Avatar billede triangle Nybegynder
14. april 2001 - 18:36 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

3D går ned men ikke systemet

Dear anybody!
Jeg har brugt helle ugen til at fikse denne problem, men det lykkes mig overhoved ikke.
Jeg har købt ny maskine for ikke så længe siden.

Her er konfiguration:

Aopen HQ8 Full Tower, 300W PSU
AMD Athlon TB 1,2GHz
1x256 MB DDR Ram 266MHz
ASUS A7M266 266MHZ Bundkort – chipset AMD761/VIA VT82C686B PCI
                                                              med Award Bios
ATI Radeon DDR64 AGP grafikkort
SB Live! Platinum 5.1 Lydkort
Promise FastTrack 100 Raid
2x IBM DTLA 7200RPM 30GB HD
Pioneer x16 DVD/CD
Plextor x16 Writer

Her er problem:

Efter instalation af WinME, opdaterede drivere til bundkortet og hardware, ingen andet software, 3D video mode går ned vilkorligt. Spil (Free Space 1, der aldrig har lavet det mindste problem på min gamle maskine, samme OS) og ATI egen Demo, fulstendig umotiveret slukker sig selv efter 1 til 10 inuter, og jeg er tilbage på desktopen. Systemet går ikke ned, men spilet er væk. Jeg kan altid høre skærmen sige ”click” når den skifter fra 2D til 3D og omvendt.
I Win2K gik det fint nogle gange med ATI’s egen Demo. Spilet var OK i nogle minuter, men pludselig gik den ned, og Win2K viste blå skærm med beskeden:
”Unexpected Cernel Mode Trap” After genstart af systemet, kan man spille igen, intil det same sker efter noget styk tid. Nu vil ATI Demo loade, men i øjebliket når den skal starte, så bliver den slukket, og jeg er tilbage til desktopen. Da spillet gik ned første gang, forsvant billeden, og lyden lavede ”loop”.
Ellers, ingen af OS-er giver noget ”ulovlig handlig” eller lignende.
3D bliver bare slukket, og so kan jeg beskafige mig med noget andet. Ingen forøget HD aktivitet, maskinen fungerer helt OK i 2D.

Opsumering:

Jeg har prøvet med 2 OS-er, 2 sæt forskelige drivere, sineste DX, med alle ”Ceritifyed” drivere, kørt tjek på ATI drivere osv. Jeg kan virkelig ikke gøre mere, og mener at det kan være tale om hardware fejl.
Grtafikkort, bundkort, AGP port. ATI deller ikke IRQ med noget som helst, undtaget PCI Steering, som er normalt.

Spørgesmål:
Er det nogen der har ide´om hvad der kan være galt, eller har været udsat for noget lignende? Jeg har selv fikset mange computere, men dette overgår mig. Eftersom har jeg brugt en hel masse penge på selve komputeren, har jeg ikke råd til dyre reparationer osv.
Er der nogen der kan hjælpe mig?

