Avatar billede tidsrejse-frede Nybegynder
01. september 2005 - 00:53 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

DVD-R virker ikke på andre drev end brænderen!

Hej!
Jeg har brændt nogle DVD'er hvor de ganske simpelt ikke kan afspilles i andre drev end i brænderen! Det er DVD-R skiver og jeg har både prøvet at få dem til at virke ved at slå finalize til, og fra...

Nogen idéer til hvorfor mine skiver ikke kan læses på andre maskiner?

- Tidsrejse-Frede
Avatar billede sardinen Nybegynder
01. september 2005 - 00:56 #1
Hvordan brænder du dem? Er det film?
Her er en guide på, hvordan du brænder DVD-film.
http://www.abmedia.dk/video/nero/neros.htm
Avatar billede screem_brille Novice
01. september 2005 - 00:57 #2
en fejljusteret brænder, således det kun er den selv der kan aflæse dem (samme fænomen som en slidt video f.eks, den vil gerne optage og afspille egen bånd fint men låne bånd er der sne på, samt sne på optagede bånd afspillet på andre maskiner).
Avatar billede christoffero Nybegynder
01. september 2005 - 08:54 #3
Hvad program brænder du med? En del dvd thoaster programmer er som standart stilt til ikke at "Finalize DVD" dvs. den ikke lukker DVDen, altså kan du brænde på den igen senere, dette gør også at du kun kan aflæse den i en brænder :)
Avatar billede christoffero Nybegynder
01. september 2005 - 08:54 #4
Laver det lige til et svar ;) - Mener faktisk kun den kan læses i den brænder den er lavet i hvis den ikke er finalized, men er ikke sikker. :)
Avatar billede sardinen Nybegynder
01. september 2005 - 08:58 #5
christoffero, han siger jo netop, at han har prøvet begge dele: "...og jeg har både prøvet at få dem til at virke ved at slå finalize til, og fra..." Derfor tror jeg mere, det er måden, han har brændt på, der ikke har været helt rigtig. :-)
Avatar billede tidsrejse-frede Nybegynder
01. september 2005 - 12:06 #6
Jeg bruger nero, og jeg brænder primært data-DVD'er, men de kan sagtens læses i min comp, men i fx. min blærbare maskine (som har DVD-drev) vil den ikke lade sig læse...
Men det er også i helt almindelig DVD'afspillere det går galt, hvis det en sjælden gang handler om en film...

Overvejer lidt at købe en ny brænder... Jeg har desværre erfaring for at brændere generelt dør hurtigt... (er på min 4. eller 5. brænder siden år 2000)
Avatar billede tidsrejse-frede Nybegynder
01. september 2005 - 12:06 #7
...men jeg gider ikke købt en ny hvis det hellerej virker!! :D
Avatar billede screem_brille Novice
02. september 2005 - 14:10 #8
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 02:29 #9
kunne man forvente noget feedback ?
Avatar billede tidsrejse-frede Nybegynder
21. september 2005 - 02:38 #10
Well... Det løste ikke problemet... Desuden, har brænderen somme tider intet imod film, mens data-CD'er er udelukket!
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 02:41 #11
og hvad har du så prøvet ? (har du købt en ny brænder og den ikek vil læse de gamle skriver er det præcis hvad man man forvente , da de er brændt på den fejl justerede brænder, og derfor ikke kan læses af den nye, hvorimod DVD film er trykte og derved læsbare.)
Avatar billede tidsrejse-frede Nybegynder
21. september 2005 - 02:45 #12
Jeg har jo oplevet at skiver virker på andre en sjælden gang, så det udelukker netop en fejljusteret brænder, men ikke hvilke omstændigheder skiverne virker under...
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 02:49 #13
nej det gør det netop ikke, men hvad ved jeg om det (har kun udskiftet nok 600-800 laser enheder i cd afspillere, cd brændere, og minidisk, netop pga de symptomer du beskriver (her var der dog tale om lyd, men der er ingen forskel på de 2 ting rent teknisk)
Avatar billede tidsrejse-frede Nybegynder
21. september 2005 - 02:53 #14
Okay, det lyder som du selv skriver grangiveligt som om du ved hvad du taler om - så jeg  er sikker på at du kan besvare følgende spørgsmål:
Hvordan kan det så være at nero ikke kan brænde data-DVD'er, men at et andet program hvis navn jeg i skriven stund ikke kan huske, har evnen til at brænde film-dvd'er helt uden problemer?!
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 02:59 #15
kan skyldes din nuværende brænder ikke er ordenligt understøttet i nero, er ASPI installeret ?, hvilken version af Nero benytter du ? hvad siger Nero når du forsøger at brænde en DVD film ? hvad siger program 2 når du brænder en data DVD ?
Avatar billede tidsrejse-frede Nybegynder
21. september 2005 - 03:03 #16
ah, løsningsforslag! Fedt! Tak! :)
Jeg kan ikke umiddelbart besvare dine spørgsmål lige nu, men jeg undersøger naturligvis sagen i morgen, og vender tilbage i morgen når jeg er frisk... :)
Avatar billede tidsrejse-frede Nybegynder
21. september 2005 - 18:31 #17
Jeg ved ikke om brænderen er ordenligt understøttet af Nero, men jf. InfoTool kan den både læse og skrive DVD-R og DVD+R. ASPI er ikke installeret, jeg kører Nero Burning Rom  6, Nero siger ingen ting når diske er brændt, og lader som om alt er godt... Diskene kan læses i brænderen den er lavet i, samt min 2. stationæres DVD-læser, men derimod ikke i min bærbares DVD-læser... Program 2 har jeg kun brugt til film, og der virker disken fint, og programmet bekræfter at brændingen er gået efter planen...
Avatar billede tidsrejse-frede Nybegynder
21. september 2005 - 18:36 #18
Hvad jeg ikke lige fik med var at System ASPI ikke er installeret, men at Nero ASPI er installeret og kører som det skal..
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 19:44 #19
nero indeholder da ikke ASPI ? (det henter man fra adaptec (normalt)), prøv at brænd i laveste hastighed, og med andre skriver, kan nemt være et kompabilitets problem mellem de forskellige drev.
Avatar billede tidsrejse-frede Nybegynder
21. september 2005 - 20:12 #20
Med InfoTools, i Nero kan man se om det er installeret... ;)
Okay! :) Det skal jeg huske til næste gang... Læg et svar, så får du dine points..
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 21:24 #21
det kommer her ;) (adaptec har ligeledes et værktøj der medfølger når man henter ASPI så man kan se versions nummer på de forskellige ting)
Avatar billede tidsrejse-frede Nybegynder
21. september 2005 - 21:26 #22
oh, okay!! Smart!! :) Det skal jeg huske...
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 21:33 #23
takker for point ;)