Avatar billede badguy Nybegynder
26. april 1999 - 00:00 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

HJÆÆÆLP MIG!!! CIH-virus, Genskabning af BIOS og af mine data på HD.

Hej

jeg har 3 computere.

i går aftes lidt over 12 da jeg sad ved min computer gik den pludselig i sort og ville ikke genstarte da jeg resettede den. der kom simpelthen ikke noget på skærmen, og her i dag har jeg så prøvet at pille alt ud af den, og skifte rundt på skærmkort, RAM moduler osv. uden held... Mit motherboard er Aopen AX6BC, og jeg har en ide om at der er tale om en CIH virus, som jeg mener skulle bryde ud den 26. april, hvilket er i dag. Kan det virkelig passe at virusen har slettet min flash BIOS? Er det noget som normalt hører under garantien? Skal der nyt MB i eller kan jeg nøjes med at få en ny BIOS chip? (den sidder i egen sokkel).

Det andet var dataene på HD'en.

Da jeg tændte en af de andre computere her til morgen, sagde den noget i retning af at den den skulle have en gyldig boot disk osv. Jeg startede den fra en diskette og opdagede til min rædsel at den hverken kunne finde C eller  D drevet. I fdisk sagde den at der ikke var defineret nogen partitioner. (det skal lige siges at denne her computer har stået tændt hele natten og gik ned med det samme da jeg begyndte at bruge den.)

Jeg prøvede så at tage harddisken fra den første computer (den som var helt død) og sætte i den sidste computer som stadig virkede (jeg satte datoen frem for at undgå cih angreb), og der opdagede jeg at ALT HVAD JEG HAVDE DOWNLOADET DET SIDSTE ÅR OG ALT HVAD JEG HAVDE LAVET AF HTML OG GRAFIK DET SIDSTE ½ ÅR VAR VÆK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

der er tale om adskillige plus 150 mp3 filer og 1,5 gigabyte data som jeg har downloadet, det var mange 100 timers arbejde, mails, og billeder som jeg ikke kan få skaffet igen...

er der nogen som ved om jeg på nogen måde kan få genskabt harddisken? jeg har en ide om at det eneste der er sket er at partitionstabellen er slettet af CIH, og at selve dataene stadig ligger der, så hvem ved om jeg kan gøre det???? please svar!
Avatar billede badguy Nybegynder
26. april 1999 - 17:27 #1
jeg er villig til at give mange flere point hvis bare jeg får mine data igen
Avatar billede cybles Nybegynder
26. april 1999 - 17:30 #2
Kom dine hardiske over i en ny pc'er som er ren, start den maskine fra en ren boot diskette, fjern virusen.

Med hendsyn til din bios er det noget være, kan du slette den og lave en ny ? du skal være lidt hardcore for gør du det forkert er din bios gået til de evige bios jagtmarker....held og lykke med det...
Avatar billede cybles Nybegynder
26. april 1999 - 17:33 #3
Jeg har haft samme problem med en virus der ligner din meget og der er kun denne fremgangs måde, og sørg nu for at den maskine du benytter til at rense drev med er ren. Har du ikke fået en bios opdaterings diskette med til dine motherboard ? ellers find dem på nettet.
Avatar billede badguy Nybegynder
26. april 1999 - 17:56 #4
mit største problem lige nu er at få mine data igen...

jeg har prøvet at sætte harddisken over i den her computer men den siger bare at der ikke er defineret nogen partitioner.

det med biosen er også lidt svært da jeg ikke kan få maskinen til at starte op, altså motherboardet er helt dødt. det eneste jeg kan er at tænde og slukke maskinen på power knappen og se at cd-rom drevet blinker når jeg trykker reset.

den som kommer med hjælp til at genskabe alle mine data igen kan få alle mine point hvis det er nødvendigt... i dont care...

i må meget gerne adde mig på ICQ#3678185
Avatar billede cybles Nybegynder
26. april 1999 - 18:01 #5
Med hensynd til din bios har du forsøgt reset på motherboardet ?
Avatar billede badguy Nybegynder
26. april 1999 - 18:03 #6
nej hvordan gør jeg det?
Avatar billede cybles Nybegynder
26. april 1999 - 18:05 #7
Du kan finde en vejledning i hvordan du resseter dit motherboard i din mother boards manuel. Normalt skal du kigge efter jumper som hedder 1-3 den står normalt på 1-2 eller 2-3 stil den modsat, start maskinen, sluk maskinen stil den tilbage til oprindelige og start så maskinen igen ( eget ansvar da jeg ikke kender noget til dit motherboard) disse jumper sidder normalt der hvor du stikker dit keyboard til dit motherboard.
Avatar billede badguy Nybegynder
26. april 1999 - 18:09 #8
ok tak. men det va det mindste af det, for mine data er stadig væk :-(
Avatar billede cybles Nybegynder
26. april 1999 - 18:09 #9
Med hensyn til din hardisk, du skal kunne få adgang til dine data fra en ren computer, lad for guds skyld være med at begynde at lave en ny partion på den, dette bør du først gøre som sidste udvej.....hvordan slå du den virus ramte hardisk til din computer ? som master eller slave ?
Avatar billede cybles Nybegynder
26. april 1999 - 18:11 #10
Prøv at sætte den til som slave og se så om ikke du kan få adgang til dine data. Lad være med at aktivere noget på den ramte disk endnu, da du jo kan komme til at smidte den raske computer.
Avatar billede badguy Nybegynder
26. april 1999 - 18:47 #11
jeg satte den som master og startede fra en diskette...

