Avatar billede andreas_ace Nybegynder
26. august 2005 - 17:48 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Trådløs forbindelse falder ud

Hej

Vi har fire maskiner på en Linksys WRT54G router.
Alt burde være i orden...
Desværre kan vi ikke alle være på samtidigt.
Vi har to maskiner som bliver smidt af efter fem minutter. Nogle gange kører den ene fint, mens den anden falder af. Andre gange omvendt. Men det er altid en af de to maskiner.
Vi har forsøgt at bytte rundt på netværkskortene, slået kryptering fra og til, opdateret firmware på routeren, statiske IP'er istedet for dynamiske.
Men vi har stadig problemer, en af maskinerne falder af efter fem minutter.

Alle forslag til løsningsmodeller er mere end velkomne...

systemer:
1. Stationære WIN XP pro, Belkin wireless G PCI kort
2. IBM laptop med indbygget tråløst netkort af typen B
3. Stationær WIN XP pro, (har ikke producentens navn) typen G PCI kort.
4. Stationær Windows 2000, D-Link USB netkort af typen B.

Det er maskine nummer 1 og 3 der skiftes til at falde af.

Håber nogle kan hjælpe...
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. august 2005 - 17:52 #1
Hvis det er trådløs net, så kan det være forbindelsen der er dårlig.
Avatar billede andreas_ace Nybegynder
26. august 2005 - 18:04 #2
fire eller fem pinde på alle maskiner - altid god eller høj.
Falder kun hvis jeg stiller laptoppen meget tæt på antennen på en stationær.

Nyt i sagen.
På enkelte af maskinerne fungerer internettet med der er et rødt kryd over det trådløse ikon.
Beskeden er f.eks. 'IKKE TILSLUTTET' men teksten på Opret forbindelse knappen står der afbryd...
Dette er observeret på maskine 2 og 3.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. august 2005 - 18:08 #3
Og du har installeret PCI kortene rigtig som der står i manualen ?
Avatar billede andreas_ace Nybegynder
26. august 2005 - 18:13 #4
Det vil jeg mene.
Bruger producentens drivere og Connection Utility hvis dette medfølger. Nyeste versioner naturligvis.

Kan det have noget med hvilken channel man er på? eller IEEE802.1x godkendelse?
Avatar billede andreas_ace Nybegynder
26. august 2005 - 18:16 #5
Systemernes program til at oprette forbindelse
1. Belkins Wireless Utility (kan ikke bruge WindowsZeroConfiguration)
2. WindowsZeroConfiguration
3. WindowsZeroConfiguration
4. D-link Wireless Utility
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. august 2005 - 18:22 #6
Ved de trådløse PCI kort jeg har installeret, skulle installationsprogrammet installeres før man satte kortet i maskinen.

Efter installation af kortet og en start, så installere driveren sig selv.

Du skal selvfølgelig køre på samme kanal som routeren, men når der er forbindelse en gang imellem, så kører de nok på samme kanal.
Avatar billede amstrad Nybegynder
28. august 2005 - 12:36 #7
Andreas - det lyder mærkeligt, at du ikke kan bruge windows config på 1'eren - det ville stensikkert løse problemet. Jeg har en winxp bærbar, hvor jeg brugte ciscos eget config (det rene møg), men win config løste problemet.
Den løsning jeg selv bruger (som også har løst problemet med maskiner der falder af) er at tage en af de stationære og simpelthen sætte et kabel fysisk til routeren. Deaktiver dit trådløse netværks kort i denne (brug den stationære der har den mest centrale placering i netværket - så deler du signalet bedst). Så har du netforbindelse på alle 4 maskiner uden at falde af (godt nok en med kabel). Det er lidt en høkerløsning - men det virker.

Lad endeligt være med at køre statisk ip - ved installationen af routeren har du vel haft kabelforbindelser til samtlige computere på én gang? Selv om ip adressen er dynamisk så vil routeren - det gør min ihvertfald - stadigt give ip-adresser ud i den rækkefølge de blev koblet til routeren på ved installation af den.
Dvs. den stationære der stod i port 1 vil stadigt få den første ip-adresse i netværket. Ex XXX.XXX.X.XX1 osv. Så det burde ikke være problemet.

Det virker mest logisk, at der er noget galt med kommunikationen mellem routeren og netværkskortene i dine stationære. Tag den nemme løsning og giv den ene en kabelforbindelse. Bare sørg for at bruge et kabel på et par meter - selvom du deaktiverer dit netværkskort er der en lille smule støj der KAN have indflydelse på routerens signal (siger linksys support).
Avatar billede amstrad Nybegynder
28. august 2005 - 12:45 #8
Så kan jeg forresten spørge dig Ace - har du haft problemer med at din trådløse netforbindelse kører med en lavere hastighed end hvis du har kabel tilsluttet? Nu der åbenbart er ingen der har et råd..
Avatar billede andreas_ace Nybegynder
28. august 2005 - 13:43 #9
melder tilbage kl 18 - har ikke glemt tråden
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. august 2005 - 14:52 #10
Så du har gjort 26/08-2005 18:22:11 ? ?
Avatar billede andreas_ace Nybegynder
28. august 2005 - 19:23 #11
Der er ikke mulighed for at trække kabler. Vores udlejer har netstikket placeret i etagen over os.

Eftersigende virkede deres trådløse netværk upåklageligt indtil jeg gik igang...

Jeg har geninstalleret de to trådløsenetkort i de stationære. Endvidere fjernet evt. gamle kabelnetkort.
desværre uden effekt.

Jeg tror du har ret i at routeren ikke kan fordele trafikken korrekt.
Min løsningsmodel er at tilslutte en til trådløs router med kabel til den eksisterende, og så simpelthen broadcaste et til trådløst signal. Det er jo helt omsonst at en Linksys router ikke kan håndtere fire trådløse klienter - der må være noget helt galt på en af maskinerne...
Mandag får jeg en ekstra router, så bliver maskine 1 og 2 (mine) sluttet til trådløstnetværk nr. 2, og maskine 3 og 4 på deres netværk.
Avatar billede andreas_ace Nybegynder
28. august 2005 - 20:12 #12
ubegribeligt - ingen maskiner falder af lige nu.
Jeg kører dynamiske iper på alle maskinerne.
Jeg har svært ved at vurdere hvor fejlen lå. Fejlsøgningen har været en anelse omstændig, da jeg ikke har haft 'fri' adgang til alle maskinerne.
Hvis problemet ikke optræder i morgen eller når jeg tester den anden router - kan i dele pointene.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. august 2005 - 11:27 #13
Jeg tror at det var geninstallationen af netkortene, og dynamiske Ip'ere der gjorde udslaget.

Krydser fingre  ;-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. september 2005 - 23:34 #14
Takker ;-)