Avatar billede himself Nybegynder
13. september 2005 - 12:01 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

Problemer med Internetforbindelsen efter opsætning af LAN

1 computer er koblet op til den trådløse router via et kabel og den anden er via trådløst netkort. De kørte begge på Internettet uden problemer inden jeg opsatte et LAN med faste IP adresser og gateway så de kunne dele en printer. Nu kan de kun komme på visse sider på Internettet og der er for det meste problemer med at hente mail via POP3. Jeg er ikke den store haj til trådløse netværk, men har aldrig haft lignende problemer med rene kablede netværk.
Hvad kan problemet være ???
Jeg har lidt på fornemmelsen at det må have noget med det trådløse netværk at gøre. Det her jeg som sagt ikke meget forstand på.
Computerne har i øvrigt ikke nogle problemer med at finde hinanden på netværket og dele den før omtalte printer. Det er kun Internetforbindelsen og POP3 der giver problemer. (SMTP giver kører også fint)
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 12:07 #1
Er det på begge, eller kun den trådløse problemet er ? ?
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
13. september 2005 - 12:31 #2
Nu du siger du har sat dem op med faste ip adresser, har du så husket at give dem nogle brugbare DNS servere?
Hvis din router understøtter det er det bedre at lave en statisk DHCP tildeling af ip adresse til den computer printeren er tilsluttet, men det er ikke alle routere der understøtter det.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
13. september 2005 - 12:36 #3
Når du selv tildeler ip-adresser skal du også selv indtaste DNS (Domain name server) server der oversætter navne til ip-adresser.

Hvorfor lod du ikke routere agere DHCP-server?
Avatar billede himself Nybegynder
13. september 2005 - 12:40 #4
Ja, problemet er på begge computere.
Jeg har også sat DNS server op og det virker jo også på nogle websteder.
Jeg ved ikke om ruteren understøtter DHCP, jeg tror det dog ikke. Som sagt har jeg ikke meget erfaring med trådløse netværk og derfor heller ikke denne type ruter. (Topcom)
Avatar billede himself Nybegynder
13. september 2005 - 12:43 #5
Jeg har aldrig prøvet at oprette et LAN med DHCP. Hvordan gør man det og kan man stadig uden problemer dele drev og printere?
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 12:45 #6
Hvilken topcom ? ?

Jeg kører også med delt printere, og har DHCP aktiveret i routeren, og det virker uden problemer, for XP laver jo en "oversættelse" til den maskine, hvorpå printeren sidder rent fysisk.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
13. september 2005 - 12:45 #7
Routeren understøtter DHCP! Det gør alle nyere routere. Spørgsmålet er om den understøtter statisk tildeling (bestemt computer får altid samme ip).
Hvilken DNS server har du givet den?
Den har jo nogle DNS opslag liggende i cache, kan være derfor den kun kan vise bestemte sider!
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
13. september 2005 - 12:46 #8
Ja ok når det er under windows XP burde det ikke være noget problem med printerdelingen.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
13. september 2005 - 12:46 #9
Hvis det kun virker på nogle websteder, så er det de forkerte DNS-adresser du bruger.

Hvem er din Internet udbyder?
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 12:50 #10
Den maskine, hvor printeren ikke sidder på, har du jo installeret printeren, men som en printer der sidder rent fysisk på en anden maskine. Derfor når du vælger den delte printer, og udprinter, så ved den godt, at den skal have fat i den anden maskine med printeren, og få den til at printe det ønskede. Mener det kører over "Computer Name", når blot begge maskiner tilhører samme "WorkGroup".
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 12:51 #11
Jeg ville køre med dynamiske Ip'ere på LAN siden, og lade routeren styre disse.
Avatar billede himself Nybegynder
13. september 2005 - 12:58 #12
Udbyderen er TDC og DNS adresserne er:
Primær: 194.239.134.83
Sekundær: 193.162.153.164
DNS serverne er indtastet i TCP/IP protokolen på lanforbindelsen.
Jeg har aldrig være bevidst om at de skulle indtastes i ruteren også. Det har jeg da aldrig gjort før på kablede netværk og der har aldrig været problemer!
Avatar billede silvershadow Nybegynder
13. september 2005 - 13:04 #13
Hvis du har indtastet de nævnte adresser i hver pc, skulle den sag være i orden.

Det er kun nødvendigt at indtaste DNS i routeren, når man kører med DHCP og samtidig lader routeren tildele DNS.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
13. september 2005 - 13:07 #14
Det er ikke nødvendigt at indtaste DNS i routeren, da den kører som DHCP klient op mod TDC server, og derfor får tildelt dem derfra.
Hvis du har indtastet de DNS servere burde det virke, men prøv at sætte routeren op som DHCP i stedet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 13:12 #15
13/09-2005 13:07:41 enig !
Avatar billede himself Nybegynder
13. september 2005 - 13:15 #16
Jeg mener også det burde virke som det er nu, men da det ikke er tilfældet er jeg frisk på at prøve med DHCP.
Jeg har dog aldrig prøvet det før så hvad gør jeg?
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 13:17 #17
Begge maskiner skal sættes til at "automatisk tildeling af IP",

routeren skal have aktiveret DHCP i routerens setup.
Avatar billede himself Nybegynder
13. september 2005 - 13:38 #18
OK. Jeg prøver det lige så snart jeg kommer hjem fra arbejde. Jeg kommer med en tilbagemelding / point når det er prøvet. Tak for hjælpen indtil videre.
Avatar billede himself Nybegynder
13. september 2005 - 17:34 #19
Det viser sig at DHCP var aktiveret i routeren, da jeg så tildelte faste IP adresser og DNS servere gik der helt ged i den. Tak for hjælpen. Send lige et svar så jeg kan dele point ud. I får 20 hver, håber det er ok!
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
13. september 2005 - 18:05 #20
svar
Avatar billede silvershadow Nybegynder
13. september 2005 - 18:25 #21
Ok herfra, hovedsagen er at det kom til at virke
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 21:37 #22
Det var da dejligt, at det nu virker  :-)