Avatar billede sebastian2970 Nybegynder
14. september 2005 - 19:22 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Mit DVD-RW drev tror det er et cd-rom drev

Hejsa.

Jeg er den "lykkelige" ejer af et Pioneer DVD-RW DVR-108 drev.

Jeg har desværre for nyligt været nødt til at geninstallere min computer og efter denne har det ikke lykkedes mig at komme i kontakt med drevet... Det afspillet fint nok både cd´ere og dvd´ere, men når jeg vil brænde noget - det være sig både cd´ere eller dvd´ere optræder drevet pludseligt som et cd-rom drev i stifinderen. NERO kan heller ikke finde drevet.

Nogen ideer ?!

/Seb
Avatar billede kalp Novice
14. september 2005 - 19:26 #1
Kører du med windows egne drivere eller med den medfulgte driver.. ? kør med den medfulgte driver.
Avatar billede boxer Nybegynder
14. september 2005 - 19:29 #2
Prøv at gå i enhedshåndtering og tjek om der er udråbstegn ved nogle af enhederne.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
14. september 2005 - 19:37 #3
Jeg tror desværre dit DVD drev er kaput
Avatar billede sebastian2970 Nybegynder
14. september 2005 - 19:37 #4
Den ser fin ud i enhedshåndteringen (ingen udråbstegn) - Jeg kører med Windows driver - der fulgte ingen med. Da jeg spurgte i forretningen fik jeg at vide at det var Plug and Play (og jeg mener heller ikke at have installeret nogen da den virkede før, men kan ikke huske det)

/Seb
Avatar billede kalp Novice
14. september 2005 - 19:41 #5
Avatar billede boxer Nybegynder
14. september 2005 - 19:51 #6
Jeg ved ikke om du kan bruge dette, men tjek lige tip no 49
http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no49
Avatar billede milter Ekspert
14. september 2005 - 20:06 #7
Installerede du SP2 eller SP1 efter geninstallationen?
Avatar billede sebastian2970 Nybegynder
14. september 2005 - 20:09 #8
SP1 og så SP2 derigennem
Avatar billede sebastian2970 Nybegynder
14. september 2005 - 20:13 #9
Tak til Kalp og Boxer... Ingen af delene løste desværre problemet :-(

/Seb (der seriøst overvejer at straffe det skide drev med døden :-)
Avatar billede milter Ekspert
14. september 2005 - 20:16 #10
Har du prøvet at installere firmwaredriveren i kalps link 14/09-2005 19:41:00 ?
Avatar billede milter Ekspert
14. september 2005 - 20:17 #11
Glemte vist at opdatere :(
Avatar billede boxer Nybegynder
14. september 2005 - 20:38 #12
Prøv at fjerne drevet i enhedshåndtering og genstart.
Hent dette gratis brænderprogram og prøv igen:
http://www.cdburnerxp.se/download.php

Derudover mener jeg at kunne huske noget med DMA eller pio mode på drevet, men jeg kan desværre ikke huske indstillingerne :o/ Måske kalp eller milter kan noget der?

Det er tvivlsomt at dit DVD drev dør af en geninstallering af windows. Det er derimod meget muligt at der mangler en eller anden driver.
Avatar billede milter Ekspert
14. september 2005 - 20:52 #13
Omstilling fra DMA til PIO kan sommetider løse problemer med at drevet ikke vil genkende en skive som det, den er. Det er i forbindelse med fejlmeddelelsen "Please insert the correct..." Men jeg tror ikke det er problemet her.

Ved geninstalleringen af din computer, huskede du da at få installeret de nyeste bundkortsdrivere fra fabrikanten?
Avatar billede sebastian2970 Nybegynder
14. september 2005 - 20:59 #14
OK... Nu bliver det rigtigt underligt...

CD BurnerXP virker - jeg kan skrive med drevet igennem det program - men hverken Nero eller XP vil skrive noget som helst på drevet..

