Avatar billede mortengyda Nybegynder
26. august 2005 - 16:52 Der er 10 kommentarer

System 9.2.2 på hjemmenetværk ?

Hvordan får jeg mine pc'ere til at snakke med min Mac og omvendt.. Har noget trådløs netværk med en 4 ports router
Avatar billede sd8220 Seniormester
26. august 2005 - 17:03 #1
Hejsa
Du kan vælge, hvis du har WIN XP eller W2k-server, at slå services for Macintosh til (det hedder det vist), så du kan lade Mac'en tilgå fællesdrev på windows via Vælger. Du kan også vælge at sætte en ftp-server op på enten Mac eller Win-maskiner. På Mac'en er det nemt - programmet BetterTelnet kan det umiddelbart. Du kan også vælge en dyrere løsning i form af PCMacLan eller Dave, som kan lade PC'en snakke AppleTalk (eller hedder det Appleshare, ja det gør det nok) eller Mac'en snakke SMB-protokollen.
Mvh Seb
Avatar billede mortengyda Nybegynder
26. august 2005 - 17:46 #2
Det vil sige jeg går i vælgger på Mac'en, og der vil jeg så kunne se noget Win-halløj ??
Avatar billede Spotgun Seniormester
26. august 2005 - 18:48 #3
En anden mulighed var at opgradere mac'en til osx - den kan uden problemer snakke sammen med windows. Og for lige at understrege hvad sd8220 siger, så findes "File services for Macintosh" KUN på Windows 2000/2003 Server versionerne. Det er IKKE noget der er inkluderet i Windows XP.
Avatar billede sd8220 Seniormester
26. august 2005 - 18:52 #4
Hejsa
Mht at se Windows fra Vælger på Mac, så kræver det, at du altså enten har Win-server eller har en PCMacLan på Windowsen.
Undskyld min unøjagtighed mht XP.
Tak for opklaringen, Spotgun.
Det billigste (= gratis) er klart at lade maskinerne køre en ftp eller http-server; men det giver ikke samme fleksibilitet som "rigtig" deling.
/Seb
Avatar billede mortengyda Nybegynder
26. august 2005 - 19:18 #5
Ok.. fedt nok.. jeg kunne jo så lade den køre i  osx men jeg har kun den første udgivelse og har ik mulighed for opgradering.. kan de sadig snakke sammen ?
Avatar billede mortengyda Nybegynder
26. august 2005 - 19:19 #6
10.0.3
Avatar billede sd8220 Seniormester
26. august 2005 - 19:48 #7
Hejsa
JEg ved, at OS X 10.3 kan; men jeg ved faktisk ikke, om de tidligere versioner kan - en af mine kammerater mener, at det først kunne lade sig gøre med 10.1.5; men du kan jo altid prøve.
/Seb
Avatar billede mortengyda Nybegynder
26. august 2005 - 19:58 #8
OK.. men først skal min stationære XP home sættes op som server (bare en lokal så jeg kan flytte filer) ... How ??
Avatar billede Spotgun Seniormester
01. september 2005 - 14:59 #9
Mener du som FTP server? Prøv med BulletProof FTP Server, den er rimelig nem at sætte op. Hent en 15 dages trial her: http://www.bpftpserver.com/download.php

Du kan desuden få en BulletProof FTP klient til mac'en samme sted. Kig her:
http://www.bpftpmac.com/download.php
Avatar billede sd8220 Seniormester
01. september 2005 - 16:17 #10
Til Mac'en kan jeg varmt anbefale enten MacSSH (http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/8913) eller BetterTelnet (http://www.tucows.com/preview/206669) - sidstnævnte kan som sagt sættes til at være ftp-server.
/Seb