Avatar billede mwjensen Nybegynder
12. september 2005 - 21:07 Der er 23 kommentarer

den store intilligenstest er der ikke fejl i spørgsmål 59?

den store intilligenstest. er der ikke fejl i spørgsmål 59?
Er svaret ikke en krum fremadrettet bane????
Avatar billede boxer Nybegynder
12. september 2005 - 21:16 #1
Hvis du mener det med pakken der ryger ud af flyvemaskinen så er svaret nej.

Når du kaster noget ud, vil det blive en krum tilbagerettet bane.
Elllers skulle objektet jo flyve hurtigere end flyvemaskinen.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
12. september 2005 - 21:20 #2
Jeg er hellere ikke rigtigt lykkelig for svaret. Det er jo en lige fremadrettet bane de viser som resultatet (b). Jeg havde personligt set som D - måske C.
Avatar billede boxer Nybegynder
12. september 2005 - 21:42 #3
Okay - nu har jeg været inde og se svaret. Det forstår jeg sq ikke?
Ifølge svaret skal pakken jo holde samme fremadgående fart som flyet hele vejen ned. Det er da umuligt da flyet har en motor til at holde farten - pakken har ingenting og bør derfor tabe fart?

Jeg postede mit svar her inden jeg kendte det rigtige resultat. Jeg forventer at det er mig der tager fejl.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. september 2005 - 21:45 #4
Spørgsmålet, som jeg husker det, er ikke formuleret tilstrækkeligt præcist. Er det banen som set fra flyvemaskinen i bevægelse, eller fra det punkt i rummet, hvor det sker, og hvor flyvemaskine og pakke bevæger sig væk fra? Men uanset hvilken af de to fortolkninger, kan jeg heller ikke få B til at passe.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
12. september 2005 - 21:45 #5
Dejligt at høre man ikke er den eneste der fik underkæben langt ned på det svar.
Avatar billede kox Nybegynder
12. september 2005 - 22:08 #6
Hvis det forudsættes at:
1. Der regnes teoretisk og uden vindmodstand
2. Man ser flyet i kasteøjeblikket, men pakken er vist i landingspunktet
passer pengene da meget godt.

Men enig det er utroligt dårligt formuleret. Det samme med 2 kugler med forskellig masse som kastes ud fra det skæve tårn. Der forudsættes også at de kastes i samme retning og med samme kraft (slippes) og igen er vindmodstanden ikke medregnet
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2005 - 22:32 #7
i sådanne spørgsmål må man jo gå udfra de havde sagt hvis der var medvind derfor er det jo logisk at de regner med nul vind og andre faktorer og derfor er det naturligvis de rigtige svar
Avatar billede 3z Nybegynder
12. september 2005 - 22:36 #8
Svaret er da ganske rigtigt (og logisk).

Da flyet flyver fremad, vil alt der smides ud af flyet på et given tidspunkt, have en vis fremdrift. Denne vil naturligvis aldrig være lige så stor som flyet selv, men det er jo heller ikke det spørgsmålet går på. Pakken vil naturligvis fortsætte fremad fra det øjeblik hvor den smides ud...

Et lille hjemme eksempel/bevis til alle:
Kør på din cykel/scooter/bil/whatever og hold armen ud til siden med f.eks. en sten i hånden. Præcis når du kører forbi en lygtepæl, giver du slip på stenen. Gå bagefter tilbage til stenen og se, at den selvfølgelig er fortsat fremad i forhold til lygtepælen...
Avatar billede kox Nybegynder
12. september 2005 - 22:37 #9
Nu var min kommentar ikke ment som med eller modvind, men vindmodstand. Der vil næsten altid være modvind for noget der smides ud af et fly der flyver med 7-800km/t :o)
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
12. september 2005 - 22:40 #10
3z <- det har du ret i. Men det er jo formuleringen man hænger sig i. Jeg så spørgsmålet som, hvilken bane tager kassen i forhold til flyet, og så er det D, der er det rigtige svar.
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2005 - 22:43 #11
sakset fra tv2

Opgave 59
Forudsætningen i opgave 59 er, at en nødhjælpspakke kastes ud fra et fly.
Der er altså tale om en tung genstand, som falder fra lav højde og med lav udgangshastighed.

