Avatar billede 1borup1 Nybegynder
13. september 2005 - 13:04 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Vise root dir på server

Hej,
Via ftp smider jeg ofte dokumenter op til en forening på min webserver. Der bliver tit skiftet ud i disse dokumenter og opdateret filnavne osv.
jeg kunne derfor godt tænke mig at høre om der findes noget html der bare viser hvad der ligger i mit rootdir på webserveren. Altså bare en liste over filer der aktuelt er lagt op. Og som giver mulighed for at downloade filerne. Fx via højreklik--> gem som. Så kunne jeg bare give folk stien til denne fil, og de ville altid få en opdateret oversigt.

Evt hvis folk har et link til noget sourcekode ville det være perfekt.

Tak på forhånd
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. september 2005 - 13:10 #1
Det er ikke så svært. Du har en index fil ikk ? som hedder index.htm eller lign. Den ændre du fx til forside.htm

Derefter prøver du at gå ind på serverens forside - altså det der engang var index.htm og du vil nu automatisk få en altid opdateret liste over alle dokumenter som er på listen, samt at du kan gemme dem ved ved højre klik og gem som..

Præcis som du efterspurgte :)
Avatar billede 1borup1 Nybegynder
13. september 2005 - 13:14 #2
Jeg har ændret navnet på filen default.html som er "index" filen. Men det ser ikke ud til at virke.
Desværre tillader serveren vist ikke det. Der er ikke rettigheder til at gøre det hvis man er almindelig bruger.
Jeg har cliche som udbyder.

Forbidden
You don't have permission to access / on this server.
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. september 2005 - 13:27 #3
Nårh, kunne du have sagt fra starten af :)
Troede det var din egen server.

Ved desværre ikke hvad du skal nu  :)
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2005 - 13:31 #4
<ole>

Så skal du have gang i noget serverside scripting ... f.eks. PHP eller ASP

/mvh
</bole>
Avatar billede dotcom1 Nybegynder
13. september 2005 - 13:37 #5
Hvis du har adgang til php kan jeg kun anbefale dette script: http://evoluted.net/archives/2005/08/directory_listi_2.php Det laver en sej dir-listing!
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. september 2005 - 13:43 #6
og du kan tjekke om du har adgang til php ved at lave en fil med følgene indhold:

<?php
phpinfo();
?>

og gem den som test.php

og åben den

Kommer der en hel masse info frem, har du adgang til php :)
Avatar billede 1borup1 Nybegynder
13. september 2005 - 13:48 #7
-->dotcom1
Det var sgu et cool script.
Lige hvad jeg ledte efter.
Smid et svar så får du pointene
Nu mangler jeg bare at kunne højreklikke på en fil og gemme den.
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2005 - 14:01 #8
- men du skal nok undlade thumbnail-generation on-the-fly ... det slider unødigt på serveren og er vel også temmelig meget overkill  :)
Avatar billede 1borup1 Nybegynder
13. september 2005 - 14:02 #9
-->OleBole
Hvis der er fri trafik og siden er hostet andetsteds end min egen server betyder det vel ikke noget?
Men jo, jeg lagde godt mærke til at den godt kan kæmpe lidt med at nå at vise thumbs.
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2005 - 14:05 #10
Den bemærkning vil jeg fuldstændig undlade at kommentere på. Skal jeg kommetere på den, må jeg forholde mig til niveauet af egosime og asocial tænkning, der ligger i den ... det er jeg helt sikker på, du ikke ønsker at læse!
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2005 - 14:06 #11
- men det forholder sig lige omvendt. På din egen server kan du gøre, hvad du vil .... det kan du _absolut_ ikke, når du generer andre
Avatar billede 1borup1 Nybegynder
13. september 2005 - 14:09 #12
Ok, det er nok en diskussion der går lidt ud over det oprindelige spørgsmål.
Jeg ville dog mene at hvis man betaler for en service er man vel også berettiget til at benytte denne service. Hvis man generer andre skyldes det vel nærmere at ens hosting-selskab ikke har kapacitet til at dække det behov der aktuelt er.
Jeg er ikke så meget inde i det her, men går ud fra du mener at andre der har deres side hostet samme sted lider under jeg skaber "unødig" traffik?
Avatar billede dotcom1 Nybegynder
13. september 2005 - 14:34 #13
Nå, men lægger lige et svar så...
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2005 - 18:38 #14
Du ville formodentlig tabe frokosten i bukserne, hvis du så, hvad det betyder for dit eget site, hvis de andre, der er hosted på serveren f.eks. lærte at bruge MySQL.
Formodentlig vrimler det nemlig også på den server med amatørkode, der bruger * i MySQL-kald - og langt de fleste af DB-tabellerne er formodentlig uden relevant indeksering.
Hvis du så den forskel god kode kan gøre for en servers performance. ville du garanteret anderledes.

Så er jeg i øvrigt helt sikker på, at hvis din nabo holdt en 14 dages fest under temaet 'Dødsmetal På Speed', ville du naturligvis ikke finde dig i følgende svar på din klage:
"Hvad rager det mig?! Har du problemer med støj, er det bare dig, der har lejet en lejlighed med for tynde vægge. Det må du snakke med udlejer om"

Naturligvis er det noget forkromet og egosistisk nonsense ... på helt lige fod med dine egne betragtninger om, hvad man kan tillade dig på en server, man ikke selv ejer.
Det er mange udbydere da også opmærksom på, hvorfor det f.eks. næsten er umuligt at finde én, der tillader script-chats