Avatar billede fru_t Nybegynder
01. september 2005 - 15:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Distorte og tweene bitmap

Hej

Jeg har et problem, når jeg har distortet og tweenet en bitmap.

Bitmap-billedet er et træpanel (fra fireworks), og det giver et underligt pump, når det hopper på plads. Det er lidt svært at forklare, derfor har jeg lagt filen ud her. (Tryk på de bittesmå-pile, så vil panelet rulle - kun pilen til højre virker)
http://www.rikkeogniels.dk/test2.html

Fla-filen ligger også her http://www.rikkeogniels.dk/test2.fla
Jeg ved ikke, om man kan hente den derfra, ellers vil jeg gerne maile den.

/fru_t
Avatar billede kochen Nybegynder
01. september 2005 - 18:06 #1
Hej fru t. Har kigget på din fil, og som jeg kan se problemet, så er det at når shape tweener så selve bitmappen du starter med en anden end den du slutter med. Lyder det åndsvagt;-) De 2 billeder som du har ser næsten ens ud, men de er aligevel forskudt med omkring 10 pixels i forhold til hinanden. Når du så tweener fra et stadie til et andet går det sådan set meget fint, for man ser panelet rulle rundt, men til slut når det er færdigt med at rulle ( tweene ) fra bitmap 1 til bitmap 2, hopper flashen tilbage til bitmap 1 igen. Og når bitmap 1 og 2 ikke er ens, men forskudt i forhold til hinanden så ser det hele ud til at hoppe. Jeg ved det lyder kryptisk:( Mit forslag..... arhh ok, jeg laver lige en fil til dig, sådan som jeg ville gøre det.
Avatar billede kochen Nybegynder
01. september 2005 - 18:25 #2
Im back... har lavet en ny fil til dig, som bruger masking istedet for shape tweens.... har simpelthen brugt dine bitmaps som maske over et nyt billede, derved sikrer jeg at det altid er det samme billede der ligger bagved, og det kan derfor ikke "hoppe". jeg har desuden sat frameraten på flashen op til 24 istedet for 12, det giver et mere "glidende" billed. Du kan hente filen her.

http://www.grosander.com/test3.zip

Håber du kan bruge det til noget.

Kochen
Avatar billede fru_t Nybegynder
01. september 2005 - 21:14 #3
Tusind tak for dit svar på, hvorfor det er galt med min flash-fil - og ikke mindst for forslaget til, hvordan jeg ellers kan gøre. Super!! Fedt!
Avatar billede fru_t Nybegynder
03. september 2005 - 10:30 #4
Så er jeg røget ind i nye problemer - som du måske hurtigt kan hjælpe med. (Ellers må jeg lige oprette et nyt spørgsmål)

Jeg har bibeholdt min egen idé med panelernes bevægelse (ikke maske). Men nu har jeg så forsøgt at gøre sådan, at panelerne er ens. Indtil videre er jeg kun nået til panelet i midten, men det laver en underlig krummelure-bevægelse, når den skal tweene. Hvordan fortæller jeg den, hvordan den skal bevæge sig?

Se swf-filen her: http://rikkeogniels.dk/test4.html
Og hvis du får brug for fla-filen findes den her: http://rikkeogniels.dk/test4.fla (igen kun hvis den kan hentes herfra - det fandt jeg vist aldrig ud af).

/fru_t