Avatar billede foreignhelp Nybegynder
09. september 2005 - 11:35 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

dele lydfil

Jeg optager samtaler på en Creative MuVo og disse filer gemmes som mp3 på min PC. Mit problem er, at når disse filer fylder mere end 70 min. spilletid kan de ikke brændes på en CD. Hvordan løser jeg problemet? findes der et program som kan dele disse filer i 2? eller har I andre forslag? til hvad jeg kan gøre hvis en fil f.eks. er på 100 minutter?
Avatar billede jarner Nybegynder
09. september 2005 - 12:01 #1
Avatar billede hexya Nybegynder
09. september 2005 - 16:08 #2
sætter lige et "bogmærke" - vender tilbage til spørgsmålet senere :^)
Avatar billede hexya Nybegynder
09. september 2005 - 21:29 #3
Jo altså, du kan gøre et af to:

1) Dele filen op med fx HJSplit
http://www.freebyte.com/hjsplit/#hjsplitpro
...et lille, kompakt (175Kb) freeware, non-install prg, der kan dele stort set alle filer op i ønskede størrelser.

Giv din fil, fx xxx.mp3 (2Kb) som input fil til HJSplit
Vælg den ønskede størrelse, fx 1Kb
så lægger HJSplit to filer, xxx.mp3.001 (1Kb) og xxx.mp3.002 (1Kb), i samme dir som xxx.mp3 ligger i.

Nu kan du omdøbe dem til xxx.mp3.001.mp3 og xxx.mp3.002.mp3 og afspille dem hver især, hvis du vil.
Eller når filernes endelse er .001 og 002, så kan HJSplit også smelte/joine dem sammen igen til en fil.

Bemærk at filerne du vil behandle ikke må være skrivebeskyttede (se i Egenskaber), så giver HJSplit en (uspecificeret) fejlmeddelelse.

Jeg har lige tjekket HJSplit så godt jeg kunne for spyware, adware og virus. Og ud af 15 antivir-scannere fandt kun en med heuristisk scanning, at filen var suspicious. Heuristisk scanning siger ikke meget, og slet ikke når det kommer fra en meget lille, halvukendt virus-scanner.
Det var i hvertfald godt nok til at jeg prøvede den - og jeg er ellers malware-paranoid :^)

Mens jeg sad og skrev så måtte der lige surfes lidt og der findes faktisk en million prgs der kan:
http://www.nonags.com/nonags/filesplit.html
...og det ser ud til, at der er gået sport i at gøre dem så små som mulige.

Hvad med denne her SplitFile på 19Kb(!).
http://jituonline.freeservers.com/custom.html
Det er sgu programmering, så smukt som i gamle dage. Og den kan mere end HJSplit.
Fx kan den genere en af de splittede filer som en .exe, der virker som en Auto-join, så en modtager af de delte filer blot klikker på exe filen for at joine dem. Men så spørger den også lige om modtageren er interesseret i at den skal generere en kopi af selve programmet SplitFile til ham! Det er altså så smukt, så man (hexya) får tårer i øjnene :^)
Det kræver simpelthen en tråd med diskussion om den bedste programmering - og SplitFile giver mig virkelig et godt kort på hånden :)

Det ser også ud til, at det er en ret simple kodning, så det er da bare irriterende at det ikke på forhånd er indbygget i Stifinder. Og lur mig, om det ikke kan gøres i DOS med en bat- eller en autoexec. Men måske fås det også indbygget i lidt bedre shells end Stifinder.

Det er også muligt at Winrar eller Winzip kan, men jeg kan ikke lige gennemskue hvordan. Man kan i hvertfald ikke med Winrar blot omdøbe en enkelt fil fra et split-arkiv.

2)Den anden mulighed er at komprimere filen yderligere, såfremt den kan tåle noget dårligere kvalitet end den har nu og ikke i forevejen er i 32kbs eller lavere.

Det kan du gøre med CDex
http://cdexos.sourceforge.net/
...som er en af de tre bedste CD-rippere (sandsynligvis den bedste).

Den gør det i menuen Convert> Re-encode.
Men først skal du vælge det ønskede codec, samt graden af kompression i Options> Settings> Encoder.
I Options> Settings> Filenames> "Wav>Mp3" vælger du stien for afleveringen af alle typer konverteringer - både Wav>Mp3, men også Mp3>Wav, CD-rip og altså også Re-encoding. Navnet "Wav>Mp3" er misvisende (burde have heddet Destination-files).
Avatar billede hexya Nybegynder
09. september 2005 - 21:49 #4
Nå ja, og SplitFile er heller ikke kræsen med om filen er skrivebeskyttet eller ej. Desuden har den - hvis det skal være - også flere fejl-meldinger, der giver mening.

NB. Hvis der hverken sættes flueben i SplitFiles .exe-mode eller i Floppy-mode, så gør den ligesom beskrevet under HJSplit.

Det kunne lyde som om, jeg var ansat som sælger for SplitFile *lol* Men det er jo freeware og derfor ikke andet end reklame for en god programmør - af en nu begejstret fan :^)
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
10. september 2005 - 08:48 #5
Tak for hjælpen - det var nemt og det virkede :-)
Avatar billede hexya Nybegynder
10. september 2005 - 09:30 #6
Selv tak for point :^)