Avatar billede thgeja Nybegynder
25. august 2005 - 21:42 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tastatur og mus virker ikke, kan ikke komme på Windows

Hej eksperter,

Min gamle fasters computer virker ikke, og hun har bedt mig se om jeg kan gøre noget, men jeg er helt blank.

Det er en Celeron 2,0 med 256 mb ram og Windows XP.

Den starter fint op, men når jeg skal logge på som bruger kan jeg ikke komme til at logge på da det er som om tastatur og mus slet ikke virker.

Jeg har prøvet forskellige tastaturer og mus, men uden resultat.

Hun kan ikke rigtigt fortælle om hun har pillet ved noget.

Er vi ude i en geninstallering af Windows, eller er der noget jeg har overset?

På forhånd tak.

Thomas
Avatar billede hubert_huskemus Nybegynder
25. august 2005 - 21:44 #1
Har du tjekket om stikkene sidder i?
Avatar billede thgeja Nybegynder
25. august 2005 - 21:51 #2
Jepsen, har selv skiftet rundt uden succes, har tilsluttet mit eget tastatur og mus, men de er stdaig døde
Avatar billede karser Nybegynder
25. august 2005 - 21:56 #3
Du skal sørge for at maskinen er slukket, når du udskifter tastatur og mus.

Hvis du slukker maskinen, så kontroller at alt sidder ordentligt på plads! kontroller også musens og tastaturets stik, om der er ben som er blevet bukket!

Når du har kontrolleret at alle disse ting er på plads, skal du starte maskinen op igen!

Forsøg evt. ved opstart (Inden Windows starter... Altså der hvor der tælles ram!) at trykke på "DEL" tasten, og se om du komme ind i noget der hedder CMOS/BIOS. Hvis ja, så virker tastaturet.

Hvis der stadig ikke er nogen reaktion fra tastaturet i Windows, så skal du nok (desværre) regne med at Windwows er ødelagt på en eller anden møde. Og det er meget sansynligt at du bliver nød til at geninstallere!
Avatar billede thgeja Nybegynder
25. august 2005 - 21:58 #4
Ok, tak prøver

Thomas
Avatar billede boxer Nybegynder
25. august 2005 - 22:20 #5
At geninstallere er nok lige i overkanten. Se omikke en repair kan gøre det i første omgang.
Følg vejledningen herfra:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Det er lidt problematisk at tastaturet ikke virker. Så er det jo ikke nogen mulighed for at fyre kommandoer af som f.eks sfc /scannow.
Avatar billede boxer Nybegynder
25. august 2005 - 22:22 #6
Inden du gør det skal jeg lige høre om du har mulighed for at starte i fejlsikret tilstand?
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/htm/fejlsikret_tilstand.htm
Avatar billede deadlydoom Nybegynder
25. august 2005 - 22:25 #7
Er det USB eller PS/2 stik? hvis det er PS/2 stik, så er jeg blank, men hvis det er usb kan du prøve at få fat i en converter til USB - PS/2.
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
26. august 2005 - 00:53 #8
I så fald er det USB vil tastaturet virke ved at evt sætte USB Keyboard Support i biosen, men er de begge USB eller PS2 og hverken mus og Tastatur ikke virker, er det enten USB porten der er røget eller PS2 portene .. hvis du har mulighed for det , så smid evt dit eget tastatur i du ved virker, tryk del eller F1 eller F10 afhængig af bios, når du starter den op .. kommer du ind i biosen virker det , biosen kan nemlig med 98.9 procent sikkerheds altid læse keyboard og mus, kan det ikke det er det portene der er røget ..
Avatar billede thgeja Nybegynder
26. august 2005 - 08:16 #9
Hej svend, det funker ikke med tastaturet.

Har også prøvet at sætte en usb mus i en anden usb port, men stadig ingen gevinst
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
26. august 2005 - 09:15 #10
Har du prøvet at clear biosen, fordi kan du slet ikke komme ind i biosen så er det enten et kredsløb der er røget eller biosen bare ikke vil acceptere keyboardet, kan du ikke finde ud af at clear en bios så tag batteriet ud fra bundkortet i ca 10 minutter og sæt det i ,igen virker det stadig ikke så er det kaput, og umiddelbart siger du det er en celeron 2 ghz, er den ikke temmelig "gammel" altså tænker over garanti periode ?
Avatar billede thgeja Nybegynder
26. august 2005 - 09:27 #11
Hej Svend

Det prøver jeg.

Jo den er over garantien.

Vender tilbage med resultatet.

Thomas
Avatar billede thgeja Nybegynder
29. august 2005 - 22:46 #12
Så lykkedes det, det var skam PS2 portene der ikke virkede.

Fatter dog stadig ikke at musen ikke virkede da jeg sluttede den til usb porten foran, men da jeg sluttede mus og tastatur til bagpå virkede det.

Nå men tak for hjælpen alle sammen, jeg deler pointene mellem karser og svend, hvis jeg kan finde ud af det.

Thomas
Avatar billede thgeja Nybegynder
29. august 2005 - 22:47 #13
Øh drenge, hvordan giver jeg jer point, kan kun gøre det på svar ikke kommentarer vel?
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
30. august 2005 - 11:23 #14
Laver da bare et svar her så :D