Avatar billede novaree Nybegynder
13. september 2005 - 10:32 Der er 25 kommentarer

Udviddelse af RAID5 array

Hej med jer,

Vi står på min arbejdsplads for at skulle opgradere vores RAID5. Planen er, at vi gør det på den gammeldaws måde, nemlig total backup, ud med de gamle diske, i med de nye, total restore.

Men..

Vores hw leverandør er ikke i stand til at levere os alle 5 diske til det nye array til tiden - han har kun 4 på lager.

Så nu er det store spørgsmål:

Kan vi bygge RAID array'et med 4 diske, og så "bare" tilføje disk nr. 5 når den ankommer om 14 dages tid?

//Novaree
Avatar billede huset Praktikant
13. september 2005 - 10:42 #1
Kan du godt ja. RAID 5 kræver kun 3 diske som min.
Avatar billede novaree Nybegynder
13. september 2005 - 10:43 #2
Men kan jeg uden videre expande array'et når de sidste disk kommer på lager? Der er tale om en Intel SRCU42x, hvis det gør nogen foreskel :o)
Avatar billede huset Praktikant
13. september 2005 - 10:45 #3
På samme måde som ved RAID 4, arbejder RAID 5 med "uafhængige" diske (minimum 3) og data fordeles ud på disse diske samtidig med paritets information udregnes og skrives. Men, modsat RAID 4, så placerer RAID 5 paritetsdata på alle diske

Så ja, det burde være ligetil trods min erfaring denne vej er minimal.
Avatar billede huset Praktikant
13. september 2005 - 10:47 #4
Hot swap er jo med på RAID 5, så kan ikke se hvorfor dette ikke kan lade sig gøre
Avatar billede huset Praktikant
13. september 2005 - 10:47 #5
Luk lige dette 4 år gammelt emne
http://www.eksperten.dk/spm/124900
Avatar billede novaree Nybegynder
13. september 2005 - 10:52 #6
Jeezuz, den havde jeg jo helt glemt alt om :)
Avatar billede huset Praktikant
13. september 2005 - 10:53 #7
Det er okay at glemme :D
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 11:02 #8
huset hotswap har intet med RAID (5) at gøre, men det benyttes ofte sammen med RAID, men det har intet direkte med RAID at gøre (bare en lille rettelse)

Og det er LANGT fra alle controllere som kan expande et eksisterende RAID, nogle kan, andre kan ikke (her taler jeg om hardware baserede SCSI RAID controllere)
Avatar billede huset Praktikant
13. september 2005 - 11:04 #9
Citat:

RAID 5 :

RAID 5 er den optimale måde at opnå ydelse og sikkerhed på - men også den dyreste.

På samme måde som ved RAID 4, arbejder RAID 5 med "uafhængige" diske (minimum 3) og data fordeles ud på disse diske samtidig med paritets information udregnes og skrives. Men, modsat RAID 4, så placerer RAID 5 paritetsdata på alle diske !

På den måde er systemet ikke følsomt overfor, at en dedikeret paritetsdisk skulle fejle. Systemet kan gendanne tabte data fra en vilkårlig disk, blot ved at læse paritets informationen fra een funktionel disk.

Da RAID 5 samtidig kan skrive til flere diske samtidig, er både læse og skive ydelsen i top. Idet skriveydelsen er optimeret i forhold til RAID 4, har RAID 5 også meget bedre performance ved mindre filer.

Selvom ekstra features som Disk Auto Swap og Disk Hot Swap mere er rettet imod controlleren, er det oftes på RAID 5 systemer at man ser dette implementeret. Dette skyldes, at RAID 5 er standarden når man ønsker fejl-tolerance med optimal ydelse.

Altså hot swap
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 11:09 #10
NEJ det er IKKE RAID 5 der tilbyder hotswap, men det er ens backplane og ens SCA diske, det har intet med RAID 5 at gøre (du er velkommen til at tro på dit fejl informerende link, men alle andre sider siger intet om hot swap i forbindelse med RAID)

du kan uden problemer tage 3 68pin SCSI diske og køre dem i RAID 5, og der er INGEN hotswap, da både diske, og backplane (det diskene sættes ind i) skal understøtte dette, tager du en disk fra dit os mens den kører uden der hotswap understøttes løber du ind i store problemer!)
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 11:12 #11
citat fra det du selv lige skrev: Disk Hot Swap mere er rettet imod controlleren, er det oftes på RAID 5 systemer at man ser dette implementeret

Læs er det ofte (dvs ikke altid)
Avatar billede huset Praktikant
13. september 2005 - 11:14 #12
Sagde jeg heller ikke, sagde der var mulighed for hot swap

Kommentar: huset

Definerer med på Raid 5 :D
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 11:20 #13
det var ikke hvad jeg læste ( idet du skrev 10.47 *S* (men ved jeg har ret i det jeg siger, har ikke andet en RAID 5  og 1 på alle mine maskiner (altså af mine servere), og nogle er hotswappable, andre er ikke.

Ligeledes kan en af mine gamle Compaq controllere expande et eksisterende array, men min IBM serveraid controller ikke expande et array. (selvom den er noget nyere)
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 11:23 #14
og i dit citat fra kl 13/09-2005 11:04:31 det passer heller ikek at RAID 5 er det dyreste, RAID 5E (eller 5EE) er endnu dyrere, og RAID 6/7 koster også en bondegård. (men da de ikke er åbne standarder som RAID 5 er, betragtes de ikke helt som værende ægte RAID)
Avatar billede huset Praktikant
13. september 2005 - 11:28 #15
Ikke alt det udenoms!

Raid 5 har i langt de flestre tilfælde mulighed for hot swap, og så skal diskutionen´ikke trækkes længere væk :D

Forholder mig til denne side, og dem har jeg tillid til da jeg kender dem fra min udd
http://www.acnc.com/04_01_05.html

Håber vi har leveret svar nok opretter

Forsat god dag
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 12:07 #16
forudsættelsen for hotswap er at de tilsluttede ting understøtter hotswap, og det er ligegyldigt om det så er til RAID, enkelt diske, SCSI eller SATA2.
Avatar billede ingenproblem Nybegynder
13. september 2005 - 13:55 #17
hvad mener du med at du gør det p¨å den (gammeldaws) måde, computere hvar jo slet ikke opfundet i gamle dage
Avatar billede ingenproblem Nybegynder
13. september 2005 - 13:55 #18
:(
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 16:01 #19
ingenproblem (som burde have kaldt sig masser af problemer *GGGG*) der er nu klaget over dig, pga dine tilfældige svar, samt oprettelse af falske artikler!
Avatar billede huset Praktikant
13. september 2005 - 17:53 #20
han er deaktiveret
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 17:57 #21
jeps det ved jeg, han gik jo helt amok, med svar til højre og venstre samt en betalende artikel uden indhold. (sorry for off topic)
Avatar billede huset Praktikant
13. september 2005 - 17:57 #22
Good job SB :D
Avatar billede huset Praktikant
24. oktober 2005 - 11:27 #23
Har du fået en smule tid til at kaste feedback her eller lukke spørgsmålet!
Avatar billede huset Praktikant
17. december 2005 - 09:21 #24
Mon det er på¨tide du finder ud af at få givet feedback eller lukket tråden!
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 00:55 #25
brug for mere hjælp ?