Avatar billede tulleven Nybegynder
14. april 2001 - 20:03 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

hvorfor såå store problemer i NETVÆRK

har et lille privat netværk med 2 stk. win98 maskiner og en win2000 Pro.

de kører over en switch og med de privat ipadresser 192.168.0.1-3

Har ingen problemer med at få de to win98 til at snakke sammen, men når det gælder W2k maskinen kan jeg hverken pinge eller se den .

Jeg har slået firewall fra. :-))

Jeg mener at jeg i win2000 pro skal oprette de to win98 maskiner som bruger, men kan ikke helt hitte rede idet
Udførlig forklaring på dette udløser straks et KÆMPE smil hos mig.
Avatar billede goulduck Nybegynder
14. april 2001 - 20:14 #1
Hvis du slet ikke kan pinge din Windows 2000 maskine .. så er der noget galt med opsætningen af denne!
Avatar billede dipzy Nybegynder
14. april 2001 - 20:19 #2
Prøv at sætte dine Win98 maskiner til
Maskine 1
IP : 192.168.0.2
Gateway : 192.168.0.1
DNS : 192.168.0.1
Maskine 2
IP 192.168.0.3
Gateway : 192.168.0.1
DNS : 192.168.0.1
Og så din Win2k maskine til
IP : 192.168.0.1
Gateway og DNS skal være 192.168.0.1

Så kan du sætte f.eks. internet deling op på din Win2k maskine og så ka de andre gå på igennem, det burde være det efter min erfarringer
Avatar billede tulleven Nybegynder
14. april 2001 - 20:24 #3
Ok dizy prøver lige din ide, for efter en genstart af maskinen kunne jeg sagtens pinge ud fra win2000 til de to andre og sågar pinge fra win98 til win2000 maskinen, BARE ikke se dem i netværket.

Tester lige det af :-))  DIPZY
Avatar billede dipzy Nybegynder
14. april 2001 - 20:36 #4
Håber det virker

//DiPZY
Avatar billede tulleven Nybegynder
14. april 2001 - 20:51 #5
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige.

Jeg forsøgte som du sagde dipzy. Mine maskiner var sat op som du sagde 192.168.0.1 (win2000)
og de to win98 som nr. 2 og 3

Jeg forsøgte at sætte både dns og gateway op med 192.168.0.1 uden held, så jeg slettede DNS på dem alle da jeg ikke skal dele nogen internet forbindelsen.

Men NU kan alle pinge alle, men stadigvæk kan jeg ikke se win2000 maskinen fra win98 , og omvendt.

Jeg har lidt problemer med at få de to win98 maskiner til at se hinanden engang imellem, men det lykkes da.

Når jeg på win2000 maskinen vil logge mig ind på \"computere i nærheden \" får jeg bare af vide at mit \"arbejdsgruppenavn\" ikke er tilgængelig og \"listen med servere idette netværk er ikke til rådighed i øjeblikket\" ( også selvom jeg pinger med rigtige resultater.

HVAD kan jeg gøre ???
Avatar billede dipzy Nybegynder
14. april 2001 - 20:59 #6
Hmm ... du kan prøve at aktivere Guest account i din windows 2000, så burde du kunne logge på din Win2k maskine fra klienterne uden at den ber om et password, men hvis alle kan pinge alle nu, så er du på rette vej.

Det med at aktivere dit guest account

Højreklik på \"My Computer\"
Tryk \"Manage\"
Find \"Local Users and Groups\"
Tryk \"Users\"
Højreklik på \"Guest\"
Tryk \"Properties\"
Fjern krydset i \"Account is disabled\"

//DiPZY
Avatar billede tulleven Nybegynder
14. april 2001 - 21:04 #7
snøft snøft

jeg vidste allerede inden jeg gik ind og prøvede det, at jeg havde oprettet denne gæst og krydset i \"kontoen er deaktiveret\" var fjernet.

Jeg har hvis det er til nogen hjælp sat kryds i Bruger kan ikke skifte adgangskode
Adgangskode udløber aldrig

Og oprettet guest som medlem af \"gæster\"
Avatar billede tulleven Nybegynder
14. april 2001 - 21:24 #8
Jeg har nu prøvet at gå ind på de 2 win98 maskiner og søge efter computere. og på dem begge kunne jeg finde min win2000 maskine navn.

