Avatar billede mcskelle Nybegynder
10. september 2005 - 13:20 Der er 4 kommentarer

Makine "vågner" konstant

Hej med Jer!

Problem: Wake-on-lan-features virker som ønsket på webserver, men maskinen vækkes konstant, ca. 1-2 minutter efter den er gået i standby. Hvem i alverden vækker min webserver konstant?

---

Jeg har en lille hobby-www-server stående på mit faste ip. Opsættet er nok ret klassisk. En router imellem serveren og webforbindelsen.

Jeg vil nu sætte serveren op til at gå i stand-by efter nogen tids inaktivitet. Den skal så "vågne" igen hvis en netforspøgsel bliver rettet til mit ip.

Det hele ser ud til at virke - men FOR godt. Min maskine kan nemlig sagten gå i standby, og den tænder op (lynhurtigt) hvis man hitter en af de www-adresser serveren hoster.

MENMENMEN: Den vågner også op ad sig selv hele tiden. Ca 1-2 minutter efter den går i standby?

Nogle iddeer?

PS:Den vågner ikke hvis netkablet tages ud ser det ud til...
Kan det være windows lokalnetværket? Eller routeren der uden at være blevet bedt om det, sender en magic packet til maskinen op?
Avatar billede kenp Novice
10. september 2005 - 16:26 #1
jeg vil næsten gætte på at det er din router eller dit lan netværk som forsprøger på hvilke ip-adresser som er i gang.
Avatar billede strych9 Praktikant
10. september 2005 - 16:44 #2
Gå til device manager. Tag egenskaberne for dit netkort.
I fanebladet helt til højre er der power management indstillinger. Du må prøve dig frem til hvad der fungerer.

Og enhver pakke vil faktisk bringe den ud af standby. Windows 'by design' broadcaster rutinemæssigt netbios pakker for at se om der er kommet nogle nye enheder ude på netværket. Faktisk sådan ca hvert andet minut ja, og det kan ikke slåes fra og samtidig forventes at navneopløsning kan fungere på dit LAN.
Avatar billede mcskelle Nybegynder
10. september 2005 - 18:15 #3
Jeg har siden fundet ud af at der kommer pakker strømmende i en lin strøm fra routeren. Det er dog ikke magic-packets. Hvis det er som strych9 skriver, at enhver pakke vækker maskinen, så passer det jo sammen.

Kan jeg ikke sige: Bliv KUN vægget af magic-packets?
Avatar billede strych9 Praktikant
10. september 2005 - 18:18 #4
Ikke sikker, men tror det faktisk ikke.
Det er jo lidt som at sige at maskinen skal lukke sig selv ned for at spare strøm, men samtidig så skal den altså også lige køre dine programmer og fungere som normalt. =)

Jeg tror den går helt offline når du sætter den til det i power management på netkortet. Om det så er muligt at vække den igen derfra er det virkelige spørgsmål.