Avatar billede svksvk Nybegynder
27. august 2005 - 21:40 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af VPN og firewall på åben ADSL

Jeg vil opstille en 2003 server på en "åben" adsl linie. Dvs. direkte i modem med offentlig fast IP. Serveren er den eneste på linien/netværket.

Jeg vil gerne kunne koble på serveren via VPN over Internettet, og f.eks. lave backup af data.  Problemet er sikkerheden. Når jeg installerer VPN, er det ikke længere muligt at aktivere den indbyggede firewall...

Senere vil jeg gerne installere en CVS server, og måske hoste en lille privat side.

Spørgsmålet lyder altså:
Skal jeg investere i en router, og åbne de nødvendige porte eller kan serveren kobles direkte til modemet?
Avatar billede leif Seniormester
27. august 2005 - 21:47 #1
Jeg ville investere i en router og smide foran ! Evt. en Router hvor du kan lave VPN forbindelsen til !
Avatar billede heeweb Nybegynder
27. august 2005 - 21:50 #2
jeg vil ald tid ha en router for and den så kan du også bruge den firewall i windows.

men hvem har du til internet udbyder.

jeg har fra tdc og de har leveret en router med til den lige jeg har men jeg har også en por linge for ellers kan jeg ikke køre mail server på den.

da tdc har lukke for port 25 for all ders privat kunder.

Hilsen
Stefan
HeeWeb.dk
Avatar billede svksvk Nybegynder
27. august 2005 - 21:53 #3
Ok. Har du i så fald et bud på en router?

Hvad med Linksys BEFSR41, eller Dlink DI 604? Begge skulle tillade VPN pass-through, og er rimeligt billige. Router med VPN er tilsyneladende noget dyrere.
Avatar billede leif Seniormester
27. august 2005 - 21:54 #4
Hvad må den koste ?

Linksys er er godt bud
Avatar billede leif Seniormester
27. august 2005 - 21:56 #5
heeweb -> Bare et spørgsmål for at være sikker, du er ordblind ik' ?
Avatar billede heeweb Nybegynder
27. august 2005 - 22:30 #7
jeg har en linksys...

men den fra D-link er nåde blider.

D-link DI 604: 306,-
Linksys Befsr41: 877,-
Avatar billede leif Seniormester
27. august 2005 - 22:37 #8
Linksys ser interessant ud ! (Gad vide om man skulle bestille en hjem og se hvad den kan)
Avatar billede leif Seniormester
28. august 2005 - 13:06 #9
Takker for den dårlige karma ifb. med dette spørgsmål. Jeg kan ikke se hvad jeg har gjort galt, måske andet lige at spørge heeweb om han er ordblind, som efter min mening er et reelt spørgsmål.
Avatar billede svksvk Nybegynder
28. august 2005 - 13:57 #10
Leif vil du ikke også smide et svar, så du også kan få point. I har jo begge rådet mig til det samme, og jeg regner med at købe Linksys med VPN indbygget.

Så tak for svar.
Avatar billede leif Seniormester
28. august 2005 - 16:36 #11
Svar.
Avatar billede leif Seniormester
28. august 2005 - 16:37 #12
Du har desværre allerede accepteret heeweb's svar så jeg kan ikke ligge et svar !
Avatar billede svksvk Nybegynder
28. august 2005 - 16:54 #13
Arh! Troede man kunne acceptere flere svar. Kan jeg oprette et nyt spørgsmål, som du så kan skrive svar til?
Avatar billede leif Seniormester
28. august 2005 - 17:00 #14
Du kan acceptere flere svar samtidigt. Det er lige meget jeg overlever nok !

http://ebruger.dk/faq/
Avatar billede svksvk Nybegynder
28. august 2005 - 17:25 #15
Ok. Jeg beklager. Men du skal ihvertfald have tak for svar.