynder
21. september 2005 - 23:11 #59
Så skal jeg vel ikke hente SP2? Den ligger jo på computeren!
Avatar billede haverslev Novice
22. september 2005 - 07:43 #60
Problemet er jo, at du har eller har haft en masse fejl f.eks denne som du henviser til: http://www.processlibrary.com/directory/files/wmiprvse/
Vi kan IKKE være sikker på noget som helst, før vi ved at der er et styresytem som er 100% iorden.
Når det er iorden, så vil der kun være selve forbindelsen tilbage - opsætning/evt. geninstallering af drivere til nettet, men som sagt "lagkagebunden" skal være iorden elles er det spildt at komme "flødeskum" på toppen.

Hvis deu HAR SP2 liggende, så prøv at installere den.
Hvis ikke den efterfølgende bliver vist i Tilføj/fjern programmer, så er den IKKE korrekt installeret.
Kan den ikke det, så tyder det på, at der mangler nogle grundlæggende filer, som SP2 ikke lægger ind eller erstatter.
Avatar billede gardengate Nybegynder
22. september 2005 - 10:18 #61
Jeg fandt frem til SP2 igår aftes og den ligger i tilføj/fjern programmer. Jeg er på arbejde pt, men når jeg kommer hjem, så fjerner jeg SP2 og kører en scf /scannow med min orginale XP cd. Så må vi se om det kommer til at virke...

/gardengate
Avatar billede haverslev Novice
15. oktober 2005 - 18:42 #62
hmm, ingen tilbagemelding her?
dog nyt: http://exp.dk/spm/656323