Rent aerodynamisk er der en svag bevægelse fremad inden pakken begynder sin nedtur - men den vil typisk være så kort, at kun beregninger på computer kan vise det.

I praktiske termer begynder "nedturen" øjeblikkelig, men ikke lige ned. pakken har en del af inertien fra flyets bevægelse i sig. Da nødhjælpspakken ikke når at møde nogen stor mængde luftmodstand på sin korte tur, vil kurven, som nødhjælpspakken følger, ligne en lige linie.

Med andre ord, er det rigtige svar B.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. september 2005 - 22:46 #12
Problemet med at det skal løses teoretisk, uden luftmodstand, og uden vind, er valget af emne: "nødhjælpspakke". Man kunne have valgt en "genstand" - det andet lyder som noget fra den virkelige verden ;)

Med normal flyhastighed er vinden nok underordnet, men det bliver ikke en ret linie. Det er dog det, der under den fortolkning kommer tættest på.
Avatar billede hexya Nybegynder
12. september 2005 - 23:38 #13
Ja, rart at se, at andre også syntes den var kryptisk formuleret.

Jeg var heller ikke helt sikker på denne her:
Hvilket tal er den logiske fortsættelse af 8 16 32 64 128 ?
A 252 - B 254 - C 256 - D 258

Eller denne:
Hvilket ord har samme betydning som OVERBÆRENDE?
A barmhjertig - B barmfager - C overlegen - D overlæsset

Her svarede jeg B, men ved nærmere efter tanke kan jeg godt se at B passer endnu bedre sammen med D :^)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. september 2005 - 23:42 #14
Du skal gange med 2 hver gang. 128*2= ... regn den selv ud
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
12. september 2005 - 23:50 #15
Det binære talsystem er svaret på den.
Det minder en om den gamle:
There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't
Avatar billede hexya Nybegynder
12. september 2005 - 23:59 #16
Hvad svarede I til denne her?

Læg disse tal sammen:
4+6+3+8+5+7+5
A 42 - B 39 - C 37 - D 36
Avatar billede hexya Nybegynder
13. september 2005 - 00:06 #17
Denne her var også list svær:
Hvilket ord passer ikke ind ?
A te - B kaffe - C øl - D tis

Eller denne:
Hvilket ord har samme betydning som FALSK?
A Sang - B Bush - C Løgn - D Forstilt
Her var jeg altså også lidt i tvivl for i A kommer det vel an på hvem der sang. Og B er vel nærmest synonym med D og dermed også med FALSK :^)
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
13. september 2005 - 09:32 #18
mwjensen:  Du har fuldstændig ret, det er A som er det rigtige svar (og ikke B). Set fra jorden vil pakken tage en tur nedad i en parabelbane. Eksemplet som 3z kommer med er jo ganske illustrativt. Det har ikke noget med luftmodstand at gøre, men et fald af et legeme i et tyngdefelt, hvor legemet har en vandret hastighed. Og iflg klassisk mekanik vil det give en parabelbane. Pakken har en udgangshastighed som er lig med flyets hastighed. Luftmodstanden gør bare at parabelbanen bliver mere stejl/krum end hvis der ikke var nogen luftmodstand.

Det spørgsmål mht de to kugler som kastes ud fra et tårn (Galileo's originale eksperiment) vil de ramme jorden samtidig - uanset hvordan de kastes, bare de kastes på samme måde. Luftmodstanden har selvfølgelig noget at sige hvis det er en fjer og en jernkugle, men hvis man laver to kugler med samme volumen, men forskellig masse vil de ramme jorden samtidig. Og med de vægt angivelser som var i testen (75 og 150 kg tror jeg nok det var) er luftmodstanden uden betydning.
Avatar billede lonepeter Novice
13. september 2005 - 13:45 #19
For hvem der måtte have hang til lidt mere iq test, så er der en på følgende link, som jeg personligt synes virker mere seriøs...

http://www.mensa.dk/testiq.html
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. september 2005 - 21:36 #20
Avatar billede hexya Nybegynder
15. september 2005 - 02:15 #21
erikjacobsen> godt link.

