Avatar billede hello2all Nybegynder
17. september 2005 - 22:29 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

rensning af min pc

Hej,

Det jeg ville høre var om man kan få min pc til at komme tilbage til udgangspunktet fra da jeg først købte min pc.

Efter at min pc har været udlånt til en pige i et par måneder er den helt fucked up. Jeg har prøvet at skille pc'en lidt ad og taget batteriet ud af motherboardet(skulle det ikke resette bios?!?), samlet den igen, formatteret harddisken og installeret windows xp. Men den er stadig fucked up.

Kan man få resettet alle komponenter så jeg kan starte helt forfra?
Jeg har lidt svært ved at sige hvad der helt præcist er galt med pc'en men der kommer hele tiden fejlmeddelelser, pc'en fryser, installationer fryser og alt muligt andet.
Tænkte at man måske bare kunne slette alt og starte forfra?

Håber nogen har et råd :o)
Avatar billede phliplip Nybegynder
17. september 2005 - 22:37 #1
Hvis du har formateret harddisken skulle der ikke umiddelbart være nogen problemer.. ikke hardware mæssigt.. med mindre hun har haft den åbnet og pillet ved alt muligt altså :-S
Avatar billede phliplip Nybegynder
17. september 2005 - 22:37 #2
Ok, dårligt formuleret der til sidst !-(
Avatar billede andrew Nybegynder
17. september 2005 - 22:40 #3
Ang. frysning kan der være mange grunde. Men min umiddelbare mistanke er køleren? Jeg har erfaret, at ved for dårlig køling af CPU fryser computeren. Gå fx. ind i bios, og se temp. på CPU.

Mvh. Michael
Avatar billede phliplip Nybegynder
17. september 2005 - 22:44 #4
Der kommer ikke nogen mislyde fra Harddisk eller nogen kølere? du har kontrolleret at alle kølere snurrer når den er tændt?

Prøv som michael siger at gå i bios og se CPU temp, og evt. også system temp
Avatar billede haverslev Novice
17. september 2005 - 22:48 #5
hvis det er en XP maskine og systemgendannelse er aktiv, så kan du stille den 3 mdr. tilbage.
Men er der "pillet" i hardwaren eller der er fejl på den, så løses de problemer ikke
Systemgendannelse:
Klik på start, klik på programmer, klik på tilbehør, klik på systemværktøjer, klik på systemgendannelse, marker ”Gendan computeren”. klik på næste og vælg en "fed" markeret dato, (før problemet opstod) og klik på næste. Den genstarter og gendanner pc`eren.  Når den har gjort det, kommer der en boks, som klikkes OK på.  Det er muligt at fortryde gendannelsen, ved at gå ind i ”systemgendannelse” og klik på fortryd sidste gendannelse.

Ellers:
Rep. af ødelagte og fejlbehæftede systemfiler samt en erstatning eller rep. af dem:
Klik på START, Klik på KØR  skriv sfc /scannow og tryk OK. (husk mellemrum efter sfc)
Du skal have din XP-skive i Drevet.
Avatar billede haverslev Novice
17. september 2005 - 22:51 #6
Ups, overså at den har været formateret - så glem alt om sys.gendannelse ;)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. september 2005 - 23:00 #7
... er du sikker på at du har fået de 'rigtige' driversæt som da "du købte pc"en ?

Driver til diverse Hardware ? Der tænker jeg ikke kun på dem som XP "foreslår"...

WindowsUpdate (specielt ServicePack2 FØR FØR FØR forbindelse til internettet) - da der ellers let kommer 'snavs'/virus ind på putter - og dette ka' virkelig gøre en putter 'helt fucked up'.

Antivirus/antispyware program ?
Avatar billede phliplip Nybegynder
18. september 2005 - 11:39 #8
Jeg kan også kun tilslutte mig majsmarken, FØR du overhovedet kobler din computer på internettet (eller netværket).. så sørg for at der som minimum er installeret WinXP ServicePack 2, et antivirus program og en firewall (ikke windows indbyggede) Det er sådan jeg selv gør.

Der ud over installerer jeg også altid Spybot Search & Destroy incl. teatimer.. kører imunize i Spybot.

Først derefter sætter jeg computeren på internettet, og som det første opdaterer jeg antivirus-prog og spybot med nyeste definitions lister og kører imunize i Spybot igen!
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. september 2005 - 14:05 #9
... samt nyeste WindowsUpdate - pt. er der ~14 stk. opdateringer EFTER standard ServicePack2.
Samt WindowsMediePlayer v10 og meget mere...

