Avatar billede ctrl-c Nybegynder
27. august 2005 - 16:37 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

processor køre ikke det den skal.

Kan ikke få min processor op og køre 2.6 ghz den køre kun 1.7 ghz.
her er min processor samt bios.

Processor: Intel corporation
Name:Pentium 4
codename: Northwood 0.13 um
frequency: 1794 mhz
L1 cash: 8 kb
L2 cash: 512
socket-478

Bios:
manufacturer: American megatrends inc.
date:04-06-02
ver:07.00t
size:256b

hvorfor kan jeg kun få den til at køre 1794 mhz når det er en 2600 mhz processor jeg har købt.
Håber i kan hjælpe mig.
hilsen
Ctrl-c
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. august 2005 - 16:52 #1
Du skal hæve FSB for cpu i bios.
Avatar billede ctrl-c Nybegynder
27. august 2005 - 17:57 #2
Jeg har prøvet at hæve min fsb op men så fryser den eller genstarter. har været inde og se hvad den står på. Kan være at du kan bruge det til noget.

Spread spectrum: enabled
stop unused pci slot/dimm clk:enabled
cpu ratio: h/w trap
detect cpu fsb clock:manual
cpu fsb clock(mhz):138mhz Køre denne højre køre det ikke stabilt.
cpu:dram clock ratio:  1:1
dramfrequency: 276mhz
cpu voltage adjust:auto
dram voltage adjust:2,6v

skrev hele siden, håber det kan hjælpe.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. august 2005 - 02:16 #3
Ud fra de oplysninger du giver kan regnes ud, at din P4 CPU har en multiplier værdi på 13. Denne er låst, kan ikke ændres.
For at køre 2600 MHz skal systembussen (bundkortets frekvens) være 200 da 200 x 13 = 2600. - pt. kører du 138 x 13 = 1794.

Systembus 200 svarer til en FSB på 800 MHz, da et P4 system benytter et såkaldt quard pumped bussystem. DRAM bussen effektivt vil være 400 aka DDR400, pc3200. (Ovenfor vises også det dobbelte af 138 = 276).

Et P4 system plejer selv at kunne finde og tilpasse sig den rigtige frekvens. Jeg mener (tror) du har en forkert setting i BIOS, nemlig denne:
detect cpu fsb clock: manual

som foreslås sat til Auto. Formentlig under et punkt i BIOS i retning af Frequency/Voltage Control. Taget fra min egen - se i manual til bundkort/BIOS hvis det ikke lige er det rigtige (BIOS kan være forskellige)

Eller tjek i manual til bundkortet om der skal ændres på nogen jumpersettings for at bussen kommer på 200MHz.

Noget kan nemlig tyde på, at den pt. er sat til 133 MHz (= FSB 533). Når du hæver den (overclock'er) til mere end 138 begynder systemet at blive ustabilt. Den teori passer med at dit bundkort kan køre med en frekvens på enten 133 MHz FSB 533, eller 200 MHz FSB 800.

Du må lige læse dig til, hvordan du får den til at tilpasse sig, eller skrive hvilket bundkort, der er tale om, så vi kan finde en manual til det.
Avatar billede ctrl-c Nybegynder
28. august 2005 - 17:49 #4
undskyld jeg ikke svare før nu,har haft lidt travlt. Mit bundkort er et msi 645    max-u  ms-6547 (v2.1) atx mainboard
Avatar billede ctrl-c Nybegynder
28. august 2005 - 18:06 #5
der står noget om cpu.
support fsb at 400/533 mhz (100/133 mhz qdr hvad det så end er)
core frequency 533mhz  from 1.3ghz to 2.53ghz
Avatar billede ctrl-c Nybegynder
28. august 2005 - 18:17 #6
har lige prøvet at sætte den på auto, med det resultat ad den gik ned på 1.31 ghz??
Avatar billede halifax Nybegynder
28. august 2005 - 20:49 #7
CPU hastighed består af bundkortets frekvens (100 ell. 133 MHz) x multiplier (en fast værdi som er indbygget i cpu'en). Din multiplier afslører en værdi på 13 da 100 x 13 = 1.3 GHz. Eller som du skrev i spørgsmålet, da du havde skruet frekvensen op på 138 (x 13 = 1794).

Du skriver det er en 2600 MHz. Men så skulle multiplieren være 19.5, da 133 x 19.5 = 2600.

Du har fået fat i en CPU som er beregnet til at køre på et bundkort med frekvens 200 MHz, så passer pengene 200 x 13 = 2600.

Dit bundkort kan maks køre 133 MHz. Er det en CPU du har købt for at opgradere? I så fald har du fået en forkert - den duer ikke til dit bundkort.

Har fundet dit bundkort ms-6547, 645E Max-U her
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=352

Der står "Supports 1.3 ~ 2.8GHz" - men altså stadig med maks bundkortfrekvens 133 MHz, svarende til en FSB på 533 MHz (4 x 133 da P4 systemer bruger en såkaldt quard pumped FSB bus teknologi).

Den CPU passer ikke til dit bundkort, desværre.
Avatar billede ctrl-c Nybegynder
29. august 2005 - 01:09 #8
Man kan da heller ikke stole på de forretninger længere æv. jeg siger tak for det og må så ud og købe et nyt bundkort. Kan du anbefale nogle gode. Må ikke være for dyre.
Avatar billede ctrl-c Nybegynder
29. august 2005 - 01:11 #9
Nu køre den i det mindste 2.02 ghz men vil gerne have den til at køre 2.6
Avatar billede ohl Nybegynder
13. oktober 2005 - 07:24 #10
Jeg skal tømme en Harddisk-slette den. Og der skal ligges XP ind. Hvordan gør jeg?
Hvad skal jeg bruge. Jeg ved ikke om der skal køres noget Fdisk eller lign...???
En lille bruganvisning ville hjælpe mig, så det kan blive gjort.

                            MVH.Ole Hallund Larse        E-mail:ohl@sol.dk