Denne her havde heller ikke en uproblematisk problemformulering:
Hvilket ord har modsat betydning af BEREGNENDE?
A kalkulerende - B udregne - C subtrahere - D enfoldig

Selvom der ikke er tvivl om udfaldet, så ville Dansk Sprognævn godt give mig ret i den noget mudrede problemformulering.
Det logiske antonym til beregnende er ikke-beregnende. Det er selvfølgelig for nemt, men da det det også kan have en negativ betydning, som fx i synonymerne intrigant eller lumsk, bliver antonymerne noget flertydige. Samtidig ligger synonymer til enfoldig i nærheden af sinke, ubegavet, eller ligefrem uintelligent, men der er ingen tvivl om, at mennesker med sådanne kvaliteter (eller små børn for den sags skyld) sagtens kan opføre sig beregnende for at opnå tilfredsstillelse af deres behov.
Omvendt demonstrerer John MacFarlane jo selv, at han ikke magter at beregne en nødhjælpspakkes faldlinie, men derfra og så til at kalde ham uintelligent - den logiske følge af problemformuleringen - ville måske nok være en anelse for kalkulerende :^)

>> Overordnet set har det ikke været hensigten med vores IQ-test, at man skal have en længere fysisk baggrund <<
(http://test.tv2.dk/nyheder/article.php%3Fid=2855378.html)
... så derfor laver vi også nogen svar, der er forkerte, så alle har en chance ?:^P

Ja, det viser vel blot at MacFarlane ikke selv har den skarpeste IQ indenfor fysisk forståelse og sproglig IQ.
Men herregud, det behøver han jo ikke skamme sig over, det var jo også en klovn, der havde den højeste IQ blandt deltagerne i showet *g*
Avatar billede hexya Nybegynder
15. september 2005 - 02:48 #22
Nå, så har de åbenbart alligevel fået slået (et lille) hul på deres tykke pander:
>> Jo langsommere flyet flyver, jo fladere bliver buen, som pakken beskriver - men den beskriver under alle omstændigheder en bue. Og den eneste af vores løsningsmuligheder, som beskriver en fremadrettet bue, er A. Så A er det rigtige svar.
Når TV 2 og manden bag testen, John Macfarlane, tidligere har omtalt B som det rigtige svar, er det ikke rigtigt, og John Macfarlane beklager fejlen. Han tilføjer, at der burde være givet flere oplysninger og forudsætninger i forbindelse med opgaven <<
(http://test.tv2.dk/nyheder/article.php%3Fid=2864955.html)

"..være givet flere oplysninger og forudsætninger..." hvorfor i himlens navn prøver MacFarlane stadig at lave om på fysikkens love, i stedet for blot at indrømme, at han var for enfoldig til at løse opgaven. Dermed graver hen sig jo endnu længere ned mod sinkestadiet og demonstrer, at han foruden at mangle både fysisk og sproglig IQ, heller ikke er den skarpeste kniv i skuffen hvad social IQ angår.

Måske skjuler løsningen på MacFarlane's sande egenskaber sig i hans navn:
LAMA FARCEN
AN LAM FARCE
LAM NAR CAFE
CAFE MR ANAL
CF ANAL-ARME (CF = fx Civil Forsvarets)

Måske man skulle foreslå TV2, at lade deres spørgsmål evaluere på E, før de sendes i luften, med fare for at ende i en frem- og nedadrettet parabelbue.
"Bedømmelse af IQ-test - 200 point"

*lol hvor jeg hygger mig*
Avatar billede mwjensen Nybegynder
02. november 2005 - 13:03 #23
Nu mangler vi så bare at larsendrengen BESVARER IKKE KOMMENTERER spørgsmålet...
så jeg kan komme af mine points... C",)