Avatar billede razzia83 Nybegynder
02. september 2005 - 19:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer med promise ide controller efter nyt bundkort

Jeg har netop købt mig et nyt bundkort (DFI Lanparty Ultra-d), CPU (Athlon64 3200+) og 2 stk. A-data Vitesta 512 mb ddr500 ramblokke.

Det har jeg netop installeret i min maskine. Maskinen kører fint, indtil jeg sætter min ekstra IDE controller i maskinen. Det skal lige siges, at jeg kun har skiftet bundkort, ram og cpu. Resten er taget fra min gamle maskine.

Jeg har installeret Windows XP pro. Da jeg så sætter min Promise Ultra100 TX2/133 i maskinen og slutter 2 harddiske til, ligesom jeg havde før i tiden, så kan windows ikke starte. Bios loader og jeg kan se load menuen fra IDE controlleren og den finder også mine 2 harddiske. Derefter burde windows xp loade, men der er blot en sort skærm.

Piller jeg de 2 harddiske ud, så starter windows fint og finder IDE controlleren og jeg installerer driverne til den.

Jeg har prøvet med kun en enkelt harddisk og har også flyttet IDE controlleren i en anden pci port. Intet af det virker.

Nogen der kan hjælpe? Jeg er efterhånden ved, at være desperat, da jeg har 340 gb data liggende på de diske. :)
Avatar billede boxer Nybegynder
02. september 2005 - 21:15 #1
Du lyder til at have styr på det, så dette er måske et dumt spørgsmål:
Sidder jumperne korrekt på harddiskene?
Avatar billede razzia83 Nybegynder
02. september 2005 - 21:18 #2
Ja, det er blandt de første ting jeg tjekkede.. :)
Avatar billede a1a1 Novice
02. september 2005 - 21:42 #3
det er forståligt at windows ikke vil boote, den ved jo IKKE noget om din ide controler.
Når man installerer windows kan man vælge at installere "tredje parts drivere" mv., din ide controller er en ny enhed (windows skriver tryk f6 hvis du vil installere en scsi disk eller andre ting), og der skal du installere din controller driver...
Jeg ved ikke hvordan du kan ændre det nu, men det er sikkert muligt.

;o)
Avatar billede razzia83 Nybegynder
02. september 2005 - 21:49 #4
Det har jeg nu aldrig brugt, fordi Windows ikke vil kendes ved den diskette jeg fik til IDE controleren. Idag har jeg slet ikke noget floppydrev, så nu bliver det svært. :)
Avatar billede razzia83 Nybegynder
02. september 2005 - 22:57 #5
Jeg har fundet en løsning, omend det ikke er den bedste. Jeg har smidt begge harddiske på den onboard ide controller, og sat min dvdbrænder på min Promise IDE controller. Så virker det af en eller grund. Fremover holder jeg mig til sata diske. :)
Avatar billede razzia83 Nybegynder
02. september 2005 - 22:58 #6
Hvordan lukker jeg dette spørgsmål ?
Avatar billede boxer Nybegynder
02. september 2005 - 23:58 #7
Når man selv finder en løsning, smider man selv et svar og accepterer det.
Har man fået hjælp men ingen svar, beder man vedkommende om at smide et svar.
Navnet skal derefter markeres med musen (navnet bliver blåt). Så trykker man bare på accepter. Så er spørgsmålet lukket :o)
Avatar billede razzia83 Nybegynder
03. september 2005 - 13:53 #8
ok, cool nok.. :)
Avatar billede frederikshavn Nybegynder
07. september 2005 - 16:36 #9
havde selv samme problem med min promise controller,det viste sig at det var mine 2 hd(samsung),der ikke ville køre på controlleren,købte 2stk maxtor istedet.op vupti så kørte det bare