Avatar billede runzor Nybegynder
27. august 2005 - 20:28 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Åbne program fra access

Jeg har lavet en stump kode i access og før denne kode skal køre vil jeg gerne have et program startet og bagefter lukket igen:

start program.bat
kør vba koden
luk program.bat

programmet er ikke et i office pakke men en lille bat fil jeg selv har strikket sammen. Basically er det bare en vba linie med en startkommando og en med en lukke kommando jeg er ude efter.
Avatar billede mugs Novice
27. august 2005 - 20:31 #1
Avatar billede kjulius Novice
27. august 2005 - 21:55 #2
Tag et kig på dette link, hvis dit problem er, at batchkoden skal være færdig før din vba kode skal køres:

http://www.vb-helper.com/howto_shell_wait.html
Avatar billede runzor Nybegynder
28. august 2005 - 06:50 #3
nu er programmet åbent og så mangler jeg bare at kunne lukke programmet efter min vba kode er kørt. hvordan gøres det?
Avatar billede terry Ekspert
28. august 2005 - 10:21 #4
DoCmd.Quit
Avatar billede runzor Nybegynder
28. august 2005 - 12:58 #5
docmd.quit lukker mit access, hvilket måske er meget praktisk men det jeg mente var at det er det eksterne program, som jeg starter vha. shell(programsti), skal lukkes igen inden jeg lukker access med docmd.quit
Avatar billede terry Ekspert
28. august 2005 - 13:04 #6
yes I can see that now runzor.
Avatar billede madschristensen Nybegynder
28. august 2005 - 16:07 #7
Vil du have, at access venter på dit batch job bliver udført før det laver andet? - Så skal du kalde shell synkront. Det kan du gøre v.h.a. noget API til windows. Jeg kan godt finde et eksempel hvis du har behov for det.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
28. august 2005 - 16:36 #8
Jeg tror det er den her der skal bruges.
http://www.mvps.org/access/api/api0004.htm
Avatar billede runzor Nybegynder
28. august 2005 - 21:24 #9
måske har jeg ikke helt forklaret mig tydeligt nok...

jeg har oprettet en db med en masse emailadresser, hertil har jeg lavet et interface så der kan skrive en mail vedhæftes filer osv. når man klikker på send knappen smid access en masse maails over i outlook som så skal sendes. Dog har outlook en sikkerheds faktor der gør man skal sidder og klikke ja til at access må tilgå outlook for hver eneste mail, hvilket tager noget tid. og så går idéen lidt af det hele jo :-) Derfor har jeg så fundet frem til et program hvis eneste funktion er at klikke ja til dette vindue. problemmet med det program er at skulle der nu være en med "onde" interesser der prøver noget så klikker programmet også ja når han forespørger mit outlook.

Derfor er pointen med mit spørgsmål at jeg skal have startet dette program inden jeg får access til at smide mailsne over i outlook (hvilket jeg har gjort) og når mails'ne er derover så skal jeg helt basalt bare have lukker programmet igen så det ikke køre mere.

Håber det gøre tingene lidt mere klare :-) måske har jeg hopper over hvor gæret var lavest hvad angår mit indledende spørgsmål... sry gutter
Avatar billede mugs Novice
28. august 2005 - 21:29 #10
Jeg bruger Norton og her er der en indstilling, som jeg kan sige ja eller nej til at lade andre programmer sende e-mail. Vælger jeg Nej sendes e-mailen uden at jeg bliver promptet.
Avatar billede runzor Nybegynder
28. august 2005 - 21:34 #11
ok det er selvfølgeligt smart nok.. men ham jeg laver det til anvender ikke norton... det ville klart har været lettere :-)
Avatar billede runzor Nybegynder
28. august 2005 - 21:37 #12
kom lige til at tænke på om det man ikke bare kunne dræbe processen ligesom man gør i task manager. det er lige meget hvordan programmet lukkes bare det lukkes... man jeg har ingen anelse om det er mere omstændigt den vej
Avatar billede runzor Nybegynder
28. august 2005 - 22:08 #13
her er svarende til hvordan man lukker et program eller en proces om du vil:

først skal man have styr på programmets classname:
http://www.mvps.org/access/api/api0013.htm

derefter kan det lukkes:
http://www.mvps.org/access/api/api0025.htm

takker for hurtig hjælp. dellers lige lidt point ud til jer da det har været med lidt hjælp fra jer alle at det virker nu :-)
Avatar billede runzor Nybegynder
28. august 2005 - 23:49 #14
for lige at følge op på hvordan jeg lukkede programmet så fandt jeg denne tråd: http://eksperten.dk/spm/251084

den kvæler en process/program som ikke nødvendigvis har et interface, hvilket kræves for at kunne bruge mit tidligere svar...