Avatar billede superloon Nybegynder
30. august 2005 - 19:24 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

hvor finder jeg terminalen i os 9 ?

jeg skal bruge Terminalen/promten i os 9...
kan simpelthend ikke finde den... please hjælp....
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2005 - 21:51 #1
in Utilities
Avatar billede macpcadvice Nybegynder
31. august 2005 - 12:34 #2
Hvis du køre rent MACOS 9 så findes der ikke nogen terminal-
Avatar billede kado Nybegynder
31. august 2005 - 17:43 #3
Macpcadvice har RET.

Terminal er først fra MacOS 10.x.x.
Det bruges i Unix/Linux verden - den stabile.

/kado
Avatar billede superloon Nybegynder
01. september 2005 - 13:03 #4
hmm... skal ind og skrive noget ssh for at komme på en firewall... hvad gør jeg så ?
Avatar billede superloon Nybegynder
01. september 2005 - 13:08 #5
har en imac g3. der er ikke noget dvd drev i... så kan ikke installere mac os x. desværre. men skal altså bruge en promt/termianl til at skrive ssh. eller en ssh client. hvis der er noget der hedder det. og hvis i ved hvor man finder sådan en så vil jeg meget gerne hvad det af vide :) (rigtig mange tak for jeres svar indtil videre)
Avatar billede macpcadvice Nybegynder
01. september 2005 - 14:07 #6
Avatar billede sd8220 Seniormester
01. september 2005 - 16:21 #7
Hejsa
Du kan bruge MacSSH, som du finder her: http://www.tucows.com/preview/206669
/Seb
Avatar billede superloon Nybegynder
01. september 2005 - 20:53 #8
tak tak... håber sku det virker... prøver lige
Avatar billede superloon Nybegynder
01. september 2005 - 21:37 #9
inted af det virker... desværre
Avatar billede sd8220 Seniormester
02. september 2005 - 15:14 #10
hejsa
På hvilken måde virkede det ikke? Hvis du er mere specifik, kan jeg sikkert hjælpe bedre ;_)
/Seb
Avatar billede superloon Nybegynder
02. september 2005 - 17:34 #11
macSSH virker ikke... den kommer med en masse crap. som ser ca. sådan her ud: "#¤%&T/)(U=I)?"U(RY&%%"¤"/(". når jeg prøver at logge på serveren. Zterm understytter ikke ssh. så ved ikke lige hvad jeg skal bruge det til... please hjælp
Avatar billede sd8220 Seniormester
02. september 2005 - 17:53 #12
Det lyder lidt "sjovt". Det ser nærmest ud som om, den så "snakker" en forkert encoding. Eller der er noget "sjovt" mht font sat op i MacSSH  eller på serveren.
Hvad slags maskine kobler du op imod?
Jeg har lige prøvet med MacSSH uden at ændre på opstillingen, og der kobler den fint op imod en Mac OS X 10.3.9
/Seb
Avatar billede superloon Nybegynder
02. september 2005 - 23:20 #13
jeg har mac os 9. ved ikke hvad mit kollegium kører med. nok noget linux/unix noget vil jeg tro. det ligger lige ved siden af dtu så :D ...
Avatar billede superloon Nybegynder
02. september 2005 - 23:22 #14
imac g3
Avatar billede kado Nybegynder
03. september 2005 - 18:03 #15
Der findes en nyere version af MacSSH end den der henvises til af /sd8220.
gå på http://www.versiontracker.com - vælg Search og Mac OS 8/9 skriv SSH.
Her kommer så 2 muligheder - måske kan det hjælpe dig.

/kado
Avatar billede superloon Nybegynder
04. september 2005 - 14:52 #16
heller ikke den hjælper... har prøvet dem alle sammen nu... når jeg har givet den ssh adressen spørger den om password og brugernavn. og oven over står der "#¤%&/()(/&%¤#"¤%&/()(/&%¤# som skulle være hosten. altså mig kollegies firewall. og det ser jo lidt mærkeligt ud. men så giver jeg den mit pass og brugernavn og så fryser den bare. kan ikke rigtig gøre noget. please hjælp !!!
Avatar billede sd8220 Seniormester
04. september 2005 - 20:13 #17
Hejsa
Hej Kado - ah tak for opdatering af SSH-klienten
Du skulle vel ikke bo i nærheden af Holbæk? (Stenlille)? Så kunne vi evt mødes? Du kunne selvf også prøve at lade mig få logon-oplysningerner, så jeg kunne teste herfra; men DET synes jeg faktisk ikke er særligt sikkert ;-)
Du kunne evt lave et skærmdump ([æble]+[shift]+[3], så vi kan se, hvordan det der volapyk præcist ser ud?
Du er velkommen til at kontakte mig privat, hvis det er OK gennem Eksperten sadyhr (snabel-a) mail (punktum) tele (punktum) dk
/Seb