der sagde den at drev C og D og E ikke eksisterede, og fdisk sagde at jeg ikke havde nogle partitioner
Avatar billede badguy Nybegynder
26. april 1999 - 18:49 #12
jeg har prøvet det med jumper og clear C-mos

men det hjælper ikke, den er stadig død og jeg har ladet mig fortælle at det vil være billigere at købe et nyt MB. end at få en ny bios chip
Avatar billede cybles Nybegynder
26. april 1999 - 18:59 #13
Hvis du giver på og vil købe et nyt motherboard kan du ligeså godt forsøge dig med at brænde en ny bios, dette kan du gøre med den diskette der fulgte med dit motherboard da du fik din pc'er.
Avatar billede bug Nybegynder
26. april 1999 - 19:04 #14
Der er et værktøj - der hedder HDMechanic - det kan næsten alt med døde diske - prøv det - søg på HDMechanic - det koster heller ikke alverden. Ellers kan man vi ravenholm software - vist nok - få sendt sine diske til england hvor de kan genskabe dine data - men det er DYRT! Meget DYRT.

/Bug\
Avatar billede jumper Nybegynder
26. april 1999 - 19:18 #15

Når bios'en er slettet ved hjælp af en CIH-lignende virus, er der ingen vej udenom. Så skal du enten have ny Bios-chip eller nyt motherboard. Nedtur...

Hvad angår harddisken:
Har du nogle tal liggende over dine forrige partitioner? Jeg tænker på tal som startsector, slutsector, clustersize, osv..

Hvis du har det, er mit råd at starte den medfølgende fdisk til Lnux. Linux er gratis, og hvis du abonnerer på Alt Om DATA, har du sikkert allerede en Linux-cd. Du kan botte direkte fra denne cd (RedHat 5.2, fra AOD), lade installationsprogrammet køre indtil man definerer partitioner, og så vælge fdisk.

Der smider du så alle dine tal fra før ind.

Det er selvfølgelig tilrådeligt FØRST at lave en rå kopi af din hd, ev.t gennem et image. Smid en ekstra hd i din maskine, der er større end den første, og læs alle dataene fra din første, ødelagte hd, over som en rå image fil. Dette kan du også gøre med Linux.

Hvis der så går noget galt, smider du bare din image fil tilbage, og hd'en virker igen (selvf. stadig med fejlene på)

/Thor
Avatar billede admin Novice
26. april 1999 - 19:31 #16
Du bedes kun oprette spørgsmålet 1 gang.  :)
Avatar billede badguy Nybegynder
26. april 1999 - 19:32 #17
det er lidt svært når det er en 7.5 GB HD og jeg ikke lige ligger inde med så mange af den slags...

men jeg tror heller ikke jeg har tallene for sectors osv.

jeg kan huske at drev C var på 4 GB, D var på 2 GB og E var på resten = ca. 800 MB
Avatar billede badguy Nybegynder
26. april 1999 - 19:33 #18
ADMIN>> det er fordi at det kunne være at der var nogen som ikke kiggede i denne kategori men kiggede i andre kategorier
Avatar billede badguy Nybegynder
26. april 1999 - 21:32 #19
jumper>>

hvordan gør jeg så nu?
Avatar billede renny Nybegynder
27. april 1999 - 08:08 #20
med hensyn til harddisk skulle du prøve med  fdisk /mbr da det genopretter bootsectorene
Avatar billede badguy Nybegynder
27. april 1999 - 13:19 #21
renny>> ja men er jeg så sikker på at få mine data tilbage i god behold?
Avatar billede badguy Nybegynder
27. april 1999 - 18:13 #22
jumper>> du snakkede om at jeg kunne oprette nogle partitioner med samme størrelse som de gamle og derved få det igen...

forklar venligst nærmere please

PS. den ene computer har en 2.5GB HD som er delt 50/50

på min egen er det en 7.5GB HD som er delt i 4GB, 2GB og så resten = 800 MB

De kører begge FAT32

renny>> det du sagde med MBR, forklar please lidt mere
Avatar billede yebzqey Nybegynder
27. april 1999 - 20:43 #23
Prøv at genskabe de oprindelige partitioner på harddisken i FDisk. Har ham ole ikke en EPROM brænder? Så kan han jo redde din BIOS!
Avatar billede tomboz Nybegynder
28. april 1999 - 18:27 #24
Jeg kender godt denne Win95.CIH virus, du har fået den fra Frozen august!

