Avatar billede anderswj Nybegynder
15. september 2005 - 18:48 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Harddisk med corrupt partitions tabel

Hej experter!

Jeg har lige netop været så heldig at en af mine diske på 200gb (NTFS), har smadret fået smadret sin partitions tabel. Windows genkender klart nok ikke disken som en brugbar disk og vil foreslå man formatterer den, men de data der ligger derpå vil jeg helst gerne lige redde inden.

Jeg har prøvet at få reddet data på flg. måder.
Partition Table Doctor (PTTD) --- Ingen held, kan ikke finde nogen tidligere eller slettede partitioner.

Runtime GetDataBack for NTFS. --- Ingen held, kunne ikke se nogen som helst filer på disken.

File Scavanger 3 --- Kan se filerne på disken og rekonstruere dem, men de har et ukendt filnavn, men nok den korrekt endelse. Dette kan tage lang tid da jeg skal genkende alle filer ved at undersøge dem på en eller anden vis.

Kender nogen et program der kan rekonstruere partitions tabellen osv. således man igen kan se en NTFS disk med korrekte filnavne, eller er det ikke muligt.

FixMBR virker ikke, som mange foreslår! Det er ikke masterbootrecord der er smadret.

Anders!
Avatar billede screem_brille Novice
15. september 2005 - 18:57 #1
prøv med get data back fra runtime.org
Avatar billede boxer Nybegynder
15. september 2005 - 19:03 #2
Avatar billede anderswj Nybegynder
15. september 2005 - 19:13 #3
Screem Brille: Du har ikke helt læst mit problem. Get Data Back, er afprøvet.
anonym: Jeg prøvede godtnok testdisk, som programmet hedder. Men den kunne heller ikke se nogen partitioner på hele disken.

Selve disken fejler ikke noget, den er rask og intakt.
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2005 - 19:46 #4
Hvis der er filer på din harddisk kan "Testdisk" se dem det er jeg ret overbevidst om, jeg har prøvet at formatere 3 gange og testdisk genfinder stadig partitionerne. Derudover burde følgende procedure genskabe din partitionstabel
start på cd-skiven -> reparer fra genoprettelseskonsol -> log ind -> skriv bootcfg /rebuild -> klik enter -> klik enter til de spørgsmål der stilles -> skriv fixboot -> klik enter -> bekræft -> klik enter -> skriv fixmbr -> klik enter -> bekræft -> skriv exit -> klik enter
Avatar billede anderswj Nybegynder
15. september 2005 - 20:08 #5
hej Helgec, her er hvad testdisk skriver når den prøver at finde partitionen. (dette er uden at have kørt bootcfg/rebuild og fixboot. (det skal lige siges at disken ikke er en systemdisk med windows på. det er en disk som bare bliver brugt som lagerdisk.

TestDisk 5.8, Data Recovery Utility, May 2005
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
http://www.cgsecurity.org

Disk /dev/sdd - CHS 24792 255 63 - 194474 MB

Check the harddisk size: HD jumpers settings, BIOS detection, OS limitation...
The following partition can't be recovered. The harddisk seems too small!
    Partition              Start        End    Size in sectors
D HFS                  14009  1  1 1774341  42 53 2509932440 [trtrs~S~Eq~O~Dsr{
~K~E{~Dzp~G~It~C~P~@~@~@]

[  Quit  ]

HFS, 13808464 MB

Hvis ikke det andet du skriver hjælper, må jeg prøve at køre en photorec_win og se om jeg kan få genskabt så meget som muligt ud fra de filer den genkender.
Avatar billede anderswj Nybegynder
16. september 2005 - 16:36 #6
Har nu prøvet
Avatar billede anderswj Nybegynder
16. september 2005 - 16:37 #7
Har nu prøvet at genskabe filer med photorec_win.exe dog genkender den ikke filformatet på filerne korrekt. Den danner f.eks MPG filer på over 3-4 gigabytes og sådanne filer har aldrig eksisteret på disken. Desuden kan ingen af mpg filerne åbnes og vises for at se om det er et evt. filmklip eller lign. Andre gode forslag til hvordan man får filer reddet fra en disk der er rå ?
Avatar billede anderswj Nybegynder
17. september 2005 - 11:07 #8
Fandt selv en løsning til problemet.
Årsagen skyldes at de fleste programmer vil have en brugbar MBR og Partitions tabel. Da denne disk var smadret så meget så ingen af delene kunne rekonstrueres via windows programmer, måtte jeg bruge et program til at nulstille mbr på anden vis. Brugte et Bart PE Iso som jeg bootede på.

SÅ kunne jeg lave en ny MBR og NTFS partition. Nu kunne GetDataBack for NTFS finde alle filerne igen.
Avatar billede screem_brille Novice
17. september 2005 - 11:29 #9
du kunne bare have slettet partitionen så havde GDB også kunne se filerne. (har diken en gyldig MNR og partitions tabel er alle filer tilgængelige medmindre de fysisk er defekte)
Avatar billede anderswj Nybegynder
17. september 2005 - 11:35 #10
Jeg har brugt GDB op til flere gange, og den plejer også at kunne klare stort set hvad som helst. Men man kunne ikke initialisere disken i windows disk management, eller formattere/partitionere disken. Der må virkelig ha været skrevet noget lort i MBR.. Partition magic gik i fejl, hvis man prøvede at ændre noget som helst på disken. Jeg ved ikke helt hvad der gik galt den dag det skete. Men den blev pænt fucked up..