Avatar billede nillebis Nybegynder
09. september 2005 - 14:10 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Fordele ved en Oracle Database

Jeg har brug for nogle salgspointer i forhold til valg af en oracle database. Hvad er fordelene ved at vægle sådan og hvilke type database er det?
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. september 2005 - 14:24 #1
Når vi taler Oracle så taler vi highend. I samme klasse kan du finde MSSql, MySql, DB2 (fra IBM) osv osv.

Fordelen ved oracle er bl.

Scalleability: Oracle databaser kan blive meget store og håndtere rigtig store datamængder. Oracle er bygget til store systemer og optimeret til dette.

Support: Da Oracle er en stor spiller på markedet er det til at købe både support og uddannelse. Der er firmaer der lever af dette og ikke laver andet.

Understøttelse: Alle større løsninger, f.eks. SAP understøtter Oracle og kan kører oven på en sådan, En del af de større spillere laverfaktisk produkter og løsninger der optimere brugen af bl.a. Oracle. Et eksempel på noget sådant er Fujitzu Siemens FlexWare der er lavet til SAP ogkommer til Oracle.
Avatar billede nillebis Nybegynder
09. september 2005 - 14:29 #2
Er det ikke godt nok en relations db? - og hvad er fordelene her?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2005 - 15:20 #3
Oracle en en relations database (men det samme er så godt som alle konkurrenterne)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2005 - 15:23 #4
Oracle er dyr meget dyr, men har også nogle ret unikke features, hvis
du skal drive en high volume high availability site. Deres OPS/RAC
er meget stærkt.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2005 - 15:23 #5
Men jeg undrer mig lidt over at du spørger her. Har du 10 millioner til database
hardware og software er jeg sikker på at adskillige firmaer gerne vil rådgive.
Avatar billede nillebis Nybegynder
09. september 2005 - 15:36 #6
Jeg arbejder i en stor IT koncern i Norge - Der sidder mange her i huset med ekspertisen i Oracle. Men de er teknikker alle sammen. Jeg skal ud og demo et system der basere sig på en Oracle db - systemet kan jeg til finger... men ville egentlig også gerne kunne knytte et par salgsord til det at vi udlukkende arbejder med Oracle databaser.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2005 - 15:41 #7
Nu ved jeg ikke hvad pris leje jeres produkt er i.

Men er det dyrt og mission critical for virksomheden, så kan I med god
samvittighed sige at I har valgt det bedste.

Skal du ud og sælge jer på at I er billige, så har du en beton klods om foden.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2005 - 15:44 #8
[jeg skal lige understrege ta man godt kan komme igang med Oracle billigere end
de 10 millioner - jeg vil tro at man kan starte omkring 250000, men nede i det
prisleje ville jeg tro at Microsoft eller Sybase var mere oplagte]
Avatar billede nillebis Nybegynder
09. september 2005 - 15:46 #9
Vi sælger meget store løsninger ;-) -
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2005 - 15:54 #10
så ser du kunderne lige i øjnene og siger til dem at kun det bedste er godt nok
og det bedste som database er Oracle
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. september 2005 - 15:56 #11
Her må arne nok støtte mig lidt eller fortælle hvis jeg er galt på den, men de fleste highend løsninger laves så de kan kører oven på flere forskellige databasetyper. Oracle er vel en SQL base så hvis løsningerne er baseret på SQL så skulle det ikke være en stor sag at lave
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2005 - 15:59 #12
man kan godt lave en løsning som bruger standard SQL, men man kan så sandelig
også lave en løsning som bruger database specifik SQL

men en high availability database løsning er altid ihvertfald instruktur
mæssigt database specifik
Avatar billede lap Nybegynder
10. september 2005 - 17:06 #13
Jeg vil gerne lige kommentere det med priserne på oracle. Det er rigtigt, at Oracle er dyr, men det kommer an på, hvordan du anskaffer det.

Der findes både processorbaserede og klientbaserede licenser. En klientbaseret licens koster omkring et par tusind per stk.

En rå databaselicens til 1CPU koster omkring 90.000 - begge priser er + moms.