Virusen sletter din BIOS (overskriver den med tilfældig data) og det samme ske med din HDD, du kan ikke på nogen måde få noget data tilbage fra den, da ALT er væk, overskrevet med tilfældige 0 og 1 taller. Normalt KAN man få noget tilbage, men ikke i denne sitoation, for hele harddisken indeholder noget, bare ikke noget der er noget værd. Så du må skaffe alt sammen igen på en anden måde. Med hensyn til BIOSen skal du have en ny, den gamle er ubrugelig, og jeg tror IKKE der er garanti på den, når det er en virus der ødelægger den.
Avatar billede west Nybegynder
28. april 1999 - 22:40 #25
Hej, noget tyder på at du er ramt af denne virus: (udpluk fra get2net´s nyheder)

Tjernobyl-virus truer

26-04-1999 - Thomas S. Bentsen

"Tjernobyl" har sit navn, fordi den slår til på årsdagen for atomkatastrofen.

Fremtrædende edb-eksperter over hele verden har i løbet af de seneste dage advaret kraftigt mod en edb-virus, der går under navnet Tjernobyl.
Tjernobyl-virusen slår til mandag den 26. april præcis på 13 årsdagen for reaktornedbruddet i den russiske by Tjernobyl. Den blev første gang konstateret på Taiwan i juni 1998 og i Asien er den stadig langt mere almindelig end i USA og Europa.

Virusen findes i flere varianter, der rammer på andre tidspunkter end Tjernobyl -årsdagen. Den kendes også under navnene CIH eller "Spacefiller". Sidstnævnte er nok den mest sigende betegnelse i forhold til, hvordan virusen virker. Den fylder nemlig harddisken med information indtil den bryder sammen og slettes, eller den påvirker computerens BIOS-system, så den ikke kan startes op igen. I værste fald kan et virusangreb således betyde, at computeren bliver ladt tilbage fuldstændig ubrugelig.

Virusen spredes gennem downloading fra Internettet, vedhæng til elektronisk post eller gennem piratkopierede CD-rom-programmer. Den er absolut umulig at se medmindre computeren scannes med et anti-virusprogram, og den regnes derfor blandt de farligste edb-vira i dag.

Det er kun brugere af Windows 95 og 98, der rammes. Det vil sige at alle dem, som bruger DOS, Windows 3.x, Windows NT eller Macintosh, ikke er i farezonen.

Læs mere om "Tjernobyl"-virusen på adressen: www.cert.org

Eller få antivirushjælp på adressen: www.nai.com

ingen kendte løsninger på problemet
west
Avatar billede nick Nybegynder
29. april 1999 - 19:51 #26
Hej Badguy!!

Hvis det er CIH virusen du har haft er det ikke noget at gøre ved dit software tab....det eneste der er at gøre er at reinstallere alt software.
Avatar billede icqangels Nybegynder
03. maj 1999 - 05:53 #27
Hej,

Du kan desværre ikke bare uden videre genskabe din Bios, og nej jeg tvivler på at vira angreb går under garantien, MEN!!! hvis du nu tier stille bare indlever din computer og sig skidtet ikke virker mere, så er chancen meget lille for at din forhandler opdager at det var virus.

Genskabe dine data kan du gøre ved at sætte din hardisk(e) i en anden computer, boote på en virusfri diskette og fjerne virussen med CIH cleaner,
det var alt for nu og hvis du ikke har cleaneren kan du skrive på support@icqangels.dk så sender vi den via E-mail.

Med Venlig Hilsen

B. Larsen
icqangels.dk
Avatar billede csh Nybegynder
03. maj 1999 - 16:18 #28
Jeg kender til et program ved navn Tiramisu som kan gendanne ødelagte data, altså diske som er "flashet", overskrevet, formateret, fdisk'et etc.
den gendanner derved dataene i en oversigt i hukommelsen hvorved man derfra kan pille de data ud man nu vil have. Altså med det resultat at den udfra oversigten finder dataene på harddisken og lægger dem ud igen. Men om der er har været succes med dette program ved jeg ikke
Avatar billede csh Nybegynder
03. maj 1999 - 16:19 #29
ang. dit AX6BC er der ikke andet at gøre end at pille chip'en af (med mindre den sidder i en af de nye små chips) - og smide den i en eeprom brænder og flashe den på dem måde eller sende boardet indtil rep.
Avatar billede dreamer Nybegynder
04. maj 1999 - 08:14 #30
http://reference.sol.dk/dk/gateway/showbesked.cgi?artid=925795621&template=comon

Prøv at læse det her, jeg ved ikke om det er noget, men det er da værd at kigge nærmere på.
Avatar billede badguy Nybegynder
13. maj 1999 - 22:56 #31
ADMIN>> kan du ikke lave et eller andet så jeg får pointene igen?

jeg har selv fundet ud af det meste...

