Avatar billede swasper Nybegynder
14. april 2001 - 19:01 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

farve på links

Hvordan indstiller man sin CSS til at vise understregningen på sine links med en anden farve end resten af teksten ?

Den samme effekt som der er på www.bigbrother.dk
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
14. april 2001 - 19:17 #1
ehh....hvor faen ser du den effekt på bigbrother?
Avatar billede -=snoopy=- Nybegynder
14. april 2001 - 19:20 #2
Du laver da bare et simpelt script !!!!!

<style fprolloverstyle>A:hover {color: #FF00FF}
</style>

Avatar billede rfogh Nybegynder
14. april 2001 - 19:53 #3
gizmo>> Avanceret søgning neden under menuen
Avatar billede swasper Nybegynder
14. april 2001 - 20:01 #4
Jeg har selv løst problemet, i kan se resultatet her.

www.zektor3.dk/link
Avatar billede olebole Juniormester
14. april 2001 - 20:15 #5
<ole>
Det er et \'cowboy-hack\', der kun fungerer i NS6...og måske IE5.5...(?)! Jeg sidder med IE5.0 og ser ikke andet en en sort underline ved onmouseover.
/mvh
</bole>
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
14. april 2001 - 20:19 #6
ja, det gør jeg heller ikke.
en sort understreg.
Avatar billede swasper Nybegynder
14. april 2001 - 20:21 #7
er det måske ikke godt nok, det er sgu da vel egentlig også lige godt hvad for en farve man kan se...
Avatar billede olebole Juniormester
14. april 2001 - 20:59 #8
Hvorfor i al verden spørger du så? :D
/mvh
Avatar billede swasper Nybegynder
14. april 2001 - 21:25 #9
Fordi jeg gerne ville lave effekten!
Avatar billede olebole Juniormester
14. april 2001 - 22:09 #10
...ehhhhhhhhh, NÅ...!!! Hvis jeg nu går ud fra, du mener, hvad du skriver i spørgsmålet og din seneste kommentar - og ser bort fra din kommentar 14/04 2001 20:21:57 - så er her en løsning:

<style type=\"text/css\">
.out {
background : url(linkBg.gif) repeat-x bottom;
color:#000000;
text-decoration:none;
}
.over {
background : url(linkBg_over.gif) repeat-x bottom;
color:#000000;
text-decoration:none;
}
</style>

...dit link kommer så til at se sådan ud:

<a class=\"out\" onmouseover=\"this.className=\'over\';\" onmouseout=\"this.className=\'out\';\" href=\"http://www.jubii.dk\">test</a>

Du skal samtidig lave to gif\'er på 1*1 pixel. Den ene - som skal hedde \'linkBg.gif\' - er sort.
Den anden - som skal hedde \'linkBg_over.gif\' - er rød.
Nu vil din understregning af link\'et blive rød ved onmouseover og sort igen ved onmouseout.
/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
14. april 2001 - 22:10 #11
...virker i IE4+ og NS6+ ;)
Avatar billede olebole Juniormester
14. april 2001 - 22:33 #12
Til gengæld laver den totalt fuck-up i NS4.X :(
Prøv derfor denne i stedet. Den fungerer ligeledes i IE4+ og NS6+, men generer ikke NS4.X:

<html>
<head>
<script language=\"JavaScript\">
function initLinks() {
    if (document.getElementById) {
        for (i=0; i<document.getElementsByTagName(\"a\").length; i++) {
            document.getElementsByTagName(\"a\")[i].className = \"out\";
            document.getElementsByTagName(\"a\")[i].onmouseover = doOver;
            document.getElementsByTagName(\"a\")[i].onmouseout = doOut;
        }
    else if (document.all) {
        for (i=0; i<document.links.length; i++) {
            document.links[i].className = \"out\";
            document.links[i].onmouseover = doOver;
            document.links[i].onmouseout = doOut;
        }
function doOver() {
    this.className = \"over\";
}
function doOut() {
    this.className = \"out\";
}
</script>

<style type=\"text/css\">
.out {
    background : url(linkBg.gif) repeat-x bottom;
    color:#000000;
    text-decoration:none;
}
.over {
    background : url(linkBg_over.gif) repeat-x bottom;
    color:#000000;
    text-decoration:none;
}
</style>
</head>

<body onload=\"initLinks();\">

<a href=\"www.jubii.dk</a><br>" target="_blank">http://www.jubii.dk\">www.jubii.dk</a><br>
<a href=\"www.yahoo.dk</a>" target="_blank">http://www.yahoo.dk\">www.yahoo.dk</a>

