Avatar billede neffer Nybegynder
07. september 2005 - 13:36 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Køb af bærbar - DTUs løsning kontra andre og bedre bud.

Hej eksperter.

Jeg er netop startet på DTU, og er i den forbindelse på udkig efter en bærbar computer. DTU sælger en Bærbar LG, som de mener indeholder alt det man har brug for, for at studere på DTU.
Hvad mener i om DTUs løsning? - Er den en god invistering med hensyn til pris, og brugsværdi?
Ud over at være en undervisningsmaskine, ville det også være rat, hvis jeg kunne bruge den til underholdning, dvs. musik, film og lidt (meget lidt) spil, og mulighed til at koble det til de verse stereoanlæg og TV.

Den kan ses her:
http://www.polyteknisk.dk/butik/Vare.asp?isbn=LG LE50 notebook

Hvad mener i om tilbudet? - Kan det findes bedre, og i så fald hvor? - Bugettet må ikke overskride 10.000 kr.

På forhånd tak
Steffen
Avatar billede neffer Nybegynder
07. september 2005 - 13:37 #1
Avatar billede mrrius Nybegynder
07. september 2005 - 14:41 #2
Hvis der er 22ov stik i klaselokalerne , så brug evt 1300kr mere og køb den notebook som www.bilka.dk har til 8000kr. Det er amd64 3,7ghz , 1gb ram , 80 gb harddisk, rgeforce 5700 grafikkort . Men du skal selvfølgelig overveje , at denne til 8000kr fra bilka , ikke holder batteri i mere end max 3 timer, nok nærmere 2 timer. Derfor vil jeg nok mene at den skal bruges med 220v  ( andre negative ting er at den nok larmer mere , da den bliver varmere , og bruger blæsere til at blæse luften væk.
Avatar billede mrrius Nybegynder
07. september 2005 - 14:48 #3
www.bilka har en anden til 6000kr , som minder lidt mere om den lg notebook:
Acer : Model 3503LMi. Intel Celeron M 370, 1,5 GHz (1 MB level 2 cache), 512 MB DDR RAM, 80 GB harddisk, 15" XGA TFT skærm, 8x DVD +/ -RW brænder Dual Layer, 64 MB grafik (shared), indbygget trådløst netværk 802.11b/g,10/100 LAN, 56K modem, 3 x USB 2.0. Inkl. Windows XP Home og Norton AntiVirus. 5999.- Hvis pengepungen strammer. Den har mere harddisk plads , men her er der sparet på grafikkortet.
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2005 - 14:49 #4
Køb en "ægte" Mobile bærbar. Brug pengene som en PC med Pentium M processor (ikke Celeron M!) koster.
Avatar billede neffer Nybegynder
07. september 2005 - 14:53 #5
mrrius: Tak for tippet. - Har også overvejet en discount computer. Min søster har en 3 år gammel fra ALDI (kører stadig godt) og har overvejet at vente til de kommer med et nyt udspil. Den sidste bærbar var (så vidt jeg husker) en bærbar med alle de funktioner der skal til for at få alle digitale funktioner samlet i en enklet maskine. Men så er der problemet met batterilevetide...

Til el barto: Hvorfor anbefaler du Pentium M, frem for Celeron M?
Avatar billede mrrius Nybegynder
07. september 2005 - 14:59 #6
jeg er heller ikke vild med celerom :)
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2005 - 15:13 #7
Fordi Celeron M er en handicappet udgave af Pentium M. Bedre ydelse, bedre levetid, bedre gensalgsværdi :)
Avatar billede neffer Nybegynder
07. september 2005 - 15:16 #8
Okay...
Ellers nogen der har nogen alternative bud?
Avatar billede espersen Novice
07. september 2005 - 15:50 #9
se denne test hvor Pentium M og Celeron M sammelignes : http://www.tomshardware.com/mobile/20040309/index.html

Centrino-baserede maskiner (med Pentium M-CPU) er klart at fortrække - da de bruger mindst strøm (mindre strøm = mindre varme = mindre støj fra blæseren) - men så koster den også lidt mere. Alternativt er Celeron M ok, der dog ikke har Pentium M's intelligente strømstyring.
Avatar billede espersen Novice
07. september 2005 - 15:52 #10
hvad med følgende; (Centrino - hold dig fra det andet...) - kig forbi www.laptopworld.dk  hvor jeg er co-producer ;o)
http://www.pc-direct.dk/Default.aspx?page=NotebookSummaryPage&notebookid=hN4yxvpusFzligvrJxN (husk at klikke af mht. incl. moms)
Avatar billede espersen Novice
07. september 2005 - 15:53 #11
et godt valg : http://laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusV6V
se anmeldelse her : http://laptopworld.dk/index.php?id=119

og stadig med en god skærm så det er til at arbejde ved den
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2005 - 15:56 #12
espersen > "Bugettet må ikke overskride 10.000 kr."

;)
Avatar billede espersen Novice
07. september 2005 - 15:57 #13
ja, men den er lækker ;o)
Avatar billede neffer Nybegynder
07. september 2005 - 17:50 #14
Det er nogle lækre maskiner du er kommet med espersen, men de er altså også en del pebret. Men synes i den fra DTU er god? - til pengene?
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. september 2005 - 20:45 #15
For at sige det rent ud: nej.

Her er mine forslag - oprettet efter billigst først:
http://www.notebooksalg.dk/produkt.html?varenummer=105464&gruppe=7
http://www.notebooksalg.dk/produkt.html?varenummer=171899&producent=ASUSTeKCOMPUTER&gruppe=7
http://www.notebooksalg.dk/produkt.html?varenummer=176428&producent=ASUSTeKCOMPUTER&gruppe=7

de 2 første er rene kontormaskiner, der opfylder DTU´s krav
Sidstnævnte er en kanon maskine der bare trækker alt du smider i den + opfylder DTU´s krav og mere til.
Avatar billede neffer Nybegynder
08. september 2005 - 20:01 #16
John_Stigers: - Du er kommet med nogle virkelig fede forslag. Jeg har virkelig forelsket mig i den sidste, (og dyre). Hvis der ikke er andre forslag, er det et point værd.
(er her ikke så tit, så hvis kutyme er, at alle der har bidraget, skal have point, så læg i andre bare et svar også.)
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. september 2005 - 20:21 #17
Smider et svar :)
Avatar billede espersen Novice
08. september 2005 - 22:43 #18
;o) - et godt valg
Avatar billede mrrius Nybegynder
09. september 2005 - 11:19 #19
:)
Avatar billede neffer Nybegynder
09. september 2005 - 12:14 #20
Jeg siger mange tak for hjælpen :)