BIOS: Man kan få lavet en ny BIOS chip hos http://www.optiuse.dk

Harddisk: Man kan køre Norton Diskdoctor og redde alle data, undtagen dem på første partition, da den jo har fået overskrevet fat'en. Diskdoctor går bare ind og opretter de partitioner som tidligere eksisterede, og så kan man bruge dem som før.

så det er kun data på drev C som er blevet tabt.
Avatar billede elsa Nybegynder
14. maj 1999 - 23:37 #32
Hvis du havde pengene til det, så kunne du jo have ringet til ibas. De kan lave din computer igen, men det koster fra ca. 20.000,- hvis din partion er væk. Du kan kigge på deres hjemmeside for sjov.
Den er http://www.ibas.dk
De kunne helt sikkert have lavet den for dig!!!
Avatar billede roscoe Nybegynder
15. maj 1999 - 10:43 #33
Dine data ER væk. Partionen er simpelthen slettet. Hvis du har mere end 1 HD i din PC kan jeg trøste dig med at det kun er C: pationen der slettet...havde den også selv. brug programmet F-DISK fra win98 cd'en eller disketten. opret ny primær partion og formater den så.  Din Bios er IKKE blevet ødelagt!
Avatar billede elsa Nybegynder
15. maj 1999 - 11:24 #34
Hvis I kiggede på ibas hjemmeside, så kunne I læse en artikel om hvordan de har lavet komputere med den virus. Og det lykkedes også at hente deres data.
HA!!
Avatar billede frodo Nybegynder
21. maj 1999 - 11:32 #35
Citat fra ComOn:
Programmet MRECOVER, der reparerer harddiske, som har fået deres indhold beskadiget af Tjernobyl-virusen, kan nu hentes gratis fra nettet på adressen http://members.xoom.com/monirdomain. Det er udviklet af Monirul Islam Sharif, en 21-årig student på universitet i Dhaka, Bangladesh. MRECOVER 1.7 fylder kun 45.2 KB og kan i mange tilfælde fuldstændig genskabe indholdet på harddisken. Det fungerer dog ikke, hvis man allerede har formateret partionen eller forsøgt at reparere den med et andet værktøj.

Det skulle efter sigende også kunne genskabe den første partition, hvis du ikke har leget for meget med den.
Avatar billede badguy Nybegynder
22. maj 1999 - 04:12 #36
frodo>> tak, men jeg HAR altså rodet med min HD... det er ret sent at den kommer ud... det skulle den nok have været allerede før d.26.

det lyder dog lidt mystisk at den kan lave HELE drev C, da den 1. MB jo er blevet overskrevet helt...

roscoe>> JO MIN BIOS ER SGU BLEVET SMADRET!!! (jeg har fået en ny nu)
Avatar billede martinhps Nybegynder
26. maj 1999 - 14:33 #37
nulstil din bios
Avatar billede pgj35 Nybegynder
27. maj 1999 - 13:23 #38
Det eneste rigtige at gøre er som Martinhps siger, at nustille din bios.
Avatar billede mukke Nybegynder
02. juni 1999 - 11:31 #39
Jeg ved godt at det er lige meget nu, men jeg synes alligevel lige jeg vil tilføje lidt...

Afhængig af hvor nyt dit motherboard er og hvilken bios du har, er det ikke helt umuligt at den kan genskabes.

På de fleste nye computere er der en såkaldt failsafe backup i biosen der gør, at hvis resten fejler (hvilket er tilfældet med CiH), vil computeren boote fra A-drevet. Skærmen VIL IKKE VISE NOGET, medmindre du har et isa-skærmkort. Når computeren booter vil den udføre autoexec.bat.
Jeg mener IKKE AT KEYBOARDET VIL VÆRE AKTIVT, så det der vil skulle bruges er en fuldt automatiseret diskette der flasher biosen.

På nogle system vil det være nødvendigt at lege med et par jumpere.
At "nulstille" bios - ligesom hvis man glemmer password'et :) - vil IKKE VÆRE NOK. Det nulstiller kun dataene - ikke selve programkoden i bios.

Med venlig hilsen

Thomas Turn Jensen
Avatar billede badguy Nybegynder
04. juni 1999 - 04:06 #40
jeg har prøvet alle de ting i skriver men jeg købte en ny chip hos www.optiuse.dk