Avatar billede nflgamma Nybegynder
06. september 2005 - 18:02 Der er 20 kommentarer

Er Zepto godt nok, og er grafikkortet godt nok

Hej
Jeg er lige startet på ingenoørhøjskolen i århus.. Jeg skal jo selvfølgelig ha mig en bærbar, som også gerne skulle kunne være med når jeg skal begynde at tegne lidt.. Vi bruger Pro-Engineer hvis det siger nogen noget.. Det er i stil med AutoCad tror jeg..
Jeg vil gerne ha en Zepto Znote 6515WD men er lidt i tvivl om dens nvidia Go 6600 er godt nok til opgaven?? Der må jo næsten være nogen derude som bruge Pro-Engineer eller noget i samme stue..

Desuden vil jeg da også MEGET gerne høre fra folk som har erfaring med Zepto.. Er det godt eller dårligt?? Hvordan er servicen hvis noget i pc'en går i stykker?? Og alt hvad der lige falder jer ind!!!
Hvis det er noget lort hvad skal jeg så købe i stedet!!

Skal lige siges at jeg har tænkt på at købe en Dell M70 men synes den er lidt for stor og at prisen er for høj.. Ved godt servicen også er i top men hvis det er lige så godt hos Zepto hvorfor så ikke dem?

Håber vilkelig i kan hjælpe da jeg er lidt i vildrede!!
Avatar billede krusnof Nybegynder
06. september 2005 - 18:13 #1
Kortet skulle være godt nok, kender godt programmer, men IBM er sgu det bedste! Ja undskyld det er nok ikke det mest konkrete og præcise svar! Jeg sidder selv med en IBM T43p (ja den er pisse dyr) - og den har et ATI FireGL kort som er bygget til CAD og 3D porgrammer!
Kan du ikke lige give et link til den der Zepto?! Hvor hurtig er den og hvor mange RAM - det er nemlig også vigtigt!
Avatar billede nflgamma Nybegynder
06. september 2005 - 18:21 #2
Jo..
www.zepto.dk og den er dem som hedder 6515WD
Her er den som jeg gerne vil ha den:
Forventet leveringstid: 20-09-2005

Antal Varenummer Navn Pris
    Zepto Znote 6515WD - Xtreme kr 10.598,00
900517 ONLINERABAT 6515W
100246 15.4" WXGA+ med Crystal clear teknologi (6515WD)
120523 2.0 GHz Intel® Pentium® M 760
130060 1024MB (2x512) DDR400/PC3200
140008 60 GB 7200 Omdr 8 MB Cache Hitachi
170044 Dansk (DK) tastatur (6515WD)
150117 DVD-RW Dual Brænder 6515WD
260014 Intel® PRO/Wireless 2915ABG 54Mbit
200200 Ingen operativ system ønskes
300201 2 års garanti inkl. KvikREP
  250000 AC Adapter 11xx, 2100, 3100, 4xxx kr 316,00
  260405 Fjernbetjening Zepto Znote 6515WD kr 125,00
Avatar billede strych9 Praktikant
06. september 2005 - 18:22 #3
Nu kan sådan et onboard go6600 jo overhovedet ikke sammenlignes med FireGL kort. Der er ca 100x bedre performance til CAD i det, og hvis du skal bruge CAD seriøst så er det FireGL du skal have fat i...
Avatar billede krusnof Nybegynder
06. september 2005 - 18:23 #4
Den er sgu helt okay til det. Jeg skriver lige lidt senere, for en af mine venner kommer forbi og han bruger programmet dagligt! Men jeg skulle gerne mene at den er kraftig nok!
Avatar billede strych9 Praktikant
06. september 2005 - 18:26 #5
FireGL fordyrer så vidt jeg ved maskinen med ca 4000 i sig selv, så et eller andet må man jo få for pengene. =)

Svagheden ved disse onboard kort er manglen på dedikeret RAM. Båndbredden på bussen mellem GPU og RAM har stor betydning, og hvis grafikkort deler RAM med systemet vil den ikke være stor nok punktum.
Avatar billede nflgamma Nybegynder
06. september 2005 - 18:29 #6
Sådan som jeg har forstået det har grafikkortet 128 mb ram for sig selv... Altså ikke noget med onboard share ting.. Men er da ikke sikker..
Avatar billede krusnof Nybegynder
06. september 2005 - 18:29 #7
styrch9 - det har du helt ret i. Jeg vil dog sige, at hvis det skal være en bærbar med ProE., så er det bestemt ikke et dårligt valg også i forhold til prisen.
Hører mange gode ting om Zepto, men kan ikke svare med personlige erfaringer.
Avatar billede strych9 Praktikant
06. september 2005 - 18:33 #8
nu kan jeg ikke huske om det er nVidia eller ATI som har lavet FireGL, men den anden producent lavede et modstykke som hedder Quadro. Det er vist hip som hap hvilken en af disse man har i når der skal laves CAD.