</body>
</html>

/mvh
Avatar billede engrob Nybegynder
15. april 2001 - 13:49 #13
Der er også en lettere metode, hvis man kan leve med det kun virker i ie 5.5 og måske ns6.0
<html>
<head>
<style type=\"text/css\">
.sjovmedlinks
{
    color: #000000;
    font-size: 12px;
    font-family: Arial;
    font-weight: bold;
}

a:visited
{
    color: #000000;
    font-size: 10px;
    font-family: Arial;
    text-decoration: underline;
}

a
{
    color: #000000;
    font-size: 10px;
    font-family: Arial;
    text-decoration: underline;
}

a:hover
{    color: #84CD53;
    font-size: 10px;
    font-family: Arial;
    text-decoration: underline;
}

a:active
{
    color: #000000;
    font-size:10px;
    font-family: Arial;
    text-decoration: underline;
}
</style>
</head>
<body>
<a href=\"blabla.html\"><span class=\"sjovmedlinks\">Her er linket</span></a>
</body>
</html>
Avatar billede engrob Nybegynder
15. april 2001 - 13:50 #14
Hov det er vel det swasper har gjort. Damn :)
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
15. april 2001 - 14:11 #15
hvorfor ikke bare gøre det på den lette måde:
<style>
:hover    {Color : #000000; Text-Decoration : None underline;}
</style>
Avatar billede olebole Juniormester
15. april 2001 - 14:46 #16
gizmo-gizmo >> Primært fordi vi prøver ikke at skrive rent vrøvl, men derimod bestræber os på at anvise den korrekte syntaks - sekundært fordi vi har læst spørgsmålet :D
/mvh
Avatar billede engrob Nybegynder
15. april 2001 - 14:51 #17
Hehe, der fik du den gizmo.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
15. april 2001 - 15:05 #18
hehe :)
jeg ved ikke hvad du mener ole *S*
Avatar billede parazite Nybegynder
15. april 2001 - 15:08 #19
Ole : He, dit virker altså ikke i min IE5.0 :o)
Avatar billede olebole Juniormester
15. april 2001 - 15:28 #20
gizmo_gizmo >> Selvom type-attributten ikke er påkrævet, rekommenderes den. Det hedder ydermere \'a:hover\', ikke \':hover\'. Det hedder \'color\', ikke \'Color\'. Det hedder \'text-decoration\', ikke \'Text-Decoration\' og så hedder det \'none\', ikke \'None\'. Derudover skal der anføres én af \'none\' og \'underline\', ikke begge.
Det er zq da meget godt gået på tre linier, ikk\'? :)

parazite >> Hmmm...mener du det script, jeg skrev 14/04 2001 22:33:38? Det fungerer upåklageligt hos mig - og det burde det da også, da jeg ikke bruger noget IE5.0 ikke forstår...tværtimod forstår IE4.0 det også. Jeg har ikke testet på Mac, men på min Dell/Pentium3/Win2k/IE5.0 fungerer det fint.
Hvad fungerer ikke - og på hvilken platform?
/mvh
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
15. april 2001 - 15:30 #21
--> olebole.
er det ikke fulstændig ligemeget. Det virker perfekt alligevel
Avatar billede parazite Nybegynder
15. april 2001 - 15:36 #22
Ole : Der er ingen understregning når den loader, og ingen understregning senere. Kører Siemens/PIII/Win98SE/IE5.0. :o)
Avatar billede olebole Juniormester
15. april 2001 - 15:52 #23
gizmo_gizmo >> Helt personligt er jeg fløjtende ligeglad med, hvad du skriver. Jeg synes bare ikke, det er rimeligt at lære andre en så fejlbehæftet kode, når det nu kan skrives rigtigt - udover, at det stadig ikke besvarer spørgsmålet.
Lige nu er du heldig, at browserne retter dine fejl, men snart kommer IE6.0 og ingen ved, om den overholder standarden. Hvis den gør det, har du problemer med din kode - og det vil swasper altså også have. Hvorfor ikke bare skrive det rigtigt?

parazite >> Har du husket de to små gif\'er? Læs evt. slutningen af min kommentar: 14/04 2001 22:09:29.
/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
15. april 2001 - 15:55 #24
...naturligvis er det en helt hypotetisk frygt, at noget som helst produkt fra MS skulle overholde nogen international standard - men det kunne meget vel tænkes at andre browsere vil. F.eks. de browsere, der uden tvivl vil blive udviklet i hobetal til de forskellige håndholdte, der kommer på markedet i denne tid.
/mvh
Avatar billede parazite Nybegynder
15. april 2001 - 15:56 #25
Ole : *G* Kan zq da egentlig meget godt være fejlen! *G*
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
15. april 2001 - 15:58 #26
--> olebolle
Det er faktiskt ikke min kode :)
jeg tog den bare et sted, ik?
Avatar billede olebole Juniormester
15. april 2001 - 17:28 #27
;) - begge to.