Avatar billede baileys Nybegynder
08. september 2005 - 19:15 Der er 15 kommentarer

Problemer med boot af styresystemer

Jeg har leget lidt med windows og linux på min bærbare, hvilket har resulteret i nu, at hverken kan boote windows eller linux - grub-bootloaderen siger bare den er ved at "loade" menuen, og så sker der ikke mere - jeg kan ikke boote op på windows-installations-cd'er - den siger "søger efter hardware", hvorefter alt bliver sort - forsøg på at lave fdisk /mbr fra bootdisks giver ingen forandring, andet end grub ryger, og den bare står med en blinkene markør når den burde loade windows.

Jeg synes at have forsøgt alt - bootet op med windows pe og forsøgt at reparere, prøvet div. disk-tools uden held.

Hvad overser jeg?
Avatar billede bartz Praktikant
08. september 2005 - 19:19 #1
Du downloader noget der hedder Daemon Tool: http://www.daemon-tools.cc/dtcc/portal/download.php?mode=Download&id=34

Så laver den en virtuel CD, dernæst højre klikker du den lyn ikon nede ved tray og så siger du Find image og så finder den iso og klikker OK. Så kan du se at den iso er blevet til en cd som er i den der virtuelle cd. Så starter du Nero op siger du vil brænde en cd fra den der vrituelle cd-drev og wolla så har du iso som cd :D.
Avatar billede baileys Nybegynder
08. september 2005 - 19:21 #2
Jeg tror vi misforstår hinanden - jeg kan overhovedet ikke boote op på noget på harddisken - og slet ikke windows - pt. sidder jeg i Knoppix LiveCD, som jeg kører direkte fra en CD...
Avatar billede bartz Praktikant
08. september 2005 - 19:24 #3
Ups forkert spørgsmål. Ej hvor jeg hader når man logger på at den viser et andet spørgsmål.
Avatar billede baileys Nybegynder
08. september 2005 - 19:26 #4
Hehe, helt okai :)
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2005 - 20:12 #5
Windows !! er det XP eller ???
Avatar billede baileys Nybegynder
08. september 2005 - 20:23 #6
Ja, glemte jeg at nævne - det er XP :)
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2005 - 20:29 #7
Så ville jeg for at forsøge at få Windows startet køre en "fixboot" og derefter en "fixmbr"
Hvilken Linux distro kører du med ??
Avatar billede baileys Nybegynder
08. september 2005 - 20:33 #8
jeg synes at have prøvet alt for at få windows-installationen igang, men den kommer bare ikke længere end "Søger efter hardware" - har prøvet forskellige versioner/sprog af installationen uden held.

det hele gik galt da jeg ville installere Trustix på en fri partition, og den automatisk ville installere grub - hvorefter hele computeren hang - nu vil den hverken med eller uden bootloader.
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2005 - 20:37 #9
Jo men hvis det kun er MBR der er ændret så boot op på din XP-skive - tast R for at reparere fra genoprettelseskonsol -> log ind -> skriv -> fixboot -> klik enter -> skriv fixmbr -> klik enter -> skriv -> exit -> klik enter så skal den boote i windows
Avatar billede baileys Nybegynder
08. september 2005 - 20:42 #10
Ville ønske jeg kunne komme så langt, men når jeg forsøger at boote windows-installation fra CD, kommer den bare ikke længere end "Søger efter hardware" - når den så skal vise installationsskærmen, forbliver skærmen bare sort, og computeren stopper med at arbejde  - men prøver lige igen - 39. gang er måske lykkens gang.
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2005 - 20:50 #11
Ellers må du prøve at skrive en ny MBR med GRUB fra KNOPPIX
Avatar billede baileys Nybegynder
08. september 2005 - 21:00 #12
Har forsøgt at installere grub igen - et par gange fik jeg "divide error" - både med grub og alle andre programmer der ville røre MBR. Så fik jeg grub på igen, men derefter når den aldrig længere end til "loader grub".
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2005 - 21:15 #13
Og hvordan er det så lige du genskriver GRUB ??
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2005 - 19:57 #14
Lidt FeedBack ???
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2006 - 22:26 #15
Vi prøver igen -Lidt FeedBack ???