Men nu ved jeg da at det virker :-)

/Seb
Avatar billede milter Ekspert
14. september 2005 - 21:10 #15
Kan det have noget med din ASPI at gøre. Jeg kan se, at CDBurnerXP virker uden ASPI. Prøv at kigge på siden herunder:

http://aspi.radified.com/
Avatar billede milter Ekspert
14. september 2005 - 21:11 #16
Avatar billede sebastian2970 Nybegynder
14. september 2005 - 22:11 #17
Hmmm - Jeg tror vi nærmer os... Det virker stadigt ikke. Efter at have installeret opdaterede ASPI drivers får jeg stadigt at vide via ftp://ftp.adaptec.com/software_pc/aspi/aspichk.exe at ASPI ikke er ordentligt installeret, men jeg vil prøve at rode videre med ASPI tingen i morgen.

Tak for hjælpen.. Lige et spørgsmål... Er dette problem kun tilknyttet det drev jeg bruger nu eller tror I det vil være det samme, hvis jeg bruger et eksempelvist eksternt drev !?

/Seb
Avatar billede boxer Nybegynder
14. september 2005 - 22:43 #18
Efter min mening vil det også gælde eksterne drev.

Producenten af din PC har ofte drivere liggende på deres hjemmesider. Det er ikke unormalt at XP IKKE får det hele installeret igen efter en geninstallation.
Da jeg selv gjorde det, manglede jeg 4 drivere + en chipsætdriver. Den er jo ikke helt ligegyldig :o)
Avatar billede milter Ekspert
14. september 2005 - 23:24 #19
Hvad siger Nero om din ASPI? Du kan finde oplysninger om det i Nero Info Tool.

Jeg har selv rodet en del med det på min egen maskine. Nero siger, at min System ASPI er korrupt, medens Nero ASPI er ok. Men brænderen virker fint :)
Avatar billede sebastian2970 Nybegynder
14. september 2005 - 23:52 #20
Ifølge toolet er både system ASPI og NERO ASPI "installed and working properly" - Det gør bare det hele endnu mere underligt, for når jeg så åbner Nero, så kan den ikke finde noget dvd-rw drev, men tilbyder kun Image Recorder

/Seb
Avatar billede milter Ekspert
15. september 2005 - 00:06 #21
Har du prøvet at fjerne Nero og så geninstallere det?

Og så er det som regel ikke så god en ide at have for mange brænderprogrammer installeret samtidig.
Avatar billede screem_brille Novice
15. september 2005 - 01:21 #22
Hvis der ingen disk er i drevet under opstart ses det ofgte som værenede et CDrom drev (da den falder tilbage på den teknologi, men prøv at sæt en dvd skrive i, og gnstart, så er jeg ret sikker på den siger det er DVD drev) (sådan gør min ene dvd brænder, den adnen kan godt finde ud af det.)
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 12:44 #23
brug for mere hjælp ?
Avatar billede boxer Nybegynder
30. december 2005 - 13:34 #24
Ja, lad os ligge et svar.
Avatar billede sebastian2970 Nybegynder
02. januar 2006 - 09:11 #25
Hej Alle.

Undskyld at jeg ikke fik svaret - Det hjalp at afinstallere Nero og så installere det igen

/Sebastian
Avatar billede boxer Nybegynder
02. januar 2006 - 09:46 #26
Det er okay :o)

Men da det var milter der løste problemet, er det ham der skal have pointene.
Derfor opretter screem_brille og jeg et spørgsmål til milter og giver ham pointene. Så er der styr på det :o)

Milter>> http://www.exp.dk/spm/676103
Avatar billede sebastian2970 Nybegynder
02. januar 2006 - 09:49 #27
Du har ret og jeg prøvede også, men det var kun dig og Screem_Brille jeg kunne vælge til at give points.

Nå - men igen tak for hjælpen - det er guld værd det her forum for hardware-lamere som undertegnede.

/Seb
Avatar billede screem_brille Novice
02. januar 2006 - 09:53 #28
http://exp.dk/spm/676104 en anden gang så bed den/dem du vil igve point om at lægge et svar, hader at skulle give point retur, det ser dårligt ud i min statestik *G*
Avatar billede boxer Nybegynder
02. januar 2006 - 10:03 #29
Velbekomme :o)