Men ja, argumentet er at I har valgt det bedste - og det kan man sige uanset om man vælger Oracle eller DB2. M$sql nærmer sig - og jeg betragter ikke mysql til at komme på niveau med de andre.

Det skyldes blandt andet scalibility, performance og tuning. Mulighederne for at tune en oracledatabase (hvis du er dygtig) er næsten uendelige - og ofte kan man kompencere for dårlig kode ved at optimere i databasen.

Grunden til Mysql store success er selvfølgelig prisen - og det er ikke en dårlig database, men den har sige begrænsninger.

Derudover blev M$access glemt - som også er en relationsdatabase.

Og man kunne nævne MSDE-udgaven af M$sql - som er en lavpris udgave (vist nok gratis).
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2005 - 21:30 #14
jo, men det løber jo op

hvis man kun vil køre det på en enkelt maskine med 1 CPU så er jeg skeptisk
overfor om Oracle er det rigtige valg

licens til 2 maskiner med 2 CPU hver
diverse extra software
hardware inkl. et godt disk system
udannelse af personale
etc.

det bliver hurtigt til en del penge
Avatar billede asger.jensen Nybegynder
12. september 2005 - 07:53 #15
For en god ordens skyld skal jeg lige oplyse at jeg er ansat i Oracle!

Ang. priser, så syntes jeg ikke i er helt retfærdige i jeres brug af dem. På Oracles hjemmeside http://www.oracle.com/corporate/pricing/eplext.pdf findes en prisliste. Her et par eksempler på priser til "mindre" systemer (uden moms).

Licens til en maskine med 1 cpu (Oracle Standard Edition One): 4995$ er ca 30.000
Licens til en maskine med 2 cpu (Oracle Standard Edition One): 9990$ er ca 60.000
Licens til en maskine med 4 cpu (Oracle Standard Edition): 60000$ er ca 360.000

Skal man have en Licens pr. bruger istedet for, så er priserne f.eks.

Standard Edition One: 149$ ca 900 kr pr. bruger (minimum køb 5 brugere pr. processor)
Standard Edition: 300$ ac 1800 kr pr. brugere (minimum køb 5 brugere pr. processor)

Forskel på Standard Edition Og Standard Edition One, er at Standard Edition kan installeres som en Cluster Løsning (Højere oppetid)

Ang. det oprindelige spørgsmål:
Oracle er en udmærket database, som har rigtig mange tekniske features (Noget som typisk ikke interesserer mange mindre kunder - bare det virker). Det der er vigtigt at slå på når man taler med mindre kunder om mindre database installationer mener jeg er ting som:

1. Oracle er let at installere (One Buttom install)
2. Oracle er let at administrere (2 dages kursus til administratorer, der kan tages selfstudy (via manual frit tilgængeligt på nettet) eller hos Oracle
3. Du kan frit vælge den platform du vil køre på (Windows, Linux, Unix, Apple) og du kan skifte platform undervejs uden at det koster dig andet end prisen på et nyt medie (hvis du downloader er det gratis)
4. Du kan starte småt og vokse til noget stort og din investering i Oracle Databasen følger med.
5. Oracle Databasen er velafprøvet teknologi - næsten alle applikations leverandører understøtter Oracle og rigtig mange andre kunder bruger det til deres forretningskritiske systemer
6. Oracle har mange lokale partnere der udvikler branche specifikke applikationer
7. Oracle har en stor support organisation (24 timers døgnsupport), der hjælper når du har problemer (næsten alle får problemer på et eller andet tidspunkt - død disk, Oracle fejl, Kunde fejl, og tro mig når folks forretningskristiske data er i fare, så bliver selv den hårdeste direktør banan blød i knæene og er glad for at der er nogle til at hjælpe)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. september 2005 - 19:59 #16
:-)

for mig er 1 PC med 1 CPU med Oracle i mindste version ligesom en BMW 116

udmærket bil, men til den pris ville jeg købe en Toyota Avensis, Toyota har
derimod ikke rigtigt noget som matcher 530, 545, 645, M5 etc.
Avatar billede nillebis Nybegynder
13. september 2005 - 11:14 #17
Tak for en god debat - mange kanone indlæg.. Jeg takker jer alle sammen ;-)

Louise