Avatar billede rasm8s Nybegynder
16. september 2005 - 19:03 Der er 8 kommentarer

billedbehandling, forbedring af kvalitet og farver på digitalfoto

Hey
Jeg har brug for noget hjælp til at finde et godt program til at give mere kontrast og farve til billeder jeg har taget.
og jeg har brug for at lære noget om hvordan man bruger et sådanne program. gerne en hjemmeside med noget vejledning til brug. jeg er ret ny i brugen af billedbehandling ikke meget længere end auto level, color, contrast... i photoshop.

ubegrundede programnavn og links giver ingen point.
Avatar billede old-faithful Praktikant
16. september 2005 - 19:41 #1
Photoshop og Paint Shop Pro er begge gode, men de koster.

Hvis du vil prøve nogle gratis programmer til billedebehandling kan jeg foreslå flg.:

- IrfanView (www.irfanview.com): Et rigtig godt program med mange billedbehandlingsfunktioner. Du kan ændre farver, skarphed/uskarphed, størrelse, billedformat osv. og der findes en mængde plugins som kan ændre dine billeder på en flerhed af måder. Derudover kan du lave batchopgaver (dvs. samme procedure på flere forskellige billeder) og eksempelvis lave din egne pauseskærme. Programmet har for mange funktioner til at man kan nævne dem her.

- The GIMP
Avatar billede old-faithful Praktikant
16. september 2005 - 19:42 #2
Hov... fik trykket på send...

The Gimp: Et gennemført program til billedbehandling, som understøtter layers/lag. Det er nok lettest at danne sig et overblik over dette program ved at kigge på: http://www.gimp.org/
Avatar billede uffesteenberg Novice
17. september 2005 - 11:48 #3
Photoshop Elements er lidt lettere end Photoshop... har vist nogle manualer til begge liggende som pdf-filer (engelsk) hvis det har interesse...
Avatar billede hamfelt Nybegynder
19. september 2005 - 14:26 #4
Picasa er Googles gratis værktøj til samme. Det giver mange gode muligheder og er ekstremt nemt at anvende
Avatar billede rasm8s Nybegynder
19. september 2005 - 14:55 #5
hej tak for svarende men jeg leder nok mest efter noget vejledning i hvordan man bruger programmerne og hvad der r muligt
Avatar billede old-faithful Praktikant
19. september 2005 - 17:14 #6
Så må du nok være specifik... Hvilket program skal du have hjælp til? Hvad er det du ikke kan finde ud af, eller vil lære?

Hvis du bare skal lave farvejustering, skarphed, mæthed osv. kan jeg anbefale at du "leger" lidt med programmets funktioner... udforsker og eksperimenterer med de forskellige muligheder. Så får du allerede der et grundlæggende kendskab til pågældende programs funktioner og muligheder.
Avatar billede rasm8s Nybegynder
19. september 2005 - 21:18 #7
ja men det jeg leder efter som udtrykt i starten er en hjemmeside med nogle vejledninger, walk-troughs og trainers osv.. eksempler på hvad kan lade sig gøre også videre.
Avatar billede weje17 Nybegynder
04. oktober 2005 - 11:16 #8
Xnview.com kan også dette lille nummer...
Og det er gratis ;)
´+ at det fungere stortset som ACDsee...

Ellers helt sikkert PhotoShop.. og vælg elements, det er klart det nemmeste hvis du er ny i denne vidunderlige verden :)

//Weje