Avatar billede cowhead Nybegynder
12. september 2005 - 17:37 Der er 27 kommentarer

Køb af server

Jeg har et stort problem... jeg skal købe it udstyr ind til et firma... men jeg ved ikke om jeg skal tage chancen og købe en server... der skal cirka sættes 4 computere op... og hvis det er muligt skal jeg have adgang til serveren hjemmefra...

Men spørgsmålet er om det kan betale sig... og hvis det kan... hvad skal man så bestille og hvor.... man kan vel godt bestille nogle dårlige computere som så skal være client og en god server som så skal være "master" eller hva... er virkelig i tvivl og jeg skal have mit udstyr om en uge
Avatar billede screem_brille Novice
12. september 2005 - 18:10 #1
der mangler et hav af informationer, hvad skal den bruges til, (altså hvilke typer applicationer) pris ? krav om oppetid, os ? osv. alt i alt, vbille jeg hvis jeg var i din situation overlade det til en med mere indsigt i det *S* (er ikke ment negativt, men det vil med 90% sikkerhed spare dig penge i sidste ende)
Avatar billede cowhead Nybegynder
12. september 2005 - 18:19 #2
som hvem... har 150.000 kr til rådighed
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
12. september 2005 - 19:20 #3
Igen som Brille siger: hvad er opgaven der skal løses?
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. september 2005 - 20:50 #4
Enig...
Er der f.eks. krav til redundans?
Skal der køres i Raid og hvilken Raid skal der køres i osv osv.

maaaange informationer mangler...
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
12. september 2005 - 21:15 #5
Eller for 150.000 kan vi da nok finde 4 clienter og en server + 1 linksys wrt54g. :-)
Avatar billede screem_brille Novice
12. september 2005 - 21:16 #6
john_stigers, kan godt lide du siger der mangler info, der er da rigeligt info til at vide præcist hvad de skal bruge *GGG*
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. september 2005 - 22:21 #7
LOL
Avatar billede cowhead Nybegynder
12. september 2005 - 22:27 #8
serveren skal bruges til at modtage ordre på bestiling af bord online... altså hvis du bestiller et bord flyver der en ordre afsted via e-mail ind på serveren som så laver en bestiling af et bord også når kunden kommer skal dem som slår hans navn op kunne se bestilingen uanset hvilken computer de bruger...

de skal kunne dele oplysninger... printer, der skal være fjernadgang så vores folk kan komme ind i serveren hjemmefra og man skal kunne komme på nettet
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
12. september 2005 - 22:36 #9
Ok. det er en ordentlig omgang men ikke umulig for 150 tkr. (Hvis du kun skal have 4 computere ekstra). Har i programmer eller skal de også skaffes.

Men vi er i et niveau, hvor i bør tage fat i et person, der skal have lidt betaling for at hjælpe jer. En der har et firma, eller er freelancer. Luk evt. spørgsmålet her og opret et nyt under opgaver tilbydes - eller hvad den kategori hedder.
Det her kræver et besøg, hvor man sidder sig ned og får det sat rigtigt op.

Med mindre du har programmerne så kan det godt være at vi kan skyde et forslag af. Men igen det kræver en haj på stedet for at få det op at rulle.
(En der ved masser om enten AD W2003 eller et eller andet linux)
Avatar billede screem_brille Novice
12. september 2005 - 22:37 #10
igen der mangler info, hvad er det for applicationer du skal bruge til dette ? hvordan er planer mht udvidelse / opgradering ? oppetid ? service aftale osv *S*
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. september 2005 - 22:45 #11
"Ok. det er en ordentlig omgang men ikke umulig for 150 tkr. (Hvis du kun skal have 4 computere ekstra)"

hmmm... halvamatoer hvor meget tror du egentlig han skal af med hvis han vælger mere end 4 computere?