Den stod med placering som \"ukendt\" og når jeg vil klikke mig ind på den fik jeg af vide at jeg ingen tilladelser at til at få adgang til denne resource
Avatar billede guggemand Nybegynder
14. april 2001 - 21:26 #9
prøv at gå i start kør og skriv \"\\\\maskinnavn\" i din win98 ... maskinnavn er navnet på win2k maskinen

hvis det virker så tjek at navnet på win2k maskinen ikke er for lang ... det kan være derfor den ikke kan ses i andre computere af win9x ... eller også kan det være fordi den er i en workgroup for sig selv ... tjek at du har sammme gruppe på den som på dine win9x maskiner

Avatar billede tulleven Nybegynder
14. april 2001 - 22:01 #10
JAMEN hva nu???

ARbejdsgruppe er den samme på alle 3 maksiner

Jeg har nu kunnet få forbindelse fra de 2 win98 maskiner til win2000 ved at søge efter pc\"navnet\" Det virkede efter at jeg genstartede ca. 3 gange ?????

Jeg kan nu få en permanent forbindelse fra win98 til w2k maskinerne ved at oprette et netværksdrev til det delte mappenavn jeg har oprettet på mit drev d på win2000 maskinen.

MEN jeg kan stadigvæk ikke gøre andet end at pinge de to win98 maskiner fra W2K maskinen

\"a fatter aller en brik\"

Navnet på den bærbare er:  baerbar
Avatar billede tulleven Nybegynder
14. april 2001 - 22:20 #11
Som en midlertidig løsning har jeg nu fået lavet det sådan at på alle maskiner er der nu oprettet et netværksdrev til de forskelliges shares på alle 3 pc, som jeg så kan logge på efter behov. Ved ikke om det erLØSNINGEN men HVis der er en , der kan forklare mig : Kan det ikke lade sig gøre som i gode gamle win98 -dage. AT gå ind i \"andre computere\" og så se de pc ér der er koblet på. ????  Uden alt det her dikkedarer med at oprette netværksdrev og fanden pumpestok *SSSS*
Avatar billede guggemand Nybegynder
14. april 2001 - 23:54 #12
jo det kan det ... hvis de alle 3 er i samme workgroup skal det bare virke ... hvis det ikke gør har du en eller anden skummel fejl
Avatar billede svein Nybegynder
17. april 2001 - 14:30 #13
Jeg har lavet en oversigt over hvad der skal til for at Windows 2000 og Win9x maskiner skal kunne browse hinanden og dele ressurser.
Gå til: http://svein.hjem.wanadoo.dk/Indhold/Tips/browsing_the_network%20with_win2000pro.htm
Avatar billede madskp Nybegynder
18. april 2001 - 18:33 #14
Det er i hvertfald vigtigt som guggemand skriver at alle maskinerne skal være i samme workgroup. Jeg har desuden oplevet probleemr med at se win98 computere fra win95 og w2k computere fra win95/98. Jeg har desuden fundet ud af at det er en god ide at være logget ind med det samme brugernavn og password på både win98 og w2k maskinen!
Håber det kan hjælpe dig videre
Avatar billede dipzy Nybegynder
18. april 2001 - 20:00 #15
Eller, har du et D-Link netkort i en af maskinerne ? Der er tit problemer med dem og så Windows delinger.
Avatar billede fcbayern Nybegynder
27. april 2001 - 23:17 #16
Har du husket samme arbejdsgruppenavn på alle maskiner?
Avatar billede tulleven Nybegynder
05. maj 2001 - 23:01 #17
Fandt ud af at jeg ikke havde fået installeret IPX og NetBui protrokollerne , men da det var gjort på både win98 og 2000 maskinerne var de der alle med det samme og KEINE problemer sidenhen .

og gjorde så også det at jeg skiftede to af de netkort ud med andre da de netop havde D-link kort isig, MEn jeg har nu aldrig før haft problemer med D-link før, OK en gang skal jo være den første *SS*  tak Dipxy :-)))