Avatar billede dinubamsen Nybegynder
28. august 2005 - 17:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Logitech z560, fletning af stik

Hey alle sammen. Jeg har lige købt logitech z560 som jeg har koblet til fjernsynet (normalt er der et sort og et grønt stik til surroundet, som skal ind i et lydkort, men på mit fjernsyn er der kun plads til det grønne stik) Dvs. at jeg ikke kan få alle højtallerne til at spille (kun de 2 front sattelitter), men jeg kan så få de 2 bagerste til at spille også ved at slå M3D til på mit surround control som hører med til sættet. Men ulempen ved dette er at når jeg gør det kommer der ikke ret go lyd ud af de bagerste højtallere, men jeg har så fundet ud af, at hvis jeg fletter f.eks Left front sattelit og rear left sattelit sammen og sætter dem i en front udgang, så kommer der go lyd ud af begge højtallere ? Dette kan selvfølgelig også gøres med Right sattelitterne, men spørgsmålet er om der kan ske noget ved det ? Er bange for det hele går i stykker ? Hurtigt svar og du får pointene med det samme :)
Avatar billede hexya Nybegynder
28. august 2005 - 18:05 #1
HVIS, jeg har forstået spørgsmålet rigtigt - så sker der ikke meget mere end at forstærkeren kommer til at spille i det halve antal Ohm.

Derfor kommer den til at forvrænge før den ville have gjort det, hvis der kun var tilsluttet en højttaler. Tilgengæld spiller den med to højttalere dobbelt så højt, som den ville gøre med en højttaler - på samme lydstyrke.

Sandsynligvis er højttalerne omkring 8 Ohm, så med to tilsluttet skal forstærkeren trække 4 Ohm.
Det BURDE ikke brænde noget af, hvis du ikke spiller højere end før det forvrænger (skruer ned så snart det kommer til at lyde forvrænget).

Hvis du fletter dem skal du være meget opmærksom på, at du vender fasen ens på begge højttalere - ja altså også på alle fire højttalere. For ellers udfaser de hinanden. Dels lyder det ikke så godt, men frem for alt nok en del mindre højt, hvilket kunne få dig til at skrue for meget op - og så får du måske balladen.

Det du kunne gøre for at være helt sikker er i stedet for, at splitte Line-out stikket fra TV op til to stik - købe en adapter/splitstik.
Avatar billede dinubamsen Nybegynder
28. august 2005 - 18:29 #2
Har du et link til sådan en tingest ?:) adapter
Avatar billede dinubamsen Nybegynder
28. august 2005 - 18:30 #3
Avatar billede hexya Nybegynder
28. august 2005 - 18:54 #4
Nu ved jeg jo ikke, hvilke stik der sidder i dit grej. Men principielt er det sådan en adapter/splitstik, du linker til, som du skal bruge.

Jeg har lidt svært ved at forestille mig, at det er et hun-minijack, der sidder i TV'et - som adapteren, du henviser til, kan gå ind i. Derimod kan jeg bedre forestille mig, at den anden ende af adapteren er rigtig - nemlig to hun-minijack's, som hver kan føde en stereo-front- eller stereo-rear-kanal i forstærkeren.
Avatar billede dinubamsen Nybegynder
28. august 2005 - 19:02 #5
Jo det er sådan et stik som sidder i mit tv.. hun jackstik .. tak for hjælpen .. du får pointene