Avatar billede pmejer Nybegynder
07. september 2005 - 09:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tælle antallet af karakterer

Hej, Er der nogen af jer, der kan hjlæpe mig med en funktion, der kan tælle antallet af karakterer i en celle, og give en fejlmelding, hvis antallet er større end tilladt? - Eventuelt bare med en ændring af farven i feltet???

//Peter
Avatar billede jkrons Professor
07. september 2005 - 09:10 #1
Antallet af karakterer kan tælles med LÆNGDE(), fx vil =LÆNGDE(A1) fortælle hvor mange karakteter, der er i A1. Hvis du ønsker at farve cellerne hvis længdende overstiger noget bestemt, kan du bruge betinget formatering. Vil du forhondre at der indtastes mere end et bestemt antal kakraterer kan du bruge datavalidering.
Avatar billede jkrons Professor
07. september 2005 - 09:16 #2
Betinget formatering kan du få ved at vælge Formater - Betinger formatering. Vælg Formlen er (ikke celleværdien er) og skriv i ruden: =LÆNGDE(A1)>7. Ret selv længden til det ønskede.

Datavalidering finder du under Data. Under Tillad vælger du Tekstlængde. Sæt længden til det antal karakterer der højest må indtastes. I fanelbaldet Fejmeddelelse, kan du så skrive en fejlmeddelelse, der bliver vist hvis antallet er for stort. Du kan også vælge om det skal forhindres at der tastes for meget, eller om man godt må taste flere karakterer, nmen at man bare advares.
Avatar billede pmejer Nybegynder
07. september 2005 - 09:44 #3
Kan du give et svar, så du kan få point...
Avatar billede jkrons Professor
07. september 2005 - 09:50 #4
Jo da :-)
Avatar billede pmejer Nybegynder
07. september 2005 - 10:17 #5
Og tak for hjælpen. - Det er jo nemt, når man ved det...
Avatar billede jkrons Professor
07. september 2005 - 10:48 #6
Jeps :-)  Accepterer du lige svaret.