Avatar billede jeppea Nybegynder
16. september 2005 - 23:25 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

To problemer med trådløst netværk

Jeg har lige lavet et netværk derhjemme med en stationær som er kabel-forbundet og to bærbare der er trådløst forbundet. Det virker sådan set også - der er forbindelse til internettet på alle tre computere. Men jeg har nogle stabilitetsproblemer med de to bærbare.

Den trådløse router er en LinkSys WRT54S

Problem 1:
Computeren er en nyere IBM thinkpad der kører windows XP. Den har indbygget trådløst net-kort (11 mbs) som jeg bruger.

Problemet er at den nogen gange finder nettet fint nok - og andre gange gør den det kun tilsyneladende, men jeg kan ikke se nogen hjemmesider sider i browseren. Jeg kan løse problemet ved at sætte computeren i dvale tilstand og starte den igen. Så virker forbindelsen nogen gange og ellers må jeg prøve igen. Det er ret irriterende at skulle tænde og slukke computeren flere gange for at se om der nu er net eller ej. Selv når jeg ikke kan surfe på internettet påstår den alligevel at den kan finde det trådløse netværk. Forstår det ikke helt...

Probelm 2:
Computeren er en ældre model IBM thinkpad. Den kører windows 2000 og jeg har lige købt et trådløst kort til den. (Det er et Belkin 802.11g 54mbs) Det virker også fint og den kom på internettet uden problemer.

Problemet er at den pludselig genstarter. Uden varsel kommer der en blå skærm hvor der står noget jeg ikke når at læse og stå genstarter den. Det har den ikke gjort før i tiden. Jeg kan ikke rigtigt se at kortet konflikter med noget andet og jeg har prøvet at afinstallere driverne og installere dem igen. Jeg troede at problemet var fixet og BANG så var der blå skærm igen.

Begge problemerne er pænt irriterende så jeg vil udlodde 100 point til hvert.

V.h. Jeppe
Avatar billede damkel Nybegynder
17. september 2005 - 00:02 #1
ja....det kan der jo være mange grunde til.

Prøv:

Problem 1.
Disable netkortet (det til ledning forstået) det har af en eller anden grund en stabiliserende effekt på WLAN forbindelser.
Jeg formoder, at du kører DHCP og NAT på den indvendige side af routeren, så det ikke er et problem med utilstrækkelige IP adresser???

Problem 2.
Hent de nyeste driver til netkortet.
Igen deaktivere netkortet.
Evt. hent nyeste bios.
Opdater alle andre drivere - især lyd og grafik.
Det er givetvis et spørgsmål om drivere...
Ellers - ak ja winXP er jo sat ned i pris...det er nu nemmere med WLAN...
Avatar billede jeppea Nybegynder
20. september 2005 - 01:54 #2
Det bliver ved med at irritere mig.

Problem 1:
Jeg giver op. Jeg har ikke administrator rettigheder så der er grænser for hvor meget jeg kan rode. Nogen gange virker det og andre gange skal man afbryde forbindelsen til nettet og oprette den igen. Det jo bare et irritationsmoment. Prøver at få en edb-fyr fra arbejdet til at kigge på det.

Problem 2:
Jeg har hentet og installeret den nyeste bios. Det ser ud til at virke godt nok. Så har jeg af-installeret netkortet. så hentede jeg den nyeste driver fra belkins hjemmeside og prøvede at installere den. Det vil den gerne, men den kan ikke finde ud af at net-kortet hører sammen med driveren. Så prøvede jeg at lokalisere driverne manuelt og få win2000 til at acceptere det, men den går heller ikke. Så har jeg prøvet at installere den gamle driver fra den medfølgende cd og så opdatere den (man kan finde en .inf fil og en .sys fil som tilsyneladende er driverne fra den nye version fra internettet)

Jeg bliver ved med at få beskeden: INF-filen eller enhedsoplysningssættet eller -elementet stemmer ikke overens med den tilknyttede installationsklasse.

Hvad gør man ved det?
Avatar billede jeppea Nybegynder
28. november 2005 - 00:03 #3
Hmm... Jeg er ked af at det tog mig så lang tid at få afsluttet det her spørgsmål. Jeg kunne desværre ikke bruge svaret til ret meget, men jeg vil gerne give 100 point for indsatsen. Skriv lige tilbage hvis det ikke er ok.

Hvad angik løsningerne på problemerne så fik jeg en edb-fyr til at fixe den ene computer (ved ikke hvad han gjorde) og installerede XP på den anden.