cowhead> overvej en løsning med klienter i stedet for pc - meget nemmere at administrere + det ser ikke ud til du har brug for kraftige pc´ere.
Avatar billede screem_brille Novice
12. september 2005 - 22:51 #12
er helt enig med halvamatør, både windows og linux kræver en stor portion viden at få til at spille (når vi taler server brug) samt den daglige administration, en ting er køb af hardware, en anden ting er daglig drift
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
12. september 2005 - 23:08 #13
John-> hvis du skal ud i at købe programmer + server + en god sikker router + evt. lidt til backup, så stille og roligt så løber du op i højderne. Men igen 150 kan jeg jo nok overdrive:
Server: 15 til 20 tkr. (Primær)
4xpc med skærm og hele dytten 20 tkr.
Router: 10 tkr. - fjernopkoblingen til alle kunne give mig lyst til ISA el. lign
Printer: 10 tkr.
Printerfarve:  5 tkr (Noget med møbler kræver lidt farve)
Backupstation 5 tkr.
Webserver: 5-10 tkr.
Lidt kabeltræk: 5 tkr.
Rack ? 4 tkr.
Software:
2003 web: 5 tkr
2003 server: 5 tkr.
AV: 5 tkr. el. gratis
Lidt office måske 4-12 tkr.
Web-delen - hvordan hvorledes skal den købes ude i den stor verden.
Regnskabs / ordre system -> hvilket har jeg ikke lige en ide om.

Er enig mht. clienter.
Avatar billede screem_brille Novice
12. september 2005 - 23:11 #14
halovømatør ? snakker vi om tynde klienter ? i så fald sætter det jo større krav til serveren (mht TS service)
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
12. september 2005 - 23:16 #15
Korrekt ja, tynde clienter - og ja det sætter større krav til serveren, men hvis vedligeholdelsen skal begrænses, evt. via en serviceaftale, så er det altid en fordel. (Dessuden er det begrænset hvor meget l... brugerne kan lave med tynde clienter). udbyder af serviceaftale kan klare det hele remote via adgang til serveren incl. evt. backup.

Min ovenstående server er ikke beregnet til det, (Det er for øvrigt også når jeg læser det igen også luksus modellen - jeg har anset det for start et firma fra bunden - et firma med penge).
Avatar billede screem_brille Novice
12. september 2005 - 23:22 #16
enig i det med det er begrænset hvor meget ravage de kan lave, men en fornuftig og gennemtænkt GPO politik kan fjerne mange potentielle fejlmuligheder, og der er det aspekt at går serveren ned, så mistes det arbejde man var igang med på klienten (vi snakker jo ikke en cluster løsning), så jeg vil sige at en tyund klient model er overkill til dette (men det er min personlige mening)
Avatar billede screem_brille Novice
12. september 2005 - 23:27 #17
halvamatoer skulle der stå *S*
Avatar billede cowhead Nybegynder
13. september 2005 - 07:08 #18
i kender ikke nogen firmaer som kan hjælpe mig???

ja og nej det er til en restaurant
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
13. september 2005 - 07:28 #19
Der er to kendte navne i det game, men jeg kan ikke lige nu huske det, jeg leder efter det og kommer tilbage.
Min tid er stresset da jeg selv har en restaurant/hotel
Avatar billede leif Seniormester
13. september 2005 - 09:02 #20
Hvor I landet snakker vi om ?
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 10:21 #21
mon det kan være ak techhotel ? (dem ville jeg dog aldrig anbefale!!), men de leverer booking systemer til restaurant og hotel branchen
Avatar billede leif Seniormester
13. september 2005 - 15:13 #22
Avatar billede mrrius Nybegynder
15. september 2005 - 13:06 #23
Hvad med at lade et server hotel ordne det med backup og sikkerheden , og hente de ordre der kommer derfra? Du skal nok stadig have en router, med Hardware firewall. Serveren i firmaet , behøvs ikke at være noget serlig , det samme med klienterne. men jeg vil nu nok overvehje at bruge raid på serveren , så er der chance for at tabte dataer er nemmere at genskabe.
Avatar billede mrrius Nybegynder
15. september 2005 - 13:07 #24
jo , så vil jeg sørge for at der er en ordentlig service aftale, på serveren...
Avatar billede mrrius Nybegynder
15. september 2005 - 13:08 #25
Sider der nogen og skal tegne møbler f.eks på computeren , så vil jeg nok lige ofre lidt extra på grafikkortet til de klienter , som tegner
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 03:20 #26
Kunne man måske forvente noget feedback ?
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 01:07 #27
brug for mere hjælp ?