Avatar billede mule Nybegynder
03. november 1999 - 13:29 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

ASP??

Hvad er ASP og hvad bruger man det til ?????????????????????????
Avatar billede gnarf Nybegynder
03. november 1999 - 13:47 #1
ASP står for active server pages, og det bruges til lave hjemmeside med.

En fordel ved asp er at der kan laves mere avancerede ting end med standard html. Siderne generes løbende (aktivt), baseret på information som sendes med til serveren.
Avatar billede mule Nybegynder
03. november 1999 - 13:49 #2
hvor lærer jeg så at lave ASP
Avatar billede krogstrup Nybegynder
03. november 1999 - 14:03 #3
Hvad kan du i forvejen (html, java, c++, vb osv. osv.) ???

/David
Avatar billede mule Nybegynder
03. november 1999 - 14:15 #4
html, css, og ikke ret meget mere, jeg forsøger at lære cgi i perl lige nu
Avatar billede jette Nybegynder
03. november 1999 - 14:17 #5
Du kan f.eks. starte med bogen "ASP for dummies" - og så er der jo steder på internettet som hér.... Det er ikke så nemt at "stjæle" fra andre asp-sider på internettet - som med almindelig html, hvor man bare kan vælge at se kildeteksten. Hvis man vælger at se kildeteksten fra en asp-side i en browser, så er det almindelig html-kode som er genereret udfra asp-dokumentet. Som navnet siger, så foregår det "aktive" på web-serveren. Outputtet til clienten er en html-side, som kan læses af en hvilken som helst browser (med mindre man bevidst bruger ufine triks).
Web-serveren skal køre IIS, der normalt kører på NT-server (Jeg ved ikke om det kan køre på andet). Du kan altså ikke aktivere asp på en traditionel UNIX-webserver.
Til hjemmeudvikling findes der noget der hedder PWS - "personal web server", som også kan køre på win95/98 og NT-workstation. PWS simulerer web-server, så du kan teste dine asp-sider, men kan ikke bruges som en rigtig web-server.
Men denne base vil være et godt udgangspunkt inden du begynder at eksperimentere med asp.
Avatar billede allan Nybegynder
03. november 1999 - 15:06 #6
Hvis man ikke er så skrap til ASP kan man benytte Drumbeat, det har jeg selv meget fornøjelse af.
Avatar billede gnarf Nybegynder
03. november 1999 - 15:38 #7
Som alternativ til ASP, har Sun lavet JSP hvis man ikke lige kører Windows platform.

Om der er noget at finde under java developer ved jeg ikke men tag et kig. http://developer.java.sun.com/developer/
Avatar billede mule Nybegynder
03. november 1999 - 17:48 #8
Hvad er Drumbeat??
Avatar billede allan Nybegynder
03. november 1999 - 18:27 #9
Drumbeat er et webdesigner program som tager udgangspunkt i behovet for at fremstille databasebaserede sites. Man behøver ikke nødvendigvis at være nogen ørn til at kode i asp for at bruge Drumbeat. Jeg kan meget lidt asp, men har en grundlæggende forståelse for det, men er alligevel lykkedes at lave et søgeindeks for Grønland, nordvestatlanten og Inuit i Canada og Alaska. Det er stadig under udvikling, men du er velkommen til at ta' et kik på det (http://www.akki.gl) Det er lavet i Drumbeat med Access database i baggrunden. Du kan finde yderligere oplysninger om Drumbeat på http://www.drumbeat.com/
Avatar billede mule Nybegynder
03. november 1999 - 18:47 #10
Hej Allan Fed site den kan jeg sku god lide, er du grønlænder?
Avatar billede allan Nybegynder
03. november 1999 - 18:49 #11
Jeps - Jeg er selvstændig webdesigner. Laver mest opgaver for Grønlands Hjemmestyre og andre grønlandske virksomheder.
Avatar billede mule Nybegynder
03. november 1999 - 18:58 #12
ok kan du så ikke lære mig noget grønlandsk, det lyder så fedt.
Avatar billede allan Nybegynder
03. november 1999 - 19:05 #13
Det er nok ikke lige stedet at ta' et grønlandsk kursus §:o)
Avatar billede mule Nybegynder
03. november 1999 - 20:59 #14
he he nej du har sku nok ret