Desuden anbefaling: [Microsoft® Windows AntiSpyware] ->
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=321CD7A2-6A57-4C57-A8BD-DBF62EDA9671&displaylang=en
Som bedre? alternativ til Spybot's teatimer...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. september 2005 - 14:06 #10
<hello2all>: Hvad siger/skriver du så til den smøre ?
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 15:41 #11
majsmarken > jeg har faktisk lavet en "liste" over alle updates, der er kommet efter SP2 udgivelsen:
Microsoft Windows XP – Opdateringer som er kommet efter, at SP2 er installeret  (SP2 fra Okt. 2004)

Installeres i nævnte rækkefølge.

Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB896423)
Windows Værktøj til fjernelse af skadelig software - august 2005 (KB890830)
Samlet sikkerhedsopdatering til Windows Internet Explorer til Windows XP (KB896727)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB899588)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB893756)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB899591)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB899587)
Opdatering til Windows XP (KB894391)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB896358)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB890859)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB901214)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB890046)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB896422)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB896428)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB893066)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB885250)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB885835)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB893086)
Opdatering til Windows XP (KB887742)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB888302)
Sikkerhedsopdatering til Windows Messenger (KB887472)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB891781)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB888113)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB873333)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB885836)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB873339)
Kritisk opdatering til Windows XP (KB886185)
Kritisk opdatering til Office XP på Windows XP Service Pack 2 (KB885884)
Microsoft GDI+-registreringsværktøj (KB873374)

Valgfrie softwareopdateringer
Windows Media Player 10
Opdatering til Windows XP (KB900930)
Samlet opdatering til Outlook Express til Windows XP (KB887797)
Microsoft .NET Framework Version 1.1, dansk
Opdatering til Windows XP HighMAT Support i guiden Cd-skrivning (KB831240)

Updates til og med d. 25. 08. 2005
Copyright: haverslev ;o)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. september 2005 - 15:49 #12
... der er nemlig nogle der tror at de 'bare' skal have SP2 på og "That's It" - næææææ - man bør følge med på WindowsUpdate og/eller ladde putter selv gøre det mere eller mindre automatisk...
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2005 - 15:55 #13
Nemlig, bruger dog ovennævnte liste til at holde min "updates" cd vedlige med, så jeg har hele XP install. på 2 stk. cd`er - 1 stk. XPSP2 cd + 1 Stk. updates.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. september 2005 - 20:12 #14
<hello2all>: Blev du klogerer ?
Avatar billede hello2all Nybegynder
21. september 2005 - 18:57 #15
Undskyld at jeg ikke har svaret. Min pc er helt fucked og tror ikke helt at det har så meget at gøre med windowsupdate og den slags. Under installation af windows og andre ting går den gerne ned. Det tager gerne en 3-5 forsøg før den gider starte rigtigt op. Jeg har svært nok ved bare at få den til at starte IE så tror at mine problemer ligger et andet sted end updates og den slags.

Kan det ikke være et problem med rammen eller hardisken? Har før haft en pc hvor rammen gjorde at den gik ned hele tiden. Hvordan kan jeg undersøge om enten rammen eller harddisk er smadret?
Avatar billede haverslev Novice
21. september 2005 - 19:29 #16
Test af Ram : http://www.memtest86.com/

Test af harddisk:
http://ultimatebootcd.com/  (gå ned til Hard Disk Diagnosis og find din HD)
Avatar billede haverslev Novice
21. september 2005 - 19:36 #17
Prøv at gå i Bios (tryk på "delete" under opstart)
Når du er kommet ind i bios menu, så klik på F9 og derefter F10 - gem/save ændinger
Avatar billede andrew Nybegynder
21. september 2005 - 19:54 #18
Hvad blev der med undersøgelsen af CPU'ens temp.? :)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
24. september 2005 - 23:34 #19
Hvad endte denne tråd med ?
Avatar billede hello2all Nybegynder
04. oktober 2005 - 23:38 #20
Hmm.. tilsidst ville computeren slet ikke starte.
Har smidt den ud af vinduet og købt en bærbar.

Undskyld at jeg ikke har svaret men har ikke haft en pc et stykke tid. Dejligt med en ny og så tilmed en bærbar.

Ved ikke helt hvad jeg skal gøre med point da jeg jo ikke ligefrem har nået at prøve nogle af forslagene.

Tror måske at haverslev burde have dem da han vel var tættest på med et svar. Det har nok været noget hardware som jeg lidt selv troede og Haverslev gav jo links til test af div. hardware.

Ellers tak for hjælpen
Avatar billede haverslev Novice
05. oktober 2005 - 08:19 #21
Tillykke med din nye bærebare, dog lidt ærgeligt med den anden pc.
Lægger et svar, brug det eller afvis venligst. :o)