Avatar billede xabbu Nybegynder
07. september 2005 - 16:34 Der er 20 kommentarer

Windows XP lammes pludselig.

Hej Ekspeter

Jeg har et spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med. Min søster har en bærbar computer hvorpå der er installeret Windows XP. I starten kørte det fint, men nu er der kommet er problem. Når hun bruger computeren, så efter et vist stykke tid (som ikke altid er det samme) "lammes" computeren. Hun kan stadig bevæge musen, men kan ikke åbne fx Internet Explorer, Messenger eller lign. Ergo, computeren fryser ikke totalt, eftersom hun kan bevæge musen. Hun har installeret et program til at tage temperaturen på hendes hardware, men det så helt fint ud.

Computeren er for 1 uge siden formatteret og geninstalleret da den var begyndt at gøre det. En formattering hjalp så ikke særlig meget.

Så mit spørgsmål er, er det en softwarefejl, hardwarefejl eller hvad kan det være og hvad kan hun evt. gøre for at afhjælpe det?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. september 2005 - 16:40 #1
... har putter "rørt" WindowsUpdate ?
Avatar billede xabbu Nybegynder
07. september 2005 - 16:41 #2
Ja, vi har hentet ALT hvad der var at hente fra Windows UPDATE.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. september 2005 - 16:41 #3
Avatar billede xabbu Nybegynder
07. september 2005 - 16:44 #4
Eftersom jeg ikke har fået løst problemerne er det lidt svært at skrive mere end jeg har gjort?
Avatar billede mtj111 Novice
07. september 2005 - 16:50 #5
Musen kan mangle batterier...?
Avatar billede xabbu Nybegynder
07. september 2005 - 16:51 #6
mtj111 - Musen er en alm. USB-mus og det burde vel ikke gøre at resten af computeren fryser pånær musen? Altså nærmest som om Explorer går ned.
Avatar billede mtj111 Novice
07. september 2005 - 16:52 #7
Det er altså en "kugle-mus"?
Avatar billede triton Nybegynder
07. september 2005 - 16:54 #8
Kommer computeren tilbage til live bagefter? Altså er fejlen der hele tiden?
Se efter i task manager / performance om der er en process der tager 100% CPU kraft.

Prøv også at køre følgende program igennem for at teste ram'en.
http://www.binarica.com/data/about/mem32.html
Avatar billede xabbu Nybegynder
07. september 2005 - 16:59 #9
mtj111 - Nej, en optisk USB-mus.
Avatar billede xabbu Nybegynder
07. september 2005 - 17:00 #10
triton: Nej, den kommer ikke til live før man har genstartet og hun kan heller ikke åbne taskmanager når den først er "lammet".

Ser lige på det program :)
Avatar billede mtj111 Novice
07. september 2005 - 17:01 #11
Hvis du venter længe nok så genstarter computeren ikke?
Avatar billede xabbu Nybegynder
07. september 2005 - 17:02 #12
Nu ved jeg ikke hvad længe nok er ;) Men kan da godt lige sige at hun næste gang skal lade den stå noget tid.
Avatar billede mtj111 Novice
07. september 2005 - 17:07 #13
ja, for mit grafikkort sat jeg over i en anden computer engang for nogle år siden.

Det kørte meget godt. Indtil en time senere...

Musen hakkede lidt, men kunne stadig flyttes. Men den kunne ikke trykke på noget...
Efter lidt tid (5-10) min virkede musen ikke og 2-3 sekunder efter det ganstartede den automatisk.

Vi fandt ud af at det var grafikkortet der var noget galt med... (1 af chippene på kortet lugtede brændt...)... ØV, kortet havde været møgdyrt :(
Men sket er sket

Micahel
Avatar billede triton Nybegynder
07. september 2005 - 17:08 #14
Opstår fejlen også hvis du bare logger ind og derefter ikke gør noget? / venter.
Hvad hvis du bare starte computeren og ikke starter XP? (tryk F8 i starten)
Hvad hvis du starter i Safe Mode?
Prøv forøvrigt også følgende program til at teste cpu'en
http://www.mersenne.org/prime.htm
Avatar billede triton Nybegynder
07. september 2005 - 17:11 #15
Jeg har også oplevet nøjagtig det samme med grafik kort, så sent som sidste uge havde jeg et club3d kort til at stå af med fejl hvor systemet hænger periodisk.
Men jeg har aldrig set det på en bærebar, men derfor kan det selvfølgelig godt være tilfældet.
Avatar billede mtj111 Novice
07. september 2005 - 17:43 #16
Computere fungere aldrig som de skulle (hverken som fabrikanter kan love, eller fysikkens love) ;-)
Avatar billede mtj111 Novice
19. december 2005 - 22:12 #17
Xabbu>> Som Majsmarken skriver: Luk dine spørgsmål!
Avatar billede xabbu Nybegynder
20. december 2005 - 09:14 #18
mtj111 - Så fortæl mig lige hvordan man gør det, jeg kan ingen steder finde en funktion der hedder luk.
Avatar billede mtj111 Novice
20. december 2005 - 15:44 #19
Få én eller flere af deltagerne om at lægge et svar, marker de navne du vil give point til, og tryk på knappen accepter

Michael
Avatar billede triton Nybegynder
23. december 2005 - 11:10 #20
et svar kommer her