Avatar billede henrik_reimert Nybegynder
17. september 2005 - 13:34 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

sammentælling af afrundet tal

hvis jeg har et antal gange med en pris hvor det e.eks ender med 213,125 kr vil det stå med 2 decimaler 213,13kr men hvis der er flere gange stykker der ender med ½ øre vil excel arket gerne tage det 3 decimal med i udregningen, hvor dan får man arken/ cellen til at udregne med de afrundet tal
Avatar billede bak Seniormester
17. september 2005 - 14:54 #1
Du bruger bare formlen afrund
=AFRUND(SUM(A1:A2);2)
hvor det sidste 2-tal er antallet af decimaler du ønsker.
Når du så bruger tallet i en videre beregning regnes kun med det afrundede resultat
Avatar billede 6-pack Nybegynder
18. september 2005 - 11:34 #2
Eller prøv og put denne linie ind
nummer = Application.WorksheetFunction.Round(nummer, 2)

Ellers skal der en IF sætning ind
Avatar billede b_hansen Novice
19. september 2005 - 09:03 #3
Bak har ret. Typisk laver man kun afrundingen vha af formatteringen, men denne type afrunding er kun visuel. Bagved bruger regnearket stadig det rigtige tal, i eksemplet 213,125. For at regnearket skal bruge det "rigtige" tal, skal det igennem en afrundingsformel.

Iøvrigt er det efter min mening totalt overkill at lave en makro til noget, der kan klares med en almindelig formel *S*
Avatar billede henrik_reimert Nybegynder
20. september 2005 - 21:05 #4
Bak du kan bare det der, men hvordan giver jeg dig de 150 points