Jeg kender heller ikke Zepto, men jeg er overbevist om at de får deres maskiner lavet af Quanta i Taiwan ligesom HP, Dell, Toshiba, Sony osv... Det kommer ud fra de samme samlebånd.
Avatar billede nflgamma Nybegynder
06. september 2005 - 19:22 #9
Som jeg også skrev har jeg kigget på en dell computer.. M70.. Den har det der Quadro kort i sig med 256 mb ram.. Men synes dell'en er så stor og at den koster lidt for meget... Men altså hvis den Zepto ikke dur til det er der jo ikke noget at rafle om!!
Avatar billede nflgamma Nybegynder
06. september 2005 - 19:30 #10
Jeg har lige været inde og kigge på en IBM Thinkpad R50P.. Er det noget man kan bruge??? Er jo i den samme prisklasse!! http://www.laptops.dk/?s=284
Avatar billede strych9 Praktikant
06. september 2005 - 19:38 #11
Lyder faktisk godt. 3 års garanti er en god ting når man tænker på at pris for reparationer og reservedele udenfor garanti typisk er skyhøje. Det vidner de 700kr for ekstra 512MB RAM vist om. =)
15" skærm er også ok. Det er blevet mere gængst at disse "desktop replacement" modeller har 17" skærme, men det betyder altså også meget lav batteritid.

Kan ud fra specs se at denne model nok vil være rimelig lydsvag. Ville nok kaste ekstra 512MB RAM i den.
Avatar billede nflgamma Nybegynder
06. september 2005 - 19:42 #12
Jeg går ud fra at IBM = Kvalitet.. Men hvad så med widescreen?? Er det noget som betyder noget?? Eller er det et fedt?? Det har de andre jo!
Avatar billede nflgamma Nybegynder
06. september 2005 - 19:43 #13
Hvor mange ram skal det grafikkort ha?? Den jeg kigger på har 128 mb og går ud fra det er nok, men mange af de andre har jo 64mb..
Avatar billede strych9 Praktikant
06. september 2005 - 19:47 #14
hmm vær sød at glemme alle illusioner om at et mærke er bedre end et andet, uanset om der står IBM på eller ej. Som tidligere nævn er skidtet bygget på de samme fabrikker, af de samme komponenter, med de samme metoder. Mærker er ubrugelige, selvom deres marketingafdeling gerne vil fortælle dig noget andet. Der er ikke noget laptop mærke i dag som er mere synonymt med kvalitet end et andet.

Om 15" er nok til dig? Jeg kender ikke det bestemte CAD program. Du kan spørge nogen der bruger det om hvilken opløsning man bør køre det i uden at risikere at blive vanvittig.

Grafikkort? Tjoh, hvis det ikke havde 128MB RAM så tror jeg ikke det ville kunne køre 1200 x 1600 opløsning og samtidig se pænt ud og yde noget i forhold til CAD programmet.
Avatar billede krusnof Nybegynder
06. september 2005 - 20:00 #15
GLEM IBM R modeller! Det skal være T modeller!
Avatar billede nflgamma Nybegynder
06. september 2005 - 20:53 #16
Den her ser også ret nice ud.. ThinkPad T41p 2373 http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=57930
Tror mere og mere det skal være en IBM..
Avatar billede krusnof Nybegynder
06. september 2005 - 21:22 #17
Det er heller ikke en dum computer! Jeg har næste version af den T43p og den er virkelig hurtig - men i din Zepto har du trods alt 2GHz og den er billigere!

Zepto'en kan sagtens klare det hele! Så det kommer lidt an på pris og størrelse for dig! Personligt ville jeg klart anbefale IBM'en, da alle funktioner, mus, tastatur bare er af en helt anden og superiør kvalitet. Kender INGEN som har IBM, som ville have noget andet, og det er ikke en dum bemærkning.
Avatar billede nflgamma Nybegynder
07. september 2005 - 09:31 #18
ok.. Mange tak for svarene.. tror jeg er kommet frem til at jeg nok selv skal finde ud af om det skal være Zepto'en eller IBM'en... Men vil da stadig gerne hører fra folk.. Plus minus ved de to computere..
Avatar billede krusnof Nybegynder
02. oktober 2005 - 13:48 #19
Er du kommet videre med det nflgamma?!
Avatar billede krusnof Nybegynder
06. maj 2007 - 14:53 #20
Lukketid