Avatar billede billy99 Nybegynder
30. august 2005 - 16:17 Der er 14 kommentarer

Formatering af harddisk.

Et meget nemt og hurtigt spørgsmål!
Vil formattere hele min computer kort sagt starte frofra med xp og det hele.. jeg bruger xp-cden som bios, og plejer at kunne formatere via den, men er jeg helt blind den vil kun reperare, installere eller afslutte.. kan ikke finde den del hvor man kan slette og formatere?

pft..
Avatar billede gnuff Praktikant
30. august 2005 - 16:21 #1
Har du prøvet at starte op fra cd rommen?
Avatar billede billy99 Nybegynder
30. august 2005 - 16:22 #2
ja det gør jeg hver gang men jeg ender ude på en vej hvor den begynder at installere xp igen.
Avatar billede gnuff Praktikant
30. august 2005 - 16:23 #3
Altså boote fra den?
Avatar billede billy99 Nybegynder
30. august 2005 - 16:25 #4
ja jeg trykker f9 i starten, så kan jeg vælge hvor jeg vil boote fra der vælger jeg cd-en... men er det ikke når jeg skal installere xp at den skal spørge hvor, og så der kan jeg vælge at få c drevet formatteret inden?
Avatar billede gnuff Praktikant
30. august 2005 - 16:27 #5
Normalt hvis din pc automatisk starter op med cd drev som første boot, så skal den når XP cd´en er i spørge om du vil starte fra cd
Avatar billede billy99 Nybegynder
30. august 2005 - 16:28 #6
nu har jeg sat den til at gøre det fra bios istedet for at vælge den fra listen, ser om det gør en forskel.
Avatar billede gnuff Praktikant
30. august 2005 - 16:30 #7
Du kan jo også hente en bootdisk fra nettet, eller bruge win2000 bootfunktionen, da det kunne lyde som om det er din bootsekvens den er gal med nu, jeg har har samme problem med et af mine OS
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2005 - 16:35 #8
Brug dette link http://www.killdisk.com/
Download den i venstre side Free Version
Følg anvisningen - Opret en diskette og boot fra den så renser du din HD fuldstændig og så kan du installerer Windows helt fra grunden
Avatar billede billy99 Nybegynder
30. august 2005 - 16:36 #9
hmm nu tror jeg at der skete noget, hmm det er lidt svært at forklare men nu kan jeg slette og oprette nye partioner... men den vil ikke formattere den.
Avatar billede billy99 Nybegynder
30. august 2005 - 16:38 #10
ok nu kører det, så et sidste spørgsmål.. skal man vælge ntfs eller fat? og hvad er forskellen.
Avatar billede gnuff Praktikant
30. august 2005 - 16:52 #11
Bruger du XP skal du vælge ntfs
Avatar billede gnuff Praktikant
30. august 2005 - 16:54 #12
Dooh, det kan jeg læse længere oppe at du gør :)
Da andre er bedre til at forklare forskellen, har jeg fundet dette fremFAT32 Has Better Performance and is More Efficient Than NTFS

This is completely untrue. NTFS is much more efficient than FAT32. Larger disks that are formatted FAT32 require far bigger File Tables. Larger file tables take longer to read. It is this for reason that XP will not allow you to create a FAT32 volume greater than 32GB in size.

XP Does Not Support FAT32 Drives Larger than 32GB

This is completely untrue. It does not follow that XP does not support FAT32 drives greater than 32GB just because it will not allow you to create a FAT32 volume greater than 32GB. If a disk is preformatted with FAT32, right up to the theoretical limit for FAT32 disks, XP will support it.

Windows 98 Cannot Read NTFS

This is only true insofar as Windows 98 cannot natively read NTFS disks. If you need to access a NTFS partition via Windows 98, you accomplish this with a third-party driver. Sysinternals offer a free, read-only driver that will allow Windows 98 to read a NTFS partition. If you need full read/write access, you can purchase the full version here
Avatar billede billy99 Nybegynder
30. august 2005 - 17:14 #13
ok, det fatter jeg pap af!! men valgte ntsf da det havde jeg også før..
Avatar billede gnuff Praktikant
30. august 2005 - 17:23 #14
Det er også det bedste, for du har garanteret en hdd i der er større end 32 gb