Avatar billede intercode Nybegynder
31. august 2005 - 13:15 Der er 10 kommentarer

udskrift på 10*15

hej gutter.

jeg har et stort problem som i måske kan hjælpe mig med.

jeg har et HP digital camera, en HP photosmart 7960 printer.
begge virker fint...

nu har jeg taget en røvfuld billeder, og vil jo gerne have dem printet ud.

i udskrift instillingerne, vælger jeg 10*15 med afrivnings ramme, da det er det papir jeg bruger.

men ak, når jeg pinter det ud, fylder det ikke hele papiret. og det er trykket en smule sammen.

nogle der kan gi mig en løsning, så jeg kan få det printet perfekt ud ? jeg er jo ikke interesseret i det er pressen sammen og ikke fylde det hele.
jeg ønsker det skal ligne dem fra fotohandleren

1000 tak !
Avatar billede re-flex Nybegynder
31. august 2005 - 21:32 #1
Dette er fordi a dit kamera højst angiveligt tager billeder i 3:4 format. Dette svarer til computerskærmsopløsninger, såsom 1600x1200.

10x15cm svare til at tage billeder i 2:3 format, som almindelige 35MM eller digitale SLR kameraer gør. Du kan ikke få billedet til at fylde hele papiret uden du bliver nødt til at beskære det. Enten skal du eller også vil printeren/computeren automatisk beskære det. Medmindre du cropper et udsnit af et billede til 2:3 format.
Avatar billede old-faithful Praktikant
31. august 2005 - 21:34 #2
Ja, som han siger...

Det digitale filmformat er i størrelsesforholdet 3:4, mens standard filmfremkaldelsesformat (dvs. 35 mm film fx) er 2:3. Derfor skal billedet beskæres, hvis det skal passe da formaterne ikke er ens.
Avatar billede intercode Nybegynder
31. august 2005 - 21:35 #3
Hej tak for svaret.
ja men det lyder da helt ude i hapen.
dvs. at alle med et HP camera ikke kan udskrive deres billeder uden brug af et avancered foto program ?

og hva hvis jeg sender lortet til fotohandleren ? bliver det lige så crappy ?
Avatar billede re-flex Nybegynder
31. august 2005 - 22:05 #4
Det vil ikke bliver dårrligt hvis du sender det til fotohandleren, sålænge opløsning og DPI er i orden. Men du vil stadig få de hvis kanter, medmindre fotoforhandleren beskære dem/skære de hvide kanter af.
Avatar billede intercode Nybegynder
31. august 2005 - 22:08 #5
hmmm
det lydder skummelt.
hva gør alle andre med et digital camera ?
de har vel for pokker de samme problemer så ?
Avatar billede intercode Nybegynder
31. august 2005 - 22:14 #6
men findes der ikke et program som automatisk tilpasser det til 10^15 ?
så det er lige til at printe ud...

jeg syntes det er underligt, at jeg er den eneste med det problem. har aldrig hørt om det før...
Avatar billede old-faithful Praktikant
31. august 2005 - 22:19 #7
Sådan er det! Digitalkameraer tager for det meste i et andet format end det normal 2:3 forhold.

Du kan bruge et program som IrfanView til at beskære, men fremkaldelsesservicen har ofte en lignende mulighed.

IrfanView er gratis og kan hentes på www.irfanview.com. Det har i øvrigt flere andre gode funktioner som skarphed/uskarphed og farvebalance.
Avatar billede old-faithful Praktikant
31. august 2005 - 22:20 #8
Du kan selvfølgelig også købe dig et DSLR som Nikon D50 der tager i 2:3 forholdet som standard...
Avatar billede intercode Nybegynder
31. august 2005 - 22:21 #9
jeg skal sq ik købe noget. jeg skal bare ha fat i HP og få mine penge retur. så er det slut med deres lorte produkter... så tager jeg det analoge frem igen,...
Avatar billede old-faithful Praktikant
31. august 2005 - 22:24 #10
Du bestemmer selvfølgelig selv, men 3:4 forholdet er standard for digitalkameraer og ikke kun HPs lortekameraer.

Desuden giver digital dig mulighed for selv at vælge/fravælge billeder, samt justere en masse ved billedet, som du ikke kan med analoge apparater.

Valget er selvfølgelig dit...