For en god ordens skyld skal jeg lige oplyse at jeg er ansat i Oracle!
Ang. priser, så syntes jeg ikke i er helt retfærdige i jeres brug af dem. På Oracles hjemmeside
http://www.oracle.com/corporate/pricing/eplext.pdf findes en prisliste. Her et par eksempler på priser til "mindre" systemer (uden moms).
Licens til en maskine med 1 cpu (Oracle Standard Edition One): 4995$ er ca 30.000
Licens til en maskine med 2 cpu (Oracle Standard Edition One): 9990$ er ca 60.000
Licens til en maskine med 4 cpu (Oracle Standard Edition): 60000$ er ca 360.000
Skal man have en Licens pr. bruger istedet for, så er priserne f.eks.
Standard Edition One: 149$ ca 900 kr pr. bruger (minimum køb 5 brugere pr. processor)
Standard Edition: 300$ ac 1800 kr pr. brugere (minimum køb 5 brugere pr. processor)
Forskel på Standard Edition Og Standard Edition One, er at Standard Edition kan installeres som en Cluster Løsning (Højere oppetid)
Ang. det oprindelige spørgsmål:
Oracle er en udmærket database, som har rigtig mange tekniske features (Noget som typisk ikke interesserer mange mindre kunder - bare det virker). Det der er vigtigt at slå på når man taler med mindre kunder om mindre database installationer mener jeg er ting som:
1. Oracle er let at installere (One Buttom install)
2. Oracle er let at administrere (2 dages kursus til administratorer, der kan tages selfstudy (via manual frit tilgængeligt på nettet) eller hos Oracle
3. Du kan frit vælge den platform du vil køre på (Windows, Linux, Unix, Apple) og du kan skifte platform undervejs uden at det koster dig andet end prisen på et nyt medie (hvis du downloader er det gratis)
4. Du kan starte småt og vokse til noget stort og din investering i Oracle Databasen følger med.
5. Oracle Databasen er velafprøvet teknologi - næsten alle applikations leverandører understøtter Oracle og rigtig mange andre kunder bruger det til deres forretningskritiske systemer
6. Oracle har mange lokale partnere der udvikler branche specifikke applikationer
7. Oracle har en stor support organisation (24 timers døgnsupport), der hjælper når du har problemer (næsten alle får problemer på et eller andet tidspunkt - død disk, Oracle fejl, Kunde fejl, og tro mig når folks forretningskristiske data er i fare, så bliver selv den hårdeste direktør banan blød i knæene og er glad for at der er nogle til at hjælpe)