Avatar billede fischer Nybegynder
05. september 2005 - 09:38 Der er 2 kommentarer

Pladsforbrug på Exchangeserver

Jeg genposter lige mit spørgsmål fra: http://eksperten.dk/spm/457529
Så er der jo også lidt point hvis der er nogen der har svaret.

Jeg kører med Veritas Backup Exec v10.
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. september 2005 - 10:00 #1
Du skal vide at pladsforbrug på en exchange eren relativ ting der afhænger stærkt af den vedligeholdelse du selv udfører. Når du sletter en mail fra din mailklient (Her under forudsætning af at du kører IMAP og ikke pop3 hvor mails jo hentes ned på klientmaskinen) så vil mailen ikke forsvinde fra databasen med det samme. Mailen bliver stående i en retention period (default 7 dage) og indtil du har taget den første fulde backup. Herefter er pladsen frigivet, men vil ikke forsvinde fra din jet database før du har gennemført offline backup. Dette betyder at din jet database (dem der hedder priv.edb, pub.edb og dir.edb) langsomt står og bliver meget stor, og at du, for atholde dem nede i størrelse skal kører et vedligeholdelsessystem hvor du tager fuld backup efterfuldt af en offline defragmentation efterfuldt af endnu en backup.
Avatar billede fischer Nybegynder
05. september 2005 - 11:10 #2
Da jeg ikke er 100meter mester i Exchange vil jeg gerne bede om lidt yddybning :-)
Jeg kører IMAP.
Da det er ca. 1md siden jeg slettede data vil jeg mene at retention perioden er gået.
Jeg har i sidste uge installeret Veritas Backup (tidligere brugte vi Backup fra windows (som er med 2000 SBS)), og den har taget en fuld backup.
Men hvordan skal "offline backup" forståes?
Og hvad med "Offline defragmentation"?
Og hvorfor skal der køres endnu en backup efter defragmentationen, og skal denne også være "offline"?