Avatar billede jonathan87 Nybegynder
11. september 2005 - 18:55 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til ftp, specielt programmet Cesarftp

Jeg kan ikke finde ud af programmet Cesarftp. Jeg har lavet en konto og sat en mappe med fil til deling. hvis en anden så skal have filerne skal han vel bare ind i en browser og skrive ft://my_ip, hvor my_ip altså er min ip. men det virker bare ikke. Når jeg starter serveren siger den følgende:
"FTP server on-line on port 21
List of addresses the server is listening on:
Localhost(127.0.0.1)
192.168.1.100"

Er 192.168.1.100 ikke min lokale ip. Andre skal vel bruge min rigtige ip. De har jeg så fundet inde på www.myip.dk, men personen kan stadig ikke komme ind på serveren når han bruger den.

Er der nogle som kan hjælpe?
Avatar billede strych9 Praktikant
11. september 2005 - 18:57 #1
Du skal mappe port 21 i din router til dit lokale IP

og hvis han ønsker at bruge IE, så skal han benytte en URL på følgende form:
ftp://brugernavn:password@ip:port
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
11. september 2005 - 19:00 #2
okay. hvordan hør jeg det? jeg har en linksys-router.

vi bruger begge firefox.
Avatar billede strych9 Praktikant
11. september 2005 - 19:01 #3
Det samme med firefox.

Angående router, så må du have en manual et sted som forklarer hvordan. Jeg har ikke kendskab til den konkrete router der.
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
12. september 2005 - 00:18 #4
okay. jeg er lidt i tvivl, men jeg er har fundet noget med forwarding. kan jeg sende dig et billede?
Avatar billede strych9 Praktikant
12. september 2005 - 00:18 #5
send det til netwarrior [a) gmail.com
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
12. september 2005 - 00:58 #6
jeg kan ikke sende det til din e-mail. jeg fik følgende mail (jeg har byttet snabela ud med 'at':

Date: Mon, 12 Sep 2005 00:38:18 +0200 (CEST)
From: MAILER-DAEMON at pfepc.post.tele.dk (Mail Delivery System)
Subject: Undelivered Mail Returned to Sender
To: jgthb at mail.dk
X-Antivirus: AVG for E-mail 7.0.344 [267.10.21]

This is the Postfix program at host pfepc.post.tele.dk.

I'm sorry to have to inform you that your message could not be
be delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to <postmaster>

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

                        The Postfix program

<netwarrior at gmail.dk>: host mail.gmail.dk[195.249.40.142] said: 550 Error in
    User Lookup <netwarrior at gmail.dk> (in reply to RCPT TO command)
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
12. september 2005 - 00:59 #7
hmm. kan se der står dk. prøver igen
Avatar billede strych9 Praktikant
12. september 2005 - 00:59 #8
.com
ikke .dk =)
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
12. september 2005 - 01:04 #9
jep. jeg ved det :)
det var det jeg mente med forrige besked, altså at jeg havde indset fejlen
Avatar billede strych9 Praktikant
12. september 2005 - 01:09 #10
har fået det

I den der hedder FTP på screenshot 1 skal du ændre 0 til 100, så det altså er ip 192.168.1.100 den peger på.

For at du forstår routerens problemstilling:
Når routeren modtager en ny pakke på ydersiden til port 21 så aner den ikke hvad den skal gøre ved den. Der eksisterer ikke nogen session som allerede bruger port 21 efter hvad den kan se, så siden den ikke ved hvad den skal gøre ad den, så smider den simpelthen pakken væk.

Din router skal altså forklares at når den modtager en pakke på port 21, så vil du gerne have at den sender den videre til din computers IP, på dit LAN.
Det gør du som ovenfor beskrevet. Du mapper så at sige port 21 traffik til LAN ip 192.168.1.100, og for eftertiden vil routeren gøre lige præcist dette når du modtager en pakke på port 21 udefra.
Avatar billede strych9 Praktikant
12. september 2005 - 01:12 #11
Jeg håber det er forståeligt nok.

Ellers hjælper det måske hvis jeg siger at definitionen af en router er at det er en enhed som binder forskellige netværk sammen, og ruter traffik fra netværk til netværk så den fordeles til det rigtige sted.
Internet er et netværk, dit LAN er et netværk. Ergo skal der en router til for at sørge for fordeling af kommunikation mellem de to.
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
12. september 2005 - 02:32 #12
jo jeg forstår.
så har jeg bakset noget med programmet, altså CesarFTP. det forekommer mig lidt tilfældigt, hvornår man kan hvad. inde i File Access Rights kan man jo afkrydse nogle forskellige ting, men af en eller anden grund synes jeg ikke rigtig at der er overensstemmelse mellem hvad jeg afkrydser og hvad man kan. sommetider kan man godt logge ind og endda overføre andre gange kan man kun det førstnævnte og andre gange intet.
Avatar billede strych9 Praktikant
12. september 2005 - 07:29 #13
Nogle funktioner vil givetvis kræve at du genstarter programmet.
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
05. november 2009 - 02:47 #14
lukker
Avatar billede strych9 Praktikant
05. november 2009 - 19:14 #15
Jamen selv tak min ven, det var en fornøjelse. ;)
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
05. november 2009 - 20:58 #16
beklager. regnede bare ikke med, at du nogen sinde ville lægge mærke til det, hvis jeg bad dig om at lægge et svar, da tråden jo er 4 år gammel. men du kan godt få point. Jeg kan lave et nyt spørgsmål. skal jeg?
Avatar billede strych9 Praktikant
05. november 2009 - 21:25 #17
Man får jo e-mail når der er nyt.
Men det er ikke så meget pointene egentlig. Det er ligegyldigheden der irriterer, også selvom det er 4 år siden.
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
05. november 2009 - 22:39 #18
okay. jamen beklager. havde ikke lige tænkt over, at man fik mail ved nye indlæg. Men skal fremover nok først bede om et svar.

Og tak for hjælpen i øvrigt