Avatar billede anders_w Nybegynder
04. september 2005 - 15:00 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

CPU - køling?

Hej...

Jeg har lige købt en zalman 7700CU..
Kan det passe min AMD 64 3200+ ligger på 52 grader når den ikke laver noget??
Nogen der har et godt råd ville det være dejligt..

MVH
Anders
Avatar billede kalp Novice
04. september 2005 - 15:02 #1
Det er en fin temperatur
Avatar billede kalp Novice
04. september 2005 - 15:03 #2
http://downloadportal.dk/viewinfo.asp?rid=1665

hvis du vil køle den ned med software alligevel
Avatar billede anders_w Nybegynder
04. september 2005 - 15:03 #3
Ok.. Men havde en anden normal køler til AMD, den lå på nogenlunde det samme ?
Avatar billede plazm Nybegynder
04. september 2005 - 15:04 #4
Jeg vil mene det er lidt højt, eftersom min AMD64 3500+ PIB blæser kan holde CPU'en på 31 grader.
Avatar billede kalp Novice
04. september 2005 - 15:06 #5
Der er i hvertfald ingen grund til panik.. CPU'en er på ingen måde tæt på den grænse man kalder for kritisk. Prøv med speedfan at sænke temperaturen..

Du kan tage et kig på din blæser og sikre dig at den sidder rigtig i.. det vil jeg tro at den gør
Avatar billede anders_w Nybegynder
04. september 2005 - 15:06 #6
Du skal regne med jeg sidder lige under taget hvor der ikke er isoleret kan det have noget med det at gøre?
Avatar billede anders_w Nybegynder
04. september 2005 - 15:07 #7
Hvordan sænker jeg temperaturen med speedfan?
Har set den sidder rigtig.
Avatar billede kalp Novice
04. september 2005 - 15:07 #8
sætter hastigheden op på din blæser via. speedfan..

og du kan prøve at tage kabinettet af og se om det gør en forskel
Avatar billede anders_w Nybegynder
04. september 2005 - 15:08 #9
Det gør en forskel med kabinetsiden af.. Kan ikke sætte hastigheden op på min blæser.. ?
Avatar billede anders_w Nybegynder
04. september 2005 - 15:13 #10
Men du siger det er en fin temperatur?
Avatar billede polle007 Nybegynder
04. september 2005 - 15:14 #11
Min 3000+ bliver af et par kabinetblæsere og den medfølgende cpu køler holdt på ca 25 grader
Avatar billede anders_w Nybegynder
04. september 2005 - 15:14 #12
Min blæser kører med 1885 RPM
Avatar billede anders_w Nybegynder
04. september 2005 - 15:15 #13
Du skal regne med jeg sidder lige under taget hvor der ikke er isoleret kan det have noget med det at gøre?
Avatar billede kalp Novice
04. september 2005 - 15:18 #14
hvor meget kommer den ned på med kabinettet ved siden af?

hvis den falder så betyder det kan have noget at gøre med hvor maskinen er..
Avatar billede anders_w Nybegynder
04. september 2005 - 15:21 #15
Jeg prøvede at have det af i 2 minutter der faldt den til 49..
Avatar billede anders_w Nybegynder
04. september 2005 - 15:25 #16
Hvordan med hvor maskinen står.. Den står på en plade 7 cm over gulvet.. ?
Avatar billede kalp Novice
04. september 2005 - 15:29 #17
Hvis du har et termometer kan du prøve at ligge det ind i bunden af maskinen.. den skal helst være af plastik.. se hvad temperaturen er i dit kabinet og se også hvad den er i rummet du er i..

skriv det herind bagefter.

men til trods for alt dette så husk på at 56grader ikke er for meget
Avatar billede bartz Praktikant
04. september 2005 - 15:35 #18
Hmmm ved sku ikke helt om 56 grader lidt for en AMD, men min Intel har i windows 29 grader og fuld tryk 45 grader.
Avatar billede anders_w Nybegynder
04. september 2005 - 15:36 #19
Jeg havde ikke et plastik men et i metal..
Rummet: 25,5 grader
Under computeren: 29,1 grader..
Avatar billede anders_w Nybegynder
04. september 2005 - 15:39 #20
Inde i computeren: 45 gradeer
Avatar billede kalp Novice
04. september 2005 - 15:41 #21
normal stuetemperatur er ca. 21-23grader så vil ikke sige at det lokale du befinder dig i gør den vilde forskel. Der er lidt varmt under computeren er rimelig varmt i dit kabinettet!

Hvorfor virker speedfan ikke? og hav hele tiden i mente at din temperatur overhovedet ikke er kritisk! din CPU skal udsættes for mange flere grader før den kan risikere at brænde af
Avatar billede anders_w Nybegynder
04. september 2005 - 15:42 #22
Jeg kan ikke skrue op for fanen.. Jeg ved ikke hvordan jeg gør...?
Avatar billede kalp Novice
04. september 2005 - 16:36 #23
ser på det senere hvis ikke du er tilfreds med resultatet:) er på vej ud af døren:)
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. september 2005 - 16:48 #24
Der er en lille sort boks, som følger med køleren, og den styrer blæseren. Du kan regulere hastigheden fra ca. 1300 til godt 2000 omdrejninger på køleren.

Hvis du kører den op på max hastighed, og du anvender kølepasta mellem køleren og CPU'en, så skal din temperatur gerne komme længere ned.

Jeg syntes godt nok, at 45 grader lufttemperatur inde i kabinettet er lige i overkanten. Det er for så vidt spild af penge at investere i en rigtig god køler, hvis luftudskiftningen inde i kabinettet ikke er tilstrækkeligt, som jeg mistænker i dit tilfælde. Den køler så med sin egen varme luft, og det vil bare blive varmere og varmere. Kabinets blæsere er løsningen i det tilfælde, hvor du ikke har tilstrækkelig udskiftning af luften inde i kabinettet.

Hvad har du af kabinets blæsere ud over den der sidder inde i strømforsyningen. ? ?
Avatar billede anders_w Nybegynder
04. september 2005 - 17:57 #25
Jeg har ikke andre end den der sidder i strømforsyningen.. Skal jeg købe en kabinetside med nogle faner??
Avatar billede anders_w Nybegynder
04. september 2005 - 18:02 #26
fordi en af mine venner har lige købt computer der har et hul i kabinetsiden, men han kører med en almindelig AMD-køler og hans CPU er 31 grader..
Men min socket er 754 og hans er 954.. Jeg har hørt socket 654 generalt er meget varmere..?
Avatar billede anders_w Nybegynder
04. september 2005 - 18:03 #27
*754
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. september 2005 - 21:56 #28
Og du har anvendt kølepasta mellem CPU og køleren ? ? ?
Avatar billede anders_w Nybegynder
06. september 2005 - 08:51 #29
ja.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. september 2005 - 10:15 #30
Så mener jeg, at din CPU køler køler det den kan, og løsningen skal findes i en bedre udskiftning af luften i kabinettet.

Når/hvis du monterer flere blæsere, så er det vigtig, at montering i fronten og på siden er, så luften bliver blæset ind i kabinettet, og monteringer bagpå eller i toppen, suger luft ud.
Avatar billede anders_w Nybegynder
09. september 2005 - 14:35 #31
Tak for hjælpen begge to...
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. september 2005 - 16:12 #32
Velbekomme  ;-)