Mvh.
Alex triangle@wanadoo.dk

PS: Modtager meget gerne mails. Mange tak for jeres tid.
Avatar billede ellebaek Nybegynder
14. april 2001 - 18:42 #1
lad vær med at oprette det samme spørgsmål 2 gange ...
Avatar billede pcn Nybegynder
14. april 2001 - 18:43 #2
Spær for brug af irq 9
pcn
Avatar billede triangle Nybegynder
14. april 2001 - 19:00 #3
Hvorfor det?
Avatar billede triangle Nybegynder
14. april 2001 - 19:04 #4
Hvad bruges nieren til.
Gider du at forklare det lidt?
Avatar billede makse Nybegynder
14. april 2001 - 19:24 #5
Avatar billede triangle Nybegynder
14. april 2001 - 20:12 #6
Nogle flere ideer?
Avatar billede makse Nybegynder
14. april 2001 - 21:10 #7
Tag alle udvidelses kort ud, undagen grafikkortet, og prøv igen.
Avatar billede pcn Nybegynder
15. april 2001 - 00:39 #8
IRQ 9 er \" elevator\" int. og bør friholdes..
Husk rækkefølgen er jo 1-2-9-10-11-12-13-14-15-3-4-5-6-7-8 ... Hvor 2&9 er elevator, så hvis 9 her er belastet virker maskinen som beskrevet.
I bios sættes op som om irq 9 er tildelt ISA bus, så omfordeles automatisk, husk her regel 1 & 2 først, der er mange varianter på fejl, dette er kun et eks. på en plagsom hardware variant.
pcn
Avatar billede triangle Nybegynder
15. april 2001 - 11:58 #9
Tak pcn.
Jeg har ikke muligheden for at tjekke dette lige nu, eftersom maskinen er tilbage i butikken.
Men, det siger ud som at jeg kommer til at mangle nogle adresser på denne måde.
På min gamle maskine IRQ9 er optaget af netkortet, og det har aldrig givet mig problemmer.
Kan men løse dete problem (hvis det er den) ved at skifte bundkort eller grafik kort ud?
Jeg laver grafik til daglig og gider ikke noget bovl med selve computeren.
Hvad vil du gøre hvis du var mig?
(det bliver ikke så nemme 240 point, hvad?)
Avatar billede pcn Nybegynder
15. april 2001 - 16:09 #10
Haft gæster......men da du ikke har maskinen...
Jeg kan godt se dit problem og løse det..
Når det er lidt komplext i hardwaren, er der jo en bestemt rækkefølge og regler der skal overholdes. Løsningsrækkefølgen er jo som bekendt:
1 hardware
2 bios setup
3 styre system
4 drivers.
Jeg ser ofte på disse sider rådgivning, der overser elementære tekniske principper. Bevares der er glimrende besvarelser og præcise henvisninget til opgraderinger og patches..men...
Du kommer ikke til at mangle addresser men IRQs, dog er det blevet muligt at bruge shared IRQ, når bare driveren er skrevet til det, hvis det ikke er tilfældet, kaqn det vise sig der INGEN løsning med den for hånden værende hardware  sammensætning, løsning er så at udskifte hardware så der viser sig en løsning. Skrevet så du kan forstå, at det i dag er muligt at samle en computer der \"ALDRIG\" vil komme til at virke ordentlig.
At sende retur til sælgeren er ikke ensbetydende med en løsning, men selvfølgelig en start.
Hvad ville jeg gøre hvis jeg var dig??? Tja.. Eksperten er idêrig, og muligvis kan alt bringes til at spille sammen ved flittigt brug af dette forum..
Konkret1: Søg på spørgsmål pcn (hardware regel 1-2)
Hvis de 2 regler er fremmede for dig, bliver det tunge men ikke umuligt. Har spekuleret på at skrive en 1-2-3 guide i problemløsning INDEN drivers... HARDWARE/software SIDEN/FØR Microsoft.
Konkret2: Kender du dnne linie i autoexec.bat ( ikke ME).. og hvorfor ??, prøv den..:
deltree /y c:\\windows\\temp
md c:\\windows\\temp
Jeg ville i dit sted IKKE bruge windows ME som styresystem men win98_dk2. slut for denne gang.
pcn
Avatar billede vuffe Nybegynder
15. april 2001 - 18:22 #11
prøv at sætte AGP1X
Avatar billede desperado Nybegynder
03. maj 2001 - 11:12 #12
>triangle<

Jeg har mulig vis en løsning !

Det er en ting der løste mit problem på dette felt

Kig i din manual på side 65 ( manual v1.02 )

Video memory cache mode (uc)

sæt den til UC re boot og prøv igen !

( jeg har muligvis brug for din hjælp ) se sp

http://www.eksperten.dk/spm/69679
Avatar billede plexx Nybegynder
11. maj 2001 - 23:37 #13
Jeg havde også nogle problemer med mit Radeon kort det løste jeg på følgende måde:
Gå ind i skærmindstillinger vælg derefter Instillinger - Advanced - performance
Check nu at Hardware acceleration er sat til Fuld
Det kan måske hjælpe på dit problem