Avatar billede langfinger Nybegynder
14. september 2005 - 20:56 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Netværk mellem to computere via router

Hej alle.

Jeg har købt en router da jeg ville have mine to computere på nettet. Problemet er bare at jeg ikke kan få dem til at finde hinanden, altså et internt netværk mellem de to computere.

Hvordan skal jeg sætte det op?

/Langfinger
Avatar billede ouch Nybegynder
14. september 2005 - 21:06 #1
Forbind de 2 computere med almindelige patchkabler til routeren. Uanset om routeren er på nettet eller ej burde computerne så automatisk kunne se hinanden (Forudsat du ikke har specielle indstillinger).

En pålidelig test ville være at "ping'e" den ene computer fra den anden. Start -> kør ->  command -> ok -> ipconfig -> enter - Så får du IP'en på den ene computer. Fra den anden gør du så Start -> kør -> command -> ping <ip> -> enter - Så prøver den 4 gange at "sige hej" til den anden computer, eller viser timeout såfremt den ikke kan forbinde.

Du skriver ikke om du har specielle indstillinger, eller hvilket OS, så jeg går ud fra du har 2x WinXP samt en eller anden almindelig router. :)
Avatar billede langfinger Nybegynder
14. september 2005 - 21:20 #2
Tak for dit svar.

Jeg har prøvet at gøre som du siger. Men både med og uden Bullguard firewall, får jeg timeout. Jeg kører winxp på begge computere. Jeg har endda sat dem på samme netværksgruppe.
Avatar billede ouch Nybegynder
14. september 2005 - 21:29 #3
Det lyder mystisk. Routeren har muligvis en slags indbygget firewall, men normalt tillader de al LAN-trafik.

Prøv på samme måde at ping'e routeren (Står som "Standardgateway i ipconfig) fra begge computere, og se om de begge har forbindelse til routeren. Skriv evt. LAN IP-adresserne her bare for en sikkerheds skyld, så vi kan se at de ikke ser helt skøre ud. (LAN IPs kan generelt godt postes uden sikkerhedsrisiko (starter typisk med 10, 172 eller 192, bare lad være med at poste den IP du ser på www.myip.dk :))

Er du sikker på at dine netkabler er normale patchkabler og ikke krydsede?
Avatar billede langfinger Nybegynder
14. september 2005 - 21:47 #4
Ping til routeren:

Ping til de to computere:

Jeg fik "svar" når jeg pingede routeren. Mit kabel er et ganske almindeligt kabel man bruger til at forbinde til internettet. På kablet står der: "YFC UTP CAT.SE PATCH ..."
Avatar billede polle007 Nybegynder
14. september 2005 - 21:50 #5
Du har kontrolleret, at den indbyggede firewall i Windows ikke er slået til?
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2005 - 21:52 #6
Kører du med "automatisk ip-adresse" eller "statisk ip-adresse" ? ER computerne i samme arbejdsgruppe ? har du aktiveret fildeling ? har du oprettet "mindre hjemmevetværk" ?
Avatar billede ouch Nybegynder
14. september 2005 - 21:53 #7
Ja, god pointe fra polle007. Hvis du har Service Pack 2 har du fået en pisseirriterende windows firewall med i købet som du kan slå fra i "Sikkerhedscentret" i kontrolpanelet. Prøv uden den.

Resten af din opsætning ser umiddelbart ud til at være som den skal. Hvis du tilslutter routeren til internettet nu burde du også kunne komme på nettet fra begge maskiner.
Avatar billede ouch Nybegynder
14. september 2005 - 21:56 #8
helgec <- Baseret på hans situation tror jeg næppe han har rodet med statiske LAN ip'er. Han har allerede sagt at computerne er i samme arbejdsgruppe, men det havde ikke gjort nogen forskel når man snakker om "ping's". Fildeling og "mindre hjemmenetværk" er ligeledes services og guides til opsætning, hvilket i dette tilfælde kun vil forvirre situationen, da det eneste led der ikke virker er forbindelsen mellem hans 2 computere, som er på basalt plan og ikke serviceplan.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2005 - 22:05 #9
"ouch" Tak for din belæring, jeg plejer at få det til at køre uden at jeg behøver rådgivning, jeg kender ikke spørgerens situation, men jeg spørger på min måde og det håber jeg er OK med dig, ellers må du endelig melde tilbage
Avatar billede ouch Nybegynder
14. september 2005 - 22:09 #10
Det var ikke ment som belæring, men at gøre dig opmærksom på at jeg fandt dit indlæg mere problematisk end problemløsende i spørgers situation, eftersom jeg mener jeg har en rimelig god idé om hans situation. Spørger kan selvfølgelig selv vurdere/kommentere dette hvis han/hun vil.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2005 - 22:23 #11
Du har så fuldstændig ret, jeg har måske ikke dine evner til at sætte mig ind i andres tankegang, det var sikkert også grunden til at jeg fik den fine karma efter min kommentar 14/09-2005 21:52:25
Avatar billede langfinger Nybegynder
15. september 2005 - 01:08 #12
Det var windows firewall der var skyld i det hele.
Hvordan foreslår i at vi skal dele pointene?
Avatar billede ouch Nybegynder
15. september 2005 - 13:49 #13
helgec <- Helt præcist.

langfinger <- polle007 burde få størstedelen siden han jo gennemskuede problemet, men jeg kan da også godt tage en slat for at prøve ;)