Avatar billede hellek Nybegynder
12. september 2005 - 13:04 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Fra CD til wav

Hej

Jeg står og skal lavet et musiknummer fra en cd om til noget jeg kan lægge på nettet. (Jeg har kunstnerens tilladelse)

Hvordan gør jeg det? Kan man gøre det i Windows Media Player? Jeg har også Cool Edit Pro, men kender ikke programmet.

Helle
Avatar billede screem_brille Novice
12. september 2005 - 13:06 #1
Avatar billede screem_brille Novice
12. september 2005 - 13:07 #2
Avatar billede kalp Novice
12. september 2005 - 13:13 #3
Jeg ville bruge http://www.audiograbber.com-us.net/
og så skal du nok ikke konvertere til wav så får du kæmpe filer!

enten mp3 eller wma
Avatar billede jokkejensen Novice
12. september 2005 - 13:34 #4
windows media player er også fin til mp3 og wma :)
Avatar billede hellek Nybegynder
12. september 2005 - 14:24 #5
Tak for jeres svar. Nu har jeg kigget på både windows media player og Audiograpper, men kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre.

Jeg har hentet nummeret ned på min computer fra en cd, så nu ligger den som en wma fil på 3,3 MB. Hvordan får jeg helt konkret lave den om til noget som ikke fylder så meget?

Helle
Avatar billede screem_brille Novice
12. september 2005 - 14:32 #6
3.3MB er ikke meget, hvis den skal blive endnu mindre går det MEGET udover kvaliteten, og er nærmest ulyttelig (medmindre man går i støjfyldte omgivelser, f.eks en bygningsplads *G*)
Avatar billede jokkejensen Novice
12. september 2005 - 14:41 #7
helleK .. Vma er ikke helt det samme som mp3, men kan sagtens accepteres. Men skal det bruges til mp3-afspillere, er det ikke alle deru nderstøtter wma formatet..

Under funktioner -> indstilliner -> kopier fra cd ->
(funktioner kan kun findes når Media player er i fuld skærm)

Har du mulighed for at skrifte format til "mp3"

sæt den "slider" til 192kbit/sec det er det mest brugte.

Screem har ret i at det er en fin komprimering hvis du kan få et stykke musik ned på 3.3 MB.
Avatar billede hellek Nybegynder
12. september 2005 - 14:58 #8
Aha så har jeg altså komprimeret det uden at vide det :o) Men nu er jeg så lidt forvirret over, hvilket format jeg skal bruge - wma eller mp3. Det er en sang, der skal ligge på et netbaseret undervisningsmateriale til skoleelever. Kan de mon afspille begge formater? Det er ikke meningen, at de skal downloade den og kunne afspille den i deres mp3afspiller.

Helle
Avatar billede screem_brille Novice
12. september 2005 - 15:03 #9
du kan ikke undgå de kan download den og benytte den selv, men om du vil bruge den ene eller anden kommer mest an på hvem du henvender dig til MP3 kan afspilles af alle, hvorimod WMA ikke er en industri standard som MP3 er. (så